شکست رکورد 33 ماهه ورود پول به بورس

۱۴۰۲/۰۲/۱۰ - ۰۲:۰۱:۴۷
کد خبر: ۲۰۴۵۱۵
شکست رکورد 33 ماهه ورود پول به بورس

شاید بارها این جمله گفته شده است که شروع سال جدید برای بورس خوب بود و این بازار توانست بازدهی‌های بسیار مطلوبی در همین مدت کم کسب کند. رکورد ارزش معاملات و شاخص کل بورس شکست و به‌طور کلی بازار سرمایه وضعیت بسیار خوبی را تجربه می‌کند.

روز گذشته 9 اردیبهشت ماه اولین روز کاری هفته آغاز شد و در این روز شاخص کل بورس موفق شد با رشد 3.1 درصدی معادل 73 هزار و 262 واحدی به تراز دو میلیون و 438 هزار واحدی برسد. همپچنین شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل حرکت کرد و با رشد 14 هزار و 460 واحدی به محدوده 800 هزار واحدی رسید. شاخص فرابورس نیز رشد نسبتا خوبی را تجربه کرد و با افزایش 627 واحدی به محدود 30، 370 هزار واحدی رسید.

به‌طور کلی روز گذشته تمام شاخص‌های بازار سرمایه صعودی بودند. ارزش معاملات بازار سرمایه نیز دیروز با افزایش 21 درصدی به 21 هزار و 650 میلیارد تومان رسید و شاهد 30.85 میلیارد سهمی در حجم معاملات بودیم. در این روز 2، 404 میلیارد تومان پول حقیقی وارد چرخه معاملات شد و ارزش دلاری بازار نیز به 291 میلیارد دلار رسید.  در اولین روزکاری هفته ارزش معاملات کل بازار سهام با کاهش به 43 هزار و 718 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 16 هزار و 363 میلیارد تومان بود که 37 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار پس از مرداد سال 1399 به بیش از دو هزار و 500 میلیارد تومان رسید. ورود پول حقیقی روز اخیر بورس تهران به نسبت روز چهارشنبه 250 درصد افزایش داشت که امید بخش تداوم روند صعودی بازار سهام در آینده‌ای نزدیک است.

در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وکغدیر اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 66.8 میلیارد تومان بود. کالا دومین رتبه خروج را داشت و پس از آن، نمادهای وبملت، وغدیر، چدن و خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، فولاد با ورود 314 میلیارد تومان، بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و امین و فخوز در رتبه‌های بعدی بودند. در پایان معاملات ‌روز شنبه، 473 نماد رشد قیمت داشتند و 190 نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 71 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 29 درصد بازار افت قیمت داشتند.

رشدهای روزانه دلار فردوسی

روند قیمت دلار در بازار آزاد نیز از اتفاقات قابل توجه روزهای اخیر بوده است. این اسکناس امریکایی پس از نوساناتی که در روزهای ابتدایی سال تجربه کرد و تا بیش از ۵۵ هزار تومان نیز پیش رفت، بیش از ۲۰ روز را در مرز ۵۱ هزار تومان حبس شده بود و نوسانات اندکی را در آن محدوده انجام می‌داد.

با این حال اما از روز چهارشنبه شاهد عبور قیمت دلار از مرز ۵۲ هزار تومانی بودیم و این مسیر صعودی تا زمان نگارش این گزارش به میانه کانال ۵۴ هزار تومان نیز رسیده است. برای این موضوع دلایل متعددی را می‌توان برشمرد که مهم‌ترین آنها را می‌توان کاهش خوش‌بینی‌ها به احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای پس از توافقات اواخر سال گذشته با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عربستان سعودی و همچنین خبرهای منفی از همکاری ایران و آژانس دانست.

این اتفاق برای بورس تهران دو سیگنال کاملا متفاوت دارد. از سمتی افزایش دوباره قیمت دلار در بازار آزاد پس از توقف چند ماه گذشته نشان از بالا بودن انتظارات تورمی دارد که منجر به افزایش تقاضا در تمامی بازارها از جمله بورس تهران خواهد شد. در همین رابطه باید به آخرین آمار پولی منتشر شده از سمت بانک مرکزی نیز اشاره کرد که خبر از عبور نقدینگی از مرز ۶۱۰۰ هزار میلیارد تومانی و همچنین سهم ۲۵ درصدی پول از نقدینگی می‌دهد.

از سمتی اما این موضوع به دلیل سیگنال‌های منفی از روند تحولات سیاسی کشور می‌تواند تاثیری منفی بر روند بازار سهام داشته باشد. از نگاهی دیگر، طبق تجربیات ماه‌های گذشته بورس تهران در آرامش بازار سهام توانست جذب نقدینگی بالایی داشته باشد و اکنون اگر روند صعودی دلار ادامه داشته باشد، ممکن است بخشی از این نقدینگی را بار دیگر روانه بازار ارز کند. با این حال فعلا بازار سرمایه در صدر توجهات سرمایه‌گذاران قرار دارد و انتظار می‌رود که این بازار فعلا مقصد اصلی پول‌های سرگردان باشد.

 انتظار برای گزارش‌های ماهانه و سالانه

یکی از مورد انتظارترین مسائل این روزهای بازار سهام، انتشار گزارش‌های ماهانه فروردین و همچنین صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ برای شرکت‌های بزرگ و مورد توجه بازار است که می‌تواند موج جدیدی از تقاضا را در بورس تهران ایجاد کند. یکی از دلایل افزایش تقاضا برای گروه‌های بزرگی از جمله فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها طی بازار دیروز نیز همین موضوع بود و از آنجا که این شرکت‌ها تقسیم سود قابل توجهی دارند و فاصله زمانی زیادی نیز تا فصل مجامع باقی نمانده است، خریداران تمایل بیشتری برای خرید سهام این شرکت‌ها دارند تا بتوانند با تحمل ریسک کمتر، به سودی منطقی دست یابند.

در کنار این موضوع روند معاملات بورس کالا نیز مدتی است که بدون توجه به سیاست‌های کنترلی و انقباضی، وضعیت مناسبی را سپری می‌کنند و همین اتفاق باعث شده است که خوش‌بینی به چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها همچنان ادامه داشته باشد. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که سیاست‌های ارزی دولت برای پافشاری بر دلار ۲۸۵۰۰ تومانی تداوم زیادی نخواهد داشت و صرفا سیاستی موقت قلمداد می‌شود که پس از آن می‌توان به نزدیک شدن نرخ دلار بازار سرمایه به دلار بازار مبادله و آزاد امیدوار بود.

 

ارسال نظر