ریزش شاخص با امید رشد

۱۴۰۲/۰۲/۲۰ - ۰۳:۴۴:۴۱
کد خبر: ۲۰۵۴۶۶
ریزش شاخص با امید رشد

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز سه‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت ماه با هشت هزار و ۵۷۰ واحد کاهش در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۵ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۲۱ هزار و ۷۸ واحد کاهش به ۸۸۲ هزار و ۲۴۷ واحد و شاخص قیمت با ۱۲ هزار و ۴۱۲ واحد افت به ۴۶۰ هزار و ۶۴۶ واحد رسید. روز گذشته در معاملات بورس تهران، بیش از ۲۶ میلیارد و ۲۹۶ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۸۶ هزار و ۹۱۶ میلیارد ریال معامله شد.

فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۲ هزار و ۱۶۳ واحد، انک ملت (وبملت) با یک هزار و ۹۴۷ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک هزار و ۷۸۰ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با یک هزار و ۴۰۷ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با یک هزار و ۸۵۵ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با یک هزار و ۳۳۰ واحد، ایران خودرو (خودرو) با یک هزار و ۲۰۷ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

بر پایه این گزارش، روز گذشته همچنین سایپا (خساپا)، ایران خودرو (خودرو)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، بین‌المللی توسعه صنایع و معادن (وکغدیر)، بهساز کاشانه تهران (ثبهساز) و بانک ملت (وبملت) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات روز سه‌شنبه صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه پنج میلیارد و ۸۹۱ میلیون برگه سهم به ارزش ۳۰ هزار و یک میلیارد ریال دادوستد شد.

شاخص فرابورس نیز دیروز ۳۴۶ واحد کاهش داشت و به ۲۹ هزار و ۱۰۱ واحد رسید. در این بازار بیش از ۱۲ میلیارد و ۲۹ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات دیروز فرابورس بیش از ۶۰۸ هزار و ۲۲۶ نوبت بود.

پلیمر آریاساسول (آریا)، ایران خودرو دیزل (خاور)، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر) و داروسازی دانا (ددانا) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. در مقابل پتروشیمی مارون (مارون)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، گروه انتخاب آرمان الکترونیک (انتخاب)، بانک دی (دی) و فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) با تاثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

ریزش سنگین روزهای گذشته موجب شده است تا بخشی بزرگی از فعالان بورس تهران با نگرانی به ادامه مسیر بازار سهام بنگرند و از این پس احتیاط را سرلوحه معاملات خود قرار دهند. بازگشت اعتماد سهامداران خرد طی ماه‌های گذشته یکی از مهم‌ترین نکاتی بود که سیاست‌گذار بایستی به آن توجه ویژه‌ای می‌کرد با این حال اما اتفاقات دو روز گذشته بخشی از این اعتماد را بار دیگر از بین برد. از همین رو می‌توان چنین تشخیص داد که احتمالا برای برگشت به روند صعودی دو ماه گذشته، نیاز به زمان باشد و همین موضوع موجب می‌شود تا روند بازار سهام برای مدتی در حالت متعادل و خنثی قرار بگیرد تا ترس ایجاد شده در بین سهامداران، از بین برود.

اکوایران نوشت شاخص بورس تهران پس از سقوط دو روز اخیر خود که بیش از 230 واحد از ارزش خود را از دست داد در جریان معاملات روز گذشته با افت 8 هزار و 500 واحدی همراه شد که نسبتا به روزهای پیشین می‌تواند گفت که نوسان کوچکی بوده است. در بازار بانک ملت از گروه بانکی و نمادهای فولاد و فخوز از گروه فلزات اساسی توانستند تاثیرات مثبتی را روی شاخص بورس تهران داشته باشند.

اما از منظر تکنیکالی که به شاخص بورس تهران نگاه می‌کنیم اندیکاتور  RSI شاخص بورس تهران ظرف دو روز کاری به محدوده 50 واحدی رسید و افت بیش از 45 واحدی را تجربه کرده بود. این اندیکاتور در روز‌های گذشته در محدوده‌های 95 واحدی در حال نشان دادن هیجان بیش خرید بود و حالا به میانه‌های خود رسیده است.

از سویی تعدادی از اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه که به رسیدن شاخص کل به محدوده‌های 2 میلیون و200 هزار واحدی اشاره می‌کردند، شاهد این موضوع بودند که شاخص بورس امروز در یک قدمی این محدوده قرار گرفت و با استقبال خوب خریداران که سمت حقوقی آن کمی بیشتر بود توانست بعد از نیم ساعت ابتدایی شروع بازار روند مثبتی را به خود بگیرد و از افت بیشتر جلوگیری کند.

حالا خط روند صعودی اندیکاتور  RSI برای شاخص بورس تهران می‌تواند برای اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه حائز اهمیت باشد تا با حمایت احتمالی ایجاد شده در این اندیکاتور بتوانند اهداف بالاتر را براسی شاخص بورس تهران در نظر بگیرند.

 

ارسال نظر