ماجرای کارت سوخت در این روزها!
موضوع جمعآوری کارتهای سوخت از پمپ بنزینها در این روزها شاه بیت اخبار انرژی شده است و بعضا درگیر شایعاتی نیز میشود، آنطور که اعلام شده کارتهای سوخت جایگاهداران بهطور کامل از جایگاهها حذف نشده و نمیشود و به تعداد مناسب کارت سوخت در اختیار جایگاهداران وجود دارد.
به گزارش خبرنگار «تعادل»، خبری مبنی بر عدم وجود کارت سوخت در برخی جایگاهها در رسانهها و فضای مجازی دست به دست میشود، اما در صورت بروز چنین مشکلی چه باید کرد؟ اسدالله قلیزاده رییس اتحادیه جایگاهداران سوخت در این زمینه به مهر میگوید: از بابت اینکه فردی به جایگاههای سوخت مراجعه کند و متقاضی کارت آزاد در جایگاه سوخت باشد مشکلی وجود ندارد و در تمامی جایگاههای سوخت موجود است.
وی ادامه داد: برای مدیریت مصرف سوخت تصمیم بر تعدیل کارت در جایگاههای سوخت به صورت گام به گام شد و مردم از کارتهای سوخت خود استفاده کنند و مدیریت مصرف در مناطق مورد توجه قرار گیرد و بنابر آن برای توزیع سوخت تصمیمگیری شود.
به گفته رییس جایگاهداران سوخت هیچ جایگاهی بدون کارت سوخت وجود ندارد و تاکنون بر روی هر ناظری یک کارت سوخت وجود دارد و اپراتورها کارت سوخت دارند و متقاضیان میتوانند از آن استفاده کنند.
وی افزود: اطلاعرسانیهایی در رابطه با استفاده از کارت سوخت شخصی صورت گرفته است و و فردی که کارت سوخت به همراه ندارد، کارت سوخت از طریق اپراتور در اختیار آن فرد قرار میدهد.
رییس جایگاهداران سوخت اضافه کرد: در صورتی که فردی به سکویی مراجعه کرد و کارت سوخت در آن سکو موجود نبود با شماره تماس ۷۷۵۲۲۶۷۸ ارتباط داشته باشند و راهنمایی بگیرند و ما مطلع شویم که کدام یک از جایگاههای سوخت از ارایه کارت خودداری میکنند.
هیچ جایگاهی بدون کارت سوخت آزاد نیست
همچنین مدیر سامانه هوشمند سوخت در این باره میگوید: طرح ساماندهی کارتهای آزاد جایگاهداران بههیچوجه بهمعنای جمعآوری کامل کارتهای سوخت آزاد نیست، بلکه این طرح بهمنظور ساماندهی و مدیریت بهتر عرضه بنزین در کشور است.
محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت در گفتوگو با تسنیم، اظهار داشت: این طرحی که اجرا شده، نه جمعآوری کارتهای آزاد سوخت است و نه کاهش آنها، بلکه در واقع طرح ساماندهی کارتهای سوخت آزاد جایگاهها است.
وی افزود: این را که عنوان شده است 70 درصد کارتهای آزاد جایگاهها قرار است جمعآوری شود، تأیید نمیکنم، ملاک ساماندهی چیز دیگری است؛ با اجرای این طرح، بهازای هر سکو، 2 کارت آزاد در اختیار جایگاهدار خواهد بود.
صادقی با بیان اینکه «جایگاههای عرضه سوخت به جایگاههای کمفروش، متوسطفروش و پُرفروش تقسیمبندی میشوند»، گفت: تا پیش از این، به تمامی جایگاهها فارغ از میزان فروش و بدون توجه به اینکه جایگاه در نقاط پرتردد و پرتقاضا قرار گرفته یا خیر، بهمقدار یکسان کارت آزاد تعلق میگرفت و جایگاههایی داشتیم که با وجود فعال بودن تنها یک سکو، مثلاً 12 کارت آزاد با سهمیه هرکدام 8000 لیتر بنزین 3000تومانی دراختیار داشتند.
وی ادامه داد: ما در طرح ساماندهی کارتهای آزاد سوخت جایگاهداران، بهازای هر سکو، دو کارت آزاد در اختیار جایگاهدار خواهیم گذاشت و بیش از آن را جمعآوری میکنیم؛ بهاینصورت بسیاری از کارتهای آزادی که مورد استفاده در جایگاهها قرار نمیگرفتند و وجود یا عدموجود این کارتها، هیچ تأثیری در سوختگیری مردم نداشت، جمعآوری میشوند.
مدیر سامانه هوشمند سوخت خاطرنشان کرد: تمامی جایگاههای عرضه سوخت در تهران و در تمامی کشور، حتی در دورترین نقاط، کارت آزاد در اختیار دارند و هیچ جایگاهی در کشور نیست که بتواند مدعی شود کارت آزاد سوختگیری ندارد؛ پس اگر مردم در مراجعه به جایگاهی با عدم ارایه کارت سوخت آزاد از سوی اپراتورهای جایگاه مواجه شدند، نیازی نیست جایگاه را بهقصد رسیدن به جایگاهی دیگر ترک کنند، بلکه در تمامی جایگاههای عرضه، شمارههای نواحی شرکت پخش درج شده است، بلافاصله با شمارهها تماس حاصل کنند تا بازرسان شرکت ملی پخش در جایگاه مربوطه حاضر شوند.
