جزییات تجارت ترجیحی با اندونزی
مدیرکل دفتر شرق آسیا سازمان توسعه تجارت ضمن تشریح جزییات تجارت ترجیحی با اندونزی از راهاندازی مرکز تجاری در جاکارتا و اعزام رایزن بازرگانی به این کشور خبر داد. کاوه دلیری در گفتوگو با مهر در مورد وضعیت روابط تجاری و اقتصادی با کشور اندونزی با توجه به سفر رییسجمهور به این کشور، اظهار داشت: علی رغم اینکه در بحث روابط سیاسی با کشور اندونزی در سطح مطلوبی قرار داشته و در سازمانهایی مانند کنفرانس اسلامی، جنبش غیرمتعهدها، دی ۸ و… حضور داریم اما در حوزه اقتصادی و تجاری متناسب با ظرفیتهای بالقوه دو کشور جلو نرفتهایم. البته در تعاملات تجاری با شرق آسیا، اندونزی در رتبه دوم قرار دارد اما جای رشد وجود دارد.
وی با بیان اینکه اندونزی میتواند یکی از شرکای اصلی ایران در سالهای آینده باشد، افزود: اندونزی ۲۷۰ میلیون نفر جمعیت دارد و چهارمین کشور پرجمعیت دنیا و پرجمعیتترین کشور اسلامی محسوب میشود. این مساله نشان میدهد که اندونزی بازار خوب مصرفی در حوزه کالاهای مصرفی و خدمات دارد که میتواند از این جنبه به بازار اندونزی راه یابیم.
دلیری در مورد میزان نفوذ ایران در اندونزی، گفت: اندونزی حدود ۲۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ از کشورهای مختلف واردات داشته و سهم ایران تقریباً ۸۰۰ میلیون دلار بوده است. از آن طرف هم واردات ما از دنیا ۵۹ میلیارد دلار بوده که سهم اندونزی ۱۰۰ میلیون دلار بوده است.
بنابراین در سبد تجاری ما اندونزی نقش پررنگی ندارد و باید تقویت شود. وی با بیان اینکه یکی از شیوهها ی توسعه تعاملات اقتصادی و تجاری در دنیا بهبود معاهدات و توافقنامهها ی تجاری دوجانبه و چندجانبه است، افزود: در موافقت نامه تجارت ترجیحی کشورها با هم تصمیم میگیرند که ورود برخی از کد تعرفهها (گروه کالایی) را تسریع و تسهیل کنند و مهمتر آنکه تعرفه گمرکی این کالاها را کاهش (تخفیف) میدهند. این موضوع سرعت ورود کالا به بازار را نسبت به رقبا افزایش میدهد و ایران نسبت به رقبا برای ورود به بازار اندونزی مزیت مییابد و در مقابل ما هم این کار را میکنیم.
دلیری تصریح کرد: در این موافقت نامه که به امضای طرفین رسیده حدود ۲۰۰ کد کالا ما به طرف اندونزی تخفیف دادیم و بیش از ۲۰۰ کد تعرفه هم طرف اندونزی به ما تخفیف داده است. وی افزود: مقدمات اجرای این موافقت نامه طی ۶ ماه آینده در داخل کشورها طی خواهد شد و در نهایت به صورت عمومی اطلاعرسانی میشود تا تجار و بازرگانان ما نحوه ورود به این کشور را بررسی و سعی کنند به بازار این کشور حضور یابند.
وی در مورد ظرفیتهای صادراتی به اندونزی اظهار داشت: بیش از ۸۰ درصد صادرات ما در چند گروه کالایی محدود است که معمولاً در حوزههای پتروشیمی، محصولات معدنی، آهن و فولاد است.
برنامه سازمان توسعه تجارت این است که سبد صادراتی کشور را متنوع کنیم. دلیری افزود: تاکنون آهن و فولاد و فلزات و مصنوعات با بیش از ۳۰۰ میلیون دلار بیشترین نقش را در صادرات به اندونزی داشتند که باید سعی کنیم این سبد را متنوع کنیم. مزیتهای ما برای صادرات به اندونزی محصولات نفتی از جمله سوختها و روغنهای معدنی، محصولات قیری و مومها، محصولات معدنی مثل روی، سرب، سنگ مس، سنگ گچ، مواد پلاستیکی، فرش، کفپوش، محصولات نباتی، میوههای خوراکی و محصولات شیمیایی از جمله مزیتهای صادراتی به اندونزی است.