گذرگاه شمال - جنوب
کریدور ریلی شمال-جنوب 4 سال دیگر تکمیل میشود
گروه راه و شهرسازی|
سرانجام، پس از دو دهه، ایران و روسیه بر سر ساخت خط آهن رشت - آستارا به توافق رسیدند و دیروز روسای جمهور دو کشور با هدف تکمیل گذرگاه ریلی شمال-جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل میکند، توافقنامه احداث راهآهن رشت - آستارا را امضا کردند.
گذرگاه ریلی شمال - جنوب یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت کالا از جنوب آسیا به شمال اروپا به شمار میرود که احداث آن از بیش از دو دهه پیش در دستور کار بوده است. مسیر غربی کریدور شمال - جنوب که کشورهای روسیه، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را شامل میشود از نظر ریلی دارای یک حلقه مفقودهای به مسافت ۱۶۲ کیلومتر بین رشت و آستارا بود که با امضای این توافق و احداث این مسیر ریلی عملاً جنوب آسیا به شمال اروپا متصل خواهد شد.
براساس این توافقنامه فدراسیون روسیه ۱,۶ میلیارد یورو در این مسیر ریلی سرمایهگذاری خواهد کرد. قرار است این خط آهن راهبردی در مدت ۴۸ ماه احداث شود.
تکمیل کریدور شمال- جنوب علاوه بر توسعه ترانزیت بینالمللی و استفاده از ظرفیتهای سرزمینی، یک منبع درآمد پایدار برای ایران است و پیشبینی میشود با راهاندازی راهآهن رشت-آستارا و عملیاتی شدن کریدور شمال- جنوب، ایران بتواند سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد از این مسیر ترانزیتی کسب کند.
جلوهای از ارتقای سطح همکاریهای تهران- مسکو
سید ابراهیم رییسی ظهر دیروز در مراسم امضای توافقنامه احداث راهآهن رشت- آستارا که به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور ولادیمیر پوتین رییسجمهور روسیه برگزار شد، این توافق را گامی مهم و راهبردی در جهت همکاریهای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه عنوان کرد و گفت: همکاریهای ایران و روسیه در حوزههای مختلف توسعه یافته و این توافق نیز یکی از جلوههای مهم ارتقای سطح همکاریها است که امروز میان دو کشور رقم خورد.
رییسجمهور با بیان اینکه امضای این توافقنامه محدود به همکاری ایران و روسیه نیست و کشورهایی که در مسیر گذرگاه ریلی شمال–جنوب قرار دارند، از آن بهرهمند خواهند شد، اظهار کرد: کریدور شمال–جنوب نه تنها برای ایران و روسیه، بلکه برای همه کشورهایی که در مسیر آن قرار دارند، فواید فراوانی خواهد داشت.
رییسی تصریح کرد: این مسیر از آسیای شرقی و جنوبی گرفته تا قفقاز و شمال اروپا را به هم متصل کرده و جلوهای از همکاری و همگرایی تجاری و اقتصادی بین همه این کشورها خواهد بود و این همکاریها بیش از پیش توسعه خواهد یافت.
رییسجمهور با اشاره به اینکه مذاکرات اولیه این توافق مربوط به دو دهه پیش است که باید در زمان خود اجرا میشد، اما به دلایلی به تعویق افتاد، اظهار کرد: امروز با ارادهای که بین مسوولان عالی دو کشور جمهوری اسلامی ایران و روسیه وجود دارد، این رویداد بزرگ میان دو کشور در حال انجام است و قطعاً نقش و تأثیر بسزایی در تقویت تجارت، اقتصاد و ترانزیت منطقه خواهد داشت. رییسی فعال کردن ظرفیتهای جمهوری اسلامی ایران از مسیر سیاست تقویت همسایگی با هدف تثبیت جایگاه شایسته ایران در نظام بینالملل را وظیفه ملی، تاریخی و الهی دولت مردمی عنوان کرد و افزود: روسیه و همه کشورهایی که در این مسیر قرار دارند بهخوبی میدانند که مسیر ایران، ارزانترین، باصرفهترین و نزدیکترین مسیر برای فعالیتهای تجاری، اقتصادی و ترانزیتی در منطقه است.