وی اضافه کرد: طرح ساماندهی کارتهای آزاد جایگاهداران بههیچوجه بهمعنای جمعآوری کامل کارتهای سوخت آزاد نیست، بلکه این طرح بهمنظور ساماندهی و مدیریت بهتر عرضه بنزین در کشور است؛ همچنین این طرح هیچارتباطی با موضوع قیمت بنزین ندارد و مردم شایعههایی در مورد افزایش قیمت بنزین در ادامه اجرای این طرح را باور نکنند، چرا که هیچ تصمیمی برای تغییر نرخ بنزین یا تغییر سهمیهبندی بنزین در زمان حاضر وجود ندارد.
جمعآوری کارت جایگاهدار قاچاق سوخت را کم میکند
همچنین به گفته مدیرعامل اسبق شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی به نظر میرسد کارتی که برای هر خودرو صادر شده و دو سهمیه سوخت آزاد و سهمیهای برای توزیع بنزین کفایت میکند، ما در سال 86 اعلام کرده بودیم که کارت برای شرایط اضطراری در جایگاه باشد اکنون به نحوی شده که مردم حتی ترجیح میدهند از کارت جایگاهدار استفاده کنند.
عباس کاظمی در گفتوگو با ایلنا، در ارزیابی جمعآوری کارت سوخت جایگاهها اظهار داشت: به نظر میرسد کارتی که برای هر خودرو صادر شده و دو سهمیه سوخت آزاد و سهمیهای برای توزیع بنزین کفایت میکند، ما در سال 86 اعلام کرده بودیم که کارت برای شرایط اضطراری در جایگاه باشد اکنون به نحوی شده که مردم حتی ترجیح میدهند از کارت جایگاهدار استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه اکنون در مناطق مرزی کارتها جمعآوری شد، افزود: شاید با جمعآوری کارت تاحدی مصرف کنترل و از قاچاق جلوگیری شده و کنترل توزیع و خروج سوخت خارج از شبکه قویتر شود؛ زیرا قاچاق با همین کارتهای غیر شخصی اتفاق میافتد. هر خودرویی کارت دارد و لزومی ندارد که در جایگاهها هم کارت وجود داشته باشد.
مدیرعامل اسبق شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به رشد مصرف تصریح کرد: طبیعی است که رشد مصرف داشته باشیم، اکنون باتوجه به اینکه قیمت سوخت ثابت و تورم بالا رفته استفاده از خودروی شخصی به وسایل نقلیه عمومی ترجیح داده میشود بنابراین رشد مصرف اتفاق افتاده است، ضمن اینکه کرونا هم تمام شده و چندین میلیون خودرو نیز اضافه شده است.
وی گفت: سالی حدود 1.7 میلیون خودرو به شبکه حمل و نقل کشور اضافه میشود، علاوه بر آن از سال 98 تاکنون قیمت ثابت مانده و برای مردم قابل قبول است که از خودروی شخصی استفاده کنند بنابراین طبیعی است که فعلا افزایش مصرف تداوم پیدا کند.
کاظمی درباره حذف کارت سوخت و تاثیر آن بر کنترل قاچاق بیان داشت: قاچاق بیشتر روی نفتگاز است چون هم ارزانتر و هم اینکه حمل آن به لحاظ ایمنی آسانتر است، هرچند تفاوت قیمت بنزین ایران و منطقه نیز بسیار بالا است، به همین دلیل افزایش تقاضا را داریم.
وی درباره واردات خاطرنشان کرد: اکنون وقتی بالانس سوخت منفی است حتما باید وارد شود. قبل از ستاره خلیجفارس هم ما واردکننده بودیم، زمانی که ستاره خلیج فارس وارد سرویس شد و کرونا شیوع پیدا کرد؛ مصرف کم شد، واردات متوقف و ما صادرکننده شدیم، اکنون پالایشگاه ستاره هم جواب نمیدهد و چارهای جز واردات نیست.
مدیرعامل اسبق شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی درباره واردات بنزین و تغییر کیفیت بنزین گفت: ما در گذشته بنزین را از هند و سوییس وارد میکردیم اکنون اطلاعی ندارم که از کدام کشور قرار است وارد شود. وی ادامه داد: آن زمان کیفیت بنزین وارداتی با اکتان 95 تا 98 بود که در اختلاط با بنزین تولید داخل با اکتان 87 و استاندارد ایران وارد بازار میشد و درواقع هم به عنوان بنزین و هم اکتانافزا وارد کشور میشد.
