پرواز نرخ بلیت هواپیما در ارتفاع پست
گروه راه و شهرسازی|
در حالی که ایرلاینها زیر فشار تحریم و تورم و البته انجام پروازهای تکلیفی به افزایش 100 درصدی نرخ بلیت هواپیما دل بسته بودند تا شاید از این طریق بتوانند بخشی از مشکلات مالی خود را حل کنند، در آخرین روز هفته گذشته خبر آمد که مراجع ذی ربط رای به افزایش 29 درصدی قیمت بلیت پروازها دادهاند. این خبر اما با واکنش منفی ایرلاینها مواجه شده است، چرا که آنها معتقدند این میزان افزایش هیچ گرهی از کار فروبسته آنان نمیگشاید.
در همین رابطه، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: بدون نظرخواهی از فعالان صنعت و بدون کار کارشناسی نرخ ٢٩ درصدی را برای افزایش قیمت بلیت انتخاب کردند در حالی که این میزان افزایش قیمت، هیچ مشکلی از صنعت هوانوردی را حل نمیکند. اسعدی سامانی در گفتوگو با ایلنا درباره افزایش ٢٩ درصدی بلیت هواپیما اظهار کرد: بهشدت مخالف این مقدار افزایش بلیت هواپیما هستیم و با ٢٩ درصد افزایش قیمت، مشکلی از صنعت هوانوردی حل نمیشود. وی ادامه داد: بدون حضور ذینفعان صنعت در این باره تصمیم گرفته شد و نمیدانیم با کدام حساب و کتاب و چه فرمولی به نرخ ٢٩ درصد افزایش قیمت رسیدند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه این تصمیم نشان میدهد در کشورمان بدون اقدامات کارشناسی تصمیمات گرفته، تعیین و ابلاغ میشود، گفت: بدون نظرخواهی از فعالان صنعت و بدون کار کارشناسی نرخ ٢٩ درصدی را برای افزایش قیمت بلیت انتخاب کردند در حالی که این میزان افزایش قیمت، هیچ مشکلی از صنعت را حل نمیکند. اسعدی سامانی با بیان اینکه دولت ارادهای برای رفع مشکلات و بحرانهای صنعت هوانوردی ندارد، اظهار کرد: در صنعت هوانوردی شاهد مهاجرت خلبانها هستیم و با این وضعیت مهاجرت خلبانها سرعت پیدا میکند.
وی تاکید کرد: با این میزان افزایش قیمت هیچ ارتقای کیفیت در خدمات نخواهیم داشت و دوره انتظار برای خرید بلیت مسیرهای پرتردد افزایش پیدا میکند. آنگونه که مهر گزارش کرده است، یکی دو ماه است که شاهد کمبود بلیت هواپیما در سایتهای فروش برای مسیرهای پر تردد هستیم و در این مدت مسافران برای سفرهای خود با مشکل رو به رو شدهاند با توجه به اینکه حتی برای یک ماه بعد نیز بلیت در برخی مسیرها کمیاب است و عرضه قطره چکانی صورت میگیرد اما با این شرایط وقتی به آژانسهای مسافربری سر میزنیم بلیت هواپیما به صورت پکیج در آژانسهای هواپیمایی موجود است.
افزایش تقاضا عامل کمبود بلیت هواپیما
حسام قربانعلی، مدیرکل روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در خصوص کمبود بلیت به مهر گفت: موضوع کمبود بلیت در سایتها به چند دلیل است. افزایش تقاضا، به صرفه بودن قیمت بلیت هواپیما و تغییر فصل این سه دلیل کمبود بلیت را ایجاد کرده است. وی افزود: خدمات ناوگان هوایی ارزان است و مردم وقتی قیمت قطار و هواپیما را مقایسه میکنند ترجیح میدهند با ۲۰۰ هزار تومان بیشتر یک ساعته به مقصد برسند بنابراین تقاضا برای تهیه بلیت در برخی مقاصد بیشتر میشود. حسام قربانعلی درخصوص اینکه کمبود بلیت عمدی بوده است گفت: پروازها مانند روال سابق انجام میشود و هیچ پروازی به دلیل افزایش قیمت زمین گیر نشده است و کمبود بلیت هیچگونه ارتباطی با تقاضای افزایش قیمت ندارد. وی افزود: قیمتگذاری دستوری باعث میشود تا توسعه در صنعت ایجاد نشود بهطور مثال وقتی قیمت خودرویی اعلام میشود خودروساز به همان اندازه قیمتی که تعیین شده خودرو میسازد شاید بیکیفیت باشد صنعت هواپیمایی هم اینگونه است وقتی دستوری باشد ایرلاینها برای اینکه ضرر نکنند در توسعه ناوگان کم خواهند گذاشت و اندازه همان قیمت بلیت خدمات خواهند داد.