رییسجمهور با بیان اینکه جایگاه و موقعیت ممتاز ایران در منطقه به نحوی است که میتواند ظرفیتهای شرق آسیا را به اروپا متصل کند و امروز امضای توافق نشان میدهد که مسیر شمال–جنوب مورد توجه شایسته قرار گرفته است، تصریح کرد: با جدیتی که همکاران بنده در دولت خواهند داشت احداث این مسیر ریلی سریعاً آغاز و همه کشورهای منطقه از منافع آن بهرهمند خواهند شد.
رییسی با قدردانی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای احیای ظرفیتهای اقتصادی و ترانزیتی منطقه افزود: این توافق حتماً در جهت توسعه بیشتر روابط میان دو کشور و کشورهای منطقه موثر خواهد بود و گام بعدی که در اوراسیا و به زودی رقم خواهد خورد، حذف تعرفه میان ۶ کشور است که اقدام مهمی بین ایران، روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا محسوب میشود.
ویژگیهای کریدور شمال-جنوب
رییسجمهور در تشریح وضعیت کریدور شمال-جنوب، گفت: در این کریدور ریلی ۳ بخش مورد توجه است، بخش نخست بخش شرقی این مسیر شامل روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران است که با تلاشهایی که انجام شده، مورد بهرهبرداری قرار گرفته است. بخش مرکزی نیز شامل دریای خزر است که باید در جهت تقویت بنادر و ناوگان دریایی در آن اقدامات جدی صورت گیرد و نقصان بخش غربی این مسیر بین رشت و آستارا نیز با این توافق برطرف میشود و کریدور شمال–جنوب میتواند به صورت همهجانبه مورد استفاده قرار گیرد. رییسی در توضیح برخی از طرحهای دولت برای ارتقای نقشآفرینی ایران در اقتصاد منطقه گفت: تقویت مسیر پاکستان، ایران و ترکیه، مسیر ریلی شلمچه- بصره و همچنین راهآهن چابهار- زاهدان و اتصال دریای عمان و خلیج فارس به اروپا از جمله مسیرها و بستههای تعریف شده برای تقویت جایگاه ترانزیتی جمهوری اسلامی است که با قوت و جدیت پیگیری خواهد شد. رییسجمهور ضمن ابراز امیدواری نسبت به احیای سهم و جایگاه ایران در منطقه و روابط اقتصادی دو جانبه و چندجانبه در نظام بینالملل با اجرای این طرحها تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه ظرفیتهای اقتصادی بالایی برای همکاری دارند و اراده دو کشور بر همکاری و تبادل این ظرفیتهاست و امیدواریم با همکاریها و پیگیریهایی که از سوی مسوولان عالی دو کشور وجود دارد، این توافقنامه هر چه زودتر به اجرا و بهرهبرداری برسد.
تأمین امنیت غذایی کشورهای حاشیه خلیج فارس
ولادیمیر پوتین رییسجمهور روسیه نیز ظهر دیروز در مراسم امضای توافقنامه احداث راهآهن رشت–آستارا که به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور رییسجمهور کشورمان برگزار شد، توافق ایران و روسیه در جهت تکمیل کریدور شمال- جنوب را آغاز پروژهای عظیم در منطقه دانست و افزود: این کریدور سهم قابل توجهی در تأمین امنیت غذایی کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد داشت و به ما فرصت میدهد که حمل و نقل بدون وقفهای داشته باشیم. رییسجمهور روسیه با بیان اینکه این کریدور فقط آغاز کار برای افزایش ظرفیت مسیر شمال–جنوب است و مسیرهای دیگری نیز وجود دارد که در آینده توسعه خواهد یافت، اظهار کرد: ارسال کالاها از طریق این کریدور به ما امتیازهای رقابتی و امکان تنوعبخشی به مسیرهای جهانی حمل و نقل خواهد داد و از سوی دیگر ارسال کالا از مسیر این کریدور علاوه بر صرفهجویی در زمان و هزینه انتقال کالا، افزایش حجم مبادله کالاها و بهبود وضعیت اشتغال برای دو کشور ایران و روسیه را نیز به همراه خواهد داشت. ولادیمیر پوتین تعاملات تهران-مسکو
در چارچوب این پروژه عظیم را نشاندهنده سطح عالی روابط ایران-روسیه، توصیف و تصریح کرد: ما اهمیت خاصی برای این ارتباطات دوجانبه قائل هستیم و مایلم از آقای دکتر رییسی و همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران به خاطر توجهات دایمی به همکاریهای میان دو کشور قدردانی کنم. همچنین این فرصت را مغتنم شمرده و درخواست میکنم بهترین آرزوهای بنده را به آیتالله خامنهای ابلاغ کنید.