کاظمی درباره افت کیفیت بنزین به دلیل رشد مصرف تاکید کرد: اگر استاندارد رعایت شود قاعدتا نباید منجر به افت کیفیت شود استاندارد ایران 87، 91 و 95 است اگر رعایت شود کیفیت تغییری نمیکند، ما حتی در زمان جنگ و کمبود بنزین استاندارد کیفیت بنزین را رعایت میکردیم، امیدواریم که اکنون هم رعایت شود. وی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین نیز یادآور شد: امسال در دولت و مجلس هیچ برنامهای برای افزایش قیمت فرآورده نیست و امیدوار هم هستیم که نباشد چون افزایش قیمت هزینه جاری منجر به تورم میشود.
استفاده از کارت سوخت شخصی ۲ برابر شد
همچنین سخنگوی صنف جایگاهداران در این باره میگوید آمارها نشان میدهد طی چند روز گذشته همزمان با کاهش کارتهای آزاد در جایگاههای سوخت، استفاده مردم از کارت سوخت شخصی هنگام سوختگیری بهنرخ آزاد دوبرابر شده که نشاندهنده همکاری خوب مردم است و تداوم همراهی ایشان را خواستاریم.
رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران کشور در گفتوگو با تسنیم، اظهار داشت: جلسات و بررسیهای فنی بسیاری در خصوص اجرای طرح کاهش تعداد کارتهای آزاد جایگاهها داشتیم که مقرر شد گامهای اجرای این طرح، افزایش یابد و اولویت اول این است که مردم بدون مشکل بتوانند سوختگیری کنند.
نواز با بیان اینکه «افزایش درصد استفاده مردم از کارتهای سوخت شخصی امیدواری را برای پیشرفت طرح افزایش داده است»، گفت: آمارها نشان میدهد طی چند روز گذشته همزمان با کاهش کارتهای آزاد در جایگاههای سوخت، استفاده مردم از کارت سوخت شخصی هنگام سوختگیری بهنرخ آزاد دوبرابر شده که نشاندهنده همکاری خوب مردم است و تداوم همراهی ایشان را خواستاریم.
وی افزود: برای هر سکو در پمپبنزینها بهنسبت فروش و موقعیت جغرافیایی جایگاه حداقل یک کارت آزاد اختصاص مییابد و با توجه به همکاری خوبی که مردم داشتهاند امیدواریم در روزهای آینده با اطلاعرسانیهای لازم شرایط هرروز بهتر شود و یادآور میشویم که استفاده از کارت سوخت شخصی ضمن یاری پرسنل جایگاهها هر نوع معطلی و انتظار را در زمان سوختگیری از بین میبرد.
نواز با اشاره به اینکه جایگاهها و پرسنل ایشان صرفاً مجری هستند گفت: مالکان و پرسنل جایگاهها مانند همیشه نهایت تلاش خود را برای کاهش معطلی مردم انجام میدهند و در مقابل از مردم عزیزمان انتظار داریم کارت سوخت همراه داشته باشند و استفاده کنند.
سخنگوی صنف جایگاهداران کشور اضافه کرد: دلیل اجرای این طرح مصوبه مجلس شورای اسلامی و تکلیفی است که مجلس تعیین کرده است و مهمترین فایده آن جمعآوری دیتا و اطلاعات صحیح مصرف خودروها بهتفکیک مناطق و استانهاست تا مسوولان بتوانند مدیریت توزیع بنزین را خصوصاً در روزهای پرمصرف دقیقتر انجام دهند تا هیچ خودرویی در اقصینقاط کشور بدون سوخت نماند.
نواز خاطرنشان کرد: همچنین پیگیریهای ما نشان میدهد بیش از 3 میلیون کارت سوخت صادر و به مردم تحویل شده است یا در مرحله توزیع قرار دارد که مردم میتوانند با مراجعه به سایتهای
epolice.ir و سایت شرکت پست با استفاده از کد رهگیری آخرین وضعیت کارت سوخت خود را مشاهده کنند.
فرآیند دریافت کارت سوخت برای خودروهای شخصی
فرآیند دریافت کارت سوخت برای خودروهای شخصی نیز سوال مهم مخاطبان است. طبق آخرین آمار در سال گذشته حدوداً ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار کارت سوخت در کشور تحویل داده شد و نزدیک به ۶۰ هزار کارت برای پاکتگذاری در اختیار پست گذاشته شده است. ۲۷۰ هزار کارت نیز در نوبت قرار دارند که بهصورت ماهانه تحویل داده میشوند.
در کل درخواستهای تولید کارت دو دسته بوده، دسته اول پس از تولید خودرو در کارخانه است که اصطلاحاً کارتهای نوشماره نامیده میشود، اطلاعات وسائط نقلیه نوشماره از طریق پلیس راهور فراجا مستقیماً برای صدور کارت هوشمند سوخت ارسال میشود. پس از تولید خودرو، پلاکگذاری و صدور برگ سبز، به صورت هفتگی اطلاعات و مشخصات خودروهای نوشماره به کارخانه صدور کارت هوشمند سوخت ارایه و تولید کارت سوخت انجام و سپس به سایت پاکتگذاری ارسال میشود.