مدیرکل روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران افزود: اعلام میکنند که قرار است سوخت آزاد شود و در این صورت قیمت بلیت هواپیما افزایش پیدا خواهند کرد سوخت در حال حاضر ۶۰۰ تومان است در صورت ازاد شدن به ۳۰ هزار تومان خواهد رسید و البته که قیمت سوخت تنها عامل افزایش قیمت ناوگان هوایی نیست چرا که ناوگان هوایی برای توسعه به قطعه و.. نیاز دارد تمام این عوامل گران است.
به صرفه بودن قیمت بلیت هواپیما
جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه کمبود بلیت هواپیما همواره در سالهای گذشته مطرح بوده و مربوط به شرایط کنونی نیست گفت: هماکنون تقاضای بالای سفر و رغبت بیشتر به سفرهای هوایی از جمله دلایل این کمبود است.
به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، علت بالا بودن تقاضا میل به سفرهای هوایی به دلیل عدم افزایش قیمت بلیت به دنبال اقدامات کنترلی توسط سازمان هواپیمایی کشوری است، به همین دلیل سفر با هواپیما نه تنها به دلیل صرفه جویی در زمان، ایمنی بسیار بالا و بعد مسافت بلکه به دلیل مقرون به صرفه بودن این مدل در مقایسه با سایر مدلهای حمل و نقلی است که همواره مورد اقبال عموم است. وی افزود: ناوگان هوایی به دلیل تحریمهای تحمیلی با محدودیت مواجه است و همین امر منجر به عدم تناسب عرضه و تقاضا در این بخش شده است به گونهای که طبق کارشناسیهای صورت گرفته برای پاسخ به نیازهای این بخش به تعداد ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز است، در حالی که اکنون تنها حدود ۱۸۰ فروند هواپیمای فعال در کشور وجود دارد.
یازرلو گفت: در خصوص بیان کمبود پروازها به آمار پروازهای نوروزی میتوان اشاره کرد که علیرغم بیان مطالبی مشابه این امر که بلیت موجود نیست و پروازها در برخی مسیرها یافت نمیشود، اما در طول ایام نوروز امسال شاهد جابهجایی حدود سه میلیون نفری مسافران با هواپیما بودیم. سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری در انجام مسوولیتهای خود همسو با فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاستهای دولت گام برداشته و تا زمان تصویب نرخهای تعیین شده در ستاد تنظیم بازار نظارت خود را تشدید کرده و معیار محاسبه را نرخهای ابلاغی براساس نرخنامه سال ۱۴۰۰ میداند. با تشدید نظارتها در حدود اختیارات قانونی خود اقدام و از حداکثر ظرفیت ناوگان برای خدمتگزاری به مردم و مسافران هوایی استفاده خواهیم کرد.
قیمتگذاری دستوری اثری ندارد
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: سازمان هواپیمایی اختیاری در خصوص سایتها ندارد.
خوشخو در خصوص قیمت بلیت هواپیما گفت: قانونگذار در ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را بر اساس تجربه کشور در ۴۰ سال اخیر و همچنین چالشهای هوانوردی مصوب کرد تا چالش صنعت حل شود. وی بیان کرد: اما باید اشاره کنیم که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از منظر سازمان هواپیمایی کشوری رهاسازی نیست، این موضوعی است که باید بهصورت جدی پیگیری کرد و صنعت هوانوردی در راستای ایمنی و خدمات مطلوب آن بخش از جامعه که با هواپیما سفر میکنند ارایه کند. معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به اینکه بعضاً در برخی سایتها برای یک مسیر پروازی چند قیمت متفاوت و با اختلاف ۵۰۰ هزار تومانی ارایه میشود، دلیل این اتفاق چیست، گفت: در یک هواپیما با تایپ مشخص کلاسهای نرخی متفاوتی مانند بیزینس، اکونومی و… داریم، اما معمولاً نباید ۵۰۰ هزار تومان در مسیرهای پروازی داخلی اختلاف قیمت داشته باشیم.
اعمال قیمتهای جدید از 28 اردیبهشت
حسن خوشخو، معاون سازمان هواپیمایی کشوری روز پنجشنبه درخصوص افزایش ۲۹ درصدی بلیت هواپیما به مهر گفت: چهارشنبه شب افزایش ۲۹ درصدی از سوی انجمن اعلام شد و ستاد تنظیمبازار نیز آن را تأیید کرد و از امروز (پنجشنبه 28 اردیبهشت) عملیاتی شد.
وی درخصوص چالشهای تعطیلی ایرلاینها گفت: همیشه چالشهایی بوده است، با توجه به اینکه ایرلاینها افزایش ۱۰۰ درصدی را پیشنهاد داده بودند که ۲۰ درصد آن موافقت و اجرایی شد امیدواریم با اینافزایش چالشهای عرضه و فروش به تعادل برسد.