جوابیه وزارت کار به گزارش «یونانیزه شدن اقتصاد»؟

۱۴۰۲/۰۲/۲۱ - ۰۴:۵۹:۳۸
کد خبر: ۲۰۵۵۸۱

در پی اعلام نظر عجیب معاون سابق بیمه‌های اجتماعی‌ وزارت کار درخصوص فروش جزایر برای تامین صندوق‌های بازنشستگی در صورت ادامه وضعیت بغرنج صندوق‌های بازنشستگی و گزارش روزنامه «تعادل» در بررسی این صحبت‌ها و طرح سوالی که آیا اقتصاد ایران را خطر یونانیزه شده تهدید می‌کند، وزارت کار به این گزارش واکنش نشان داد و جوابیه‌ای را به دفتر نشریه ارسال کرده است که در زیر می‌خوانید:

مدیر مسوول محترم روزنامه تعادل 

با سلام و احترام 

در پاسخ به مطلب منتشره با عنوان: «یونانیزه شدن اقتصاد؟» مورخ 13/2/1402 توضیحات این وزارتخانه به شرح زیر ارسال می‌گردد . مقتضی است برابر قانون مطبوعات نسبت به درج آن اقدام لازم به عمل آورید.

حفظ پایداری صندوق‌های بازنشستگی، برنامه عملیاتی راهبردی دولت سیزدهم

با عنایت به اینکه در روزهای اخیر موضوع صندوق‌های بازنشستگی در برخی از رسانه‌ها بازتاب یافته است، لذا به منظور آگاهی ملت شریف ایران اسلامی و خوانندگان محترم آن روزنامه نکاتی را به شرح زیر به استحضار می‌رساند؛ با توجه به افزایش سیاست‌های حمایتی دولت از اقشار مختلف که هزینه‌های زیادی را به صندوق‌ها تحمیل می‌نماید و همچنین گسترش دامنه افراد مشمول این حمایت‌ها و افزایش امید به زندگی، باعث بالا رفتن روز افزون مصارف صندوق‌ها گردیده است.

 از طرف دیگر وجود تحریم‌ها و تا حدی برخی مدیریت‌های ناکارآمد در دولت قبل، باعث کاهش بهره‌وری و سوددهی شرکت‌های تحت پوشش صندوق‌ها شده است. البته تغییر هرم سنی و پیر شدن جمعیت، میزان درآمد صندوق‌ها را کاسته است که این همه، موجب وابستگی صندوق‌ها به بودجه دولت شده تا حدی که تقریباً نیمی از منابع صندوق توسط دولت تأمین می‌گردد. به این معضلات باید بدهی انباشته دولت‌های قبل از بابت تعهدات ایجادی برای صندوق‌ها را نیز اضافه نمود که مستلزم توجه جدی دولت به محاسبه دقیق و پرداخت به هنگام آن می‌باشد. 

علاوه بر اینها با وجود کسری بودجه سال‌های اخیر، امکان حمایت دولت از صندوق‌ها را محدود و محدودتر ساخته است که بر این اساس نیازمند توجه جدی و انجام اصلاحات و اقدامات زیر است: 

اصلاحات لازم

با عنایت به بند (5) مصوبات سی و پنجمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ 22/04/1398 مبنی بر اصلاح و یکپارچه‌سازی نظام مالیاتی و تامین اجتماعی و ساماندهی تعهدات دولت ذیل اصلاح ساختاری بودجه؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است در جهت کاهش وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه عمومی و بهبود تراز مالی این صندوق‌ها نسبت به تدوین و ارایه لایحه‌‌ای در چارچوب سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی با لحاظ احکام ذیل و طی مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی اقدام نماید: 

1- اصلاحات پارامتریک:  1-1- افزایش تدریجی سن و سابقه بازنشستگی  ۲-1- اصلاح نحوه محاسبه مستمری  3-1- آزمون وسع در یارانه‌های بیمه‌ای 4-1- ساماندهی سهم مشارکت دولت در نرخ حق بیمه = 5-1- اصلاح احکام مربوط به بازماندگان

2- اصلاحات سیستمی: 

1-2- استقرار بیمه اجتماعی فراگیر  2-2- لایه بیمه اجتماعی پایه 3-2-لایه بیمه اجتماعی مازاد 4-2- لایه بیمه اجتماعی تکمیلی

3- تعهدات دولت: 

1-3- تأدیه سالانه تعهدات دولت 

4- تعهدات صندوق‌های بازنشستگی: 

1-4- افزایش بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها 2-4- کاهش هزینه‌های صندوق‌های بازنشستگی

همچنین با توجه به رویکرد دولت مردمی سیزدهم در حفظ پایداری منابع و مصارف صندوق‌های بازنشستگی و در اجرای قانون برنامه ششم توسعه، سال گذشته در رویدادی بی‌سابقه شاهد تسویه بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی بودیم که بالغ بر ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ تسویه بدهی دولت به تأمین اجتماعی رقم خورد که انتظار می‌رود با تمهیدات دولت مردمی سیزدهم امسال نیز این مسیر تداوم پیدا کند. همچنین سال گذشته از محل واگذاری سهام ۸۸ هزار میلیارد تومان بزرگ‌ترین تسویه بانکی رخ داد و بزرگ‌ترین افزایش سرمایه در نظام بانکی کشور یعنی بانک رفاه کارگران اتفاق افتاد و تراز این بانک در بین بانک‌های کشور خوب و مثبت شد.  در پایان باید به این نکته اشاره نمود که بین بحران یونان ماهیتاً با بحران صندوق‌های بازنشستگی ایران متفاوت است چرا که یونان منابعی برای تامین مالی صندوق‌ها نداشت اما در عوض جمهوری اسلامی ایران دارای منابع وسیعی برای تامین مالی صندوق‌ها است. از طرف دیگر یونان تابع اوامر اتحادیه اروپا بوده و ناگزیر از فروش جزایر خود بود ولی این موضوع در مورد کشورمان صدق نمی‌کند. مهم‌تر اینکه اقدامات فوق در صورت جدی گرفته شدن و اجرایی شدن می‌تواند از رسیدن به نقطه اوج بحران جلوگیری نماید.

 

ارسال نظر