سهم کامودیتی‌ها در فروکش تورم

۱۴۰۲/۰۲/۲۴ - ۰۲:۴۳:۴۶
کد خبر: ۲۰۵۷۶۱
سهم کامودیتی‌ها در فروکش تورم

شاخص قیمت تولید‌کننده ایالات متحده در حال کاهش است و این روند تا سال آینده ادامه خواهد داشت زیرا اقتصاد صنعتی ایالات متحده وارد رکود می‌شود. در نتیجه، شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) منعکس‌کننده کاهش تورم مداوم - یعنی کاهش تورم قیمت مصرف‌کننده است.

تولیدکنندگانی که مزیت‌های رقابتی آنها به اندازه کافی قوی است تا فروش را در یک محیط کاهش چرخه تجاری حفظ کنند، در صورت حفظ قیمت‌گذاری فعلی، قادر خواهند بود از کاهش قیمت تمام شده تولید برای تعمیر، بهبود یا حفظ حاشیه سود خود استفاده کنند. رکود آتی بخش صنعتی ممکن است این کار را دشوار کند. علاوه بر این، این تنها چالش پیش رو نیست.

تولیدکنندگانی که از کالاها به عنوان نهاده استفاده می‌کنند - مانند آلومینیوم، مس، فولاد و غیره - شاهد کاهش هزینه‌های ورودی خود خواهند بود (اگرچه این تولیدکنندگان نیز برای پرداخت پس‌انداز خود تحت فشار بیشتری قرار دارند). افزایش قیمت مس مربوط به بازگشایی چین پس از پایان سیاست ضد کووید صفر این کشور کوتاه خواهد بود و روند کاهشی کلی آن تا سال آینده ادامه خواهد داشت. کاهش قیمت کالاها به عنوان هزینه‌های ورودی یکی از عوامل مهم است. کار دیگری است. هزینه‌های نیروی کار با جریان یافتن مواد و اجزا به سمت پایین دست گرایش دارد. به‌طور کلی، محصولی که به حالت مصرف نهایی نزدیک‌تر است، به‌طور کلی نیروی کار بیشتری در تولید خود داشته است، در حالی که محصولات نزدیک‌تر به مراحل میانی و اولیه کمتر کار می‌کنند.

   عوامل کار

برخلاف کالاها، دستمزدها بی‌ثبات نیستند و در صورت عدم وجود مشکلات جدی اقتصادی مانند سناریوی رکود بزرگ، تمایلی به کاهش ندارند. حمایت از این موقعیت در حال حاضر همچنان نسبت بالای فرصت‌های شغلی به افراد بیکار است. به دلیل مولفه دستمزد/کار، بعید است که کاهش قیمت کل تولیدکننده با روند کالاها مطابقت داشته باشد. کاهش وابستگی نیروی کار در صورت امکان محتاطانه باقی می‌ماند.

   کاهش هزینه‌های نیروی کار

راه‌حل اصلی برای هزینه‌های نیروی کار - افزودن اتوماسیون به فرآیند تولید شما - در مفهوم ساده است اما اجرا کردن آن آسان نیست. علاوه بر این، نرخ بهره نیز بالاست. سرمایه مورد نیاز برای کاهش وابستگی شما به نیروی کار بیشتر از دوره پول ارزان است و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد. در چارچوب آن برنامه‌ریزی به خاطر داشته باشید که دوره آتی چرخه تجاری را ملایم می‌بینیم و یک دوره صعود طولانی‌مدت به دنبال خواهد داشت.

   چه باید کرد

استفاده از داده‌های تورم دستمزد را در مذاکرات خود در نظر بگیرید. جرمی بس، اقتصاددان  ITR، در وبینار ماه آوریل خود، «چشم‌انداز کالاهای 2023» که در دسترس اعضای ITR Economics Insider  است، نگاهی جامع به قیمت‌گذاری، کالاها، دستمزدها و موضوعات مرتبط ارایه کرد. وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان در ایستگاه‌های مختلف در زنجیره تامین باید از داده‌های دستمزد هنگام مذاکره با مشتریان در مورد قیمت‌ها استفاده کنند.

   کدام کالاها ارزان شدند؟

شاخص بهای مصرف‌کننده براساس نوسان قیمتی سبدی از هزینه‌های معمول زندگی اندازه‌گیری می‌شود. بررسی‌های وزارت کار امریکا نشان داد؛ قیمت مواد غذایی برای دومین ماه متوالی در آوریل 2023 بدون تغییر بود. قیمت‌های فروشگاه‌های مواد غذایی پس از کاهش 0.3 درصدی در ماه مارس، افت 0.2 درصدی دیگر را به ثبت رساندند و برای اولین مرتبه از ژولای 2019 این نرخ برای 2 ماه متوالی کاهشی اعلام شد. داده‌ها نشان داد که بهای میوه‌ها، سبزیجات، گوشت، ماهی و تخم‌مرغ در مقایسه با ماه مارس ارزان‌تر بود. قیمت شیر نیز 2 درصد کاهش یافت که این رقم بیشترین میزان افت نرخ ماهانه شیر از فوریه 2015 بود. نرخ گاز طبیعی نیز در ماه آوریل 4.9 درصد افت داشت و به این ترتیب هزینه برق برای مصرف‌کنندگان امریکایی برای دومین ماه متوالی کاهش داشت.

با این وجود بهای بنزین در این ماه رشدی 3 درصدی را به ثبت رساند، اگرچه این رشد قابل ملاحظه بود، اما در ماه مارس بهای بنزین رشدی 4.6 درصدی را به ثبت رسانده بود و به این ترتیب از سرعت رشد نرخ بنزین در ماه آوریل نسبت به ماه قبل خود کاسته شد. عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس ظرف ماه‌های اخیر نسبت به کاهش بیشتر تولید نفت اقدام کردند تا از سقوط آزاد قیمت بهای این محصول جلوگیری کنند؛ با این وجود این تصمیم، تاثیر افزایشی قابل ملاحظه‌ای بر بهای نفت و سایر نهاده‌های انرژی برجای نگذاشت، چرا که اصرار فدرال رزرو بر افزایش بیشتر نرخ بهره باعث بدگمانی فعالان بازار نسبت به آینده قیمتی شده است. در عین حال تشدید شرایط اعتباری بانک‌ها و موسسات مالی امریکا و بن بست افزایش سقف استقراض دولت فدرال، هزینه‌های بنزین را کاهش می‌دهد.

   مقصر گرانی!

درحالی که از نرخ مواد غذایی، گاز طبیعی و برق برای مصرف‌کنندگان امریکایی کاسته شده؛ شاخص بهای مصرف‌کننده در بعد ماهانه به دلیل افزایش اجاره‌بها و همچنین افزایش قیمت‌های بنزین و وسایل نقلیه موتوری مستعمل، به‌شدت افزایش یافته است. تورم برای مصرف‌کنندگان امریکایی در ماه آوریل نسبت به ماه مارس رشدی 0.4 درصدی را به ثبت رساند. این در حالی بود که سرعت رشد تورم ماهانه در ماه مارس 0.1 درصد بود. به این ترتیب باید اذعان کرد که همچنان تورم برای امریکایی‌ها بسیار قوی است. گزارش تورم امریکا برای ماه آوریل ترکیبی از بیم و امید را برای فعالان بازار به همراه داشت. اگرچه کاهش تورم سالانه می‌تواند احتمالا فدرال رزرو را برای عدم افزایش بیشتر نرخ بهره در جلسات آینده متقاعد کند، اما این گزارش امید به کاهش نرخ بهره در سال جاری را از میان برد.

 

ارسال نظر