چرا همبستگی ارزش دلار و قیمت کامودیتی‌ها مثبت شده است؟

۱۴۰۲/۰۲/۱۱ - ۰۳:۳۶:۲۱
کد خبر: ۲۰۴۶۳۷

سنا| بر خلاف رویه معمول، در دو سال اخیر همبستگی میان ارزش دلار و قیمت کامودیتی‌ها از منفی به مثبت تبدیل شده که منعکس‌کننده تحولات موقتی و ساختاری در اقتصاد جهانی است.

همزمانی شوک‌های سمت عرضه با سیاست پولی انقباضی فدرال رزرو در کنار عامل ساختاری تبدیل شدن ایالات متحده به کشوری که به‌طور خالص در موقعیت صادرکننده انرژی قرار گرفته، باعث شده که دلار همانند ارزی رفتار کند که ارزشش با نوسانات قیمت کامودیتی‌ها هم جهت است.

یکی از پیامدهای جانبی بدل شدن ایالات متحده به خالص صادرکننده انرژی این بوده که کشورهای حاشیه خلیج فارس حتی با افزایش قیمت نفت و در نتیجه درآمدهای بیشتر، خریدهای خود در اوراق خزانه‌داری ایالات متحده را کاهش داده‌اند.بر خلاف رابطه عکس معمول بین قیمت دلار و کامودیتی‌ها، در دو سال اخیر قیمت کامودیتی‌ها و ارزش دلار امریکا در جهت مشابهی نوسان پیدا کرده‌اند. این موضوع یک انحراف از الگوی استانداردی تلقی می‌شود که تقویت دلار با تضعیف قیمت کامودیتی‌ها همراه می‌شد و بالعکس.

 تغییر همبستگی میان قیمت کامودیتی‌ها و دلار از منفی به مثبت، برای کامودیتی‌های مربوط به بخش انرژی شدیدتر بوده است تا غیرانرژی. اما علل و پیامدهای هم‌جهتی در قیمت کامودیتی‌ها و دلار چیست؟ رابطه مثبت غیرمعمول بین ارزش دلار امریکا و قیمت کامودیتی‌ها می‌تواند منعکس‌کننده عوامل موقتی و ساختاری در اقتصاد جهانی باشد.

ماهیت خاص شوک‌های وارده به اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۲ (همانند جنگ روسیه و اوکراین) نه تنها منجر به افزایش قیمت کامودیتی‌ها و اتفاقاتی مانند تعلیق معاملات در بازار نیکل بورس فلزات لندن در اوایل سال ۲۰۲۲ شد بلکه به‌طور همزمان سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز را به سمت دلار (به عنوان یکی از ارزهای امن) سوق داد.

این درحالی بود که سرعت بیشتر در سیاست پولی‌ انقباضی فدرال رزرو نسبت به سایر بانک‌های مرکزی (که تا حدی منعکس‌کننده تأثیر کمتر ایالات متحده از پیامدهای اقتصادی جنگ روسیه و اوکراین از جمله افزایش قیمت کالاها بود) نیز منجر به تقویت دلار شد.مهم‌ترین رویداد ساختاری، پیشی گرفتن صادرات انرژی ایالات متحده از وارداتش است که این کشور را به‌طور خالص در موقعیت صادرکننده انرژی قرار داده است. این مساله باعث شده که دلار همانند یک «ارز کامودیتی محور» (ارزی که ارزشش با نوسانات قیمت کامودیتی هم جهت است) رفتار کند.

 

ارسال نظر