دیوار اعتماد در بورس فروریخت

۱۴۰۲/۰۲/۲۰ - ۰۳:۴۷:۲۶
کد خبر: ۲۰۵۴۶۹

بورس‌نیوز| فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل منفی‌های دو روز گذشته بازار سهام اظهار کرد: متاسفانه از حدود دو هفته قبل، بعضی از مسوولان بازار سرمایه به واسطه تغییر در زیرساخت‌های معاملات، از جمله: کاهش ترکیب دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، کاهش ضریب تضمین کارگزاری‌ها، وعده عرضه‌های اولیه زنجیره‌وار و همچنین بی‌ضابطه‌ترین اظهارنظر‌هایی که درهیچ بازار مالی سابقه نداشته است، در سلب اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سهام نقش داشتند.

وی افزود: مصداق بارز این اظهارنظرها، هشدار‌هایی است که برخی مسوولان در خصوص بازار سهام و سرمایه‌گذاری در سهم‌های پر ریسک و مقایسه بورس با سال ١٣٩٩ مطرح کردند و باعث بدبینی مردم به این بازار شدند و در نتیجه، در دو روز گذشته شاهد خروج بی‌سابقه نقدینگی حقیقی‌ها از بازار بودیم.

آقابزرگی ادامه داد: در هیچ بازار مالی، مقام ناظر به سرمایه‌گذاران بابت سرمایه‌گذاری در بازار سهام هشدار نمی‌دهد! وظیفه مقام ناظر، افزایش نقدشوندگی، افزایش شفافیت، دسترسی عادلانه به اطلاعات منصفانه و همچنین نظارت بر حسن انجام معاملات در بازار سرمایه است. حال آنکه در کشور ما رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به سرمایه‌گذاران بابت سرمایه‌گذاری در بازار سهام هشدار می‌دهد و برخی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس هم وضعیت بازار سهام را با سال ۱۳۹۹ مقایسه کرده و ابراز نگرانی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت بازار سرمایه از منظر تحلیلی در حال حاضر اصلا با سال ۹۹ قابل قیاس نیست. در سال ۱۳۹۹ جریان نقدینگی از بازار سرمایه به سمت بازار‌های رقیب در حال حرکت بود؛ چرا که بازار سهام بیش از اندازه رشد کرده بود و بازار‌های رقیب در مقایسه با بازار سهام، رشد کمتری داشتند و برای جذب نقدینگی از جذابیت بیشتری برخوردار بودند؛ اما در حال حاضر، بازار خودرو اشباع شده و قیمت خودرو در کشور ما چندین برابر بیش از ارزش ذاتی است. بازار مسکن هم دارای سوپر حباب است.

دولتمردان و سیاست‌گذاران اقتصادی و برخی مسوولان، ابزاری برای اعمال فشار به بازار مسکن و خودرو ندارند و دیواری کوتاه‌تر از بازار سهام پیدا نمی‌کنند! در حالی که در شرایط تورمی، انتظار می‌رود سیاست‌گذاران و مسوولان با هدایت نقدینگی به سمت بنگاه‌های تولیدی از مسیر بازار سرمایه، از ایجاد هیجان در بازار‌های سفته‌بازانه جلوگیری کنند. این کارشناس بازار سرمایه گفت: البته منکر این نیستیم که شاید برخی سهم‌های معدود در بازار، قیمتی بالاتر از ارزش ذاتی داشته باشند؛ اما کلیت بازار سرمایه و اکثر سهم‌های بازار از منظر تحلیلی ارزنده بوده و اصلاً نمی‌توان به لحاظ تحلیلی و نسبت P/E این بازار را با سال ۹۹ مقایسه کرد. با منفی‌های دو روز گذشته بازار سهام، دیوار اعتمادی که در ۴ماه اخیر ایجاد شده بود، فروریخت! و مسبب اصلی این وضعیت، اظهارنظر‌های بی‌ضابطه و غیرمنطقی مسوولان بوده است.

 

ارسال نظر