مسکن دولتی؛ از وعده تا اجرا

۱۴۰۲/۰۳/۲۰ - ۰۲:۱۰:۱۵
کد خبر: ۲۰۷۸۳۰

کیقباد بهاری|

دولت سیزدهم به‌طور کلی با ۳ وعده بزرگ، کلید پاستور را از رییس‌جمهور سابق تحویل گرفت و قرار شد فعلا برای ۴ سال مستاجر ساختمان ریاست‌جمهوری شود. وعده ساخت ۴ میلیون مسکن، کاهش تورم، ایجاد سالی یک میلیون اشتغال. در این یادداشت صرفا به وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن می‌پردازیم.

طرح نهضت ملی مسکن در راستای عمل به وعده رییس‌جمهور مبنی بر ریشه‌کن کردن مشکل مسکن ایرانیان از طریق ساخت ۴ میلیون مسکن از سوی مرحوم رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی مطرح شد. همزمان با این طرح، مجلس انقلابی نیز با تصویب قانون جهش تولید برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن حمایت و هماهنگی خود را با دولت در آستانه تاسیس آقای رییسی نشان داد. بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها می‌بایست سالانه ۲۰درصد از تسهیلات خود را در حوزه مسکن پرداخت کنند. همزمان دستگاه‌های دولتی نیز موظف به تامین زمین برای ساخت مسکن شدند. بر این اساس، مقرر بود تا پایان دوسالگی دولت، در فاز اول طرح نهضت ملی مسکن، ۲ میلیون واحد مسکونی این طرح (4 میلیونی) ساخته و تحویل شود . در طرح نهضت ملی مسکن قرار بود ضمن تامین زمین از سوی دولت بخشی از هزینه‌ها از سوی متقاضیان مسکن تامین شود. مدل سه‌جانبه آن به این شکل است که با ثبت نام متقاضی، وزارت راه و شهرسازی متقاضی را به بانک مسکن معرفی و بازکردن حساب و واریز وجه از سوی متقاضی، بانک نیز نسبت به عقد قرارداد با متقاضی اقدام می‌کند.  در آستانه دوسالگی دولت وعده‌ها، جناب خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در کنفرانس مطبوعاتی اخیر از شروع عملیات اجرایی بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن نهضت ملی مسکن و معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز از شروع عملیات اجرایی بیش از ۱میلیون و ۲۳۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن خبر داده‌اند.

نتیجه راستی‌آزمایی این دو مصاحبه از دو مقام عالی دولت اما به شرح ذیل است.

آخرین مصاحبه جناب عسکری سرپرست بانک مسکن درگفت‌وگویی با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ گفت که از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن حدود ۹۸۲۳۶۳ نفر در بانک مسکن افتتاح حساب کردند و از این میزان قرارداد ۲۴۳ هزار و ۱۲۴ واحد مسکونی منعقد شده و کمتراز ۲۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آورده داشته‌اند. اگر فرض مقدار آورده متقاضیان را ۴۰ میلیون تومان در نظر بگیریم یعنی به‌طور تقریبی می‌بایست ۶۰۰ هزار واحد مسکونی شروع شده باشد اما تقریبا معادل 50 درصد از ارقام اعلامی از سوی دو مسوول دولتی یاد شده است. مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان تهران در ۲۹ فروردین ماه ۱۴۰۲ در گفت‌وگویی با پایگاه خبری وزارت راه گفت که  در استان تهران ۴۱۶۸۲۵ نفر در طرح نهضت ملی ثبت نام کردند که ۲۷۰۴۸ نفر واجد شرایط شدند و از این میزان ۸۹۸۶ نفر افتتاح حساب کرده‌اند.وی هچنین میزان افتتاح حساب متقاضیان در شهرهای جدید را تنها ۶۰۶۲۰ نفر ذکر کرد. این یعنی در استان تهران کمتر  از۷۰ هزار نفر افتتاح حساب کرده‌اند. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان نیز ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ و در مصاحبه با پایگاه خبری وزارت راه گفت که تعداد متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن ۴۳۰ هزار نفر بودند که ۱۴۴ هزار نفر از آنها واجد شرایط شدند و تنها ۲۹ هزار نفر به پروژه‌ها معرفی شدند. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان در ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ و به هنگام سفر رییس دولت به استان خوزستان در مصاحبه‌ای با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت که از ابتدای آغاز طرح نهضت ملی مسکن حدود ۱۷۷ هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کردند که ۴۴ هزار نفر واجد شرایط شدند و از این میزان ۱۱ هزار نفر واجد شرایط دریافت زمین شدند.

اضافه بر این باید یادآور شد که دولت سیزدهم در همان ابتدا حدود ۲۰۰ هزار واحد از مسکن‌های مهر باقی مانده و کمتر از ۲۰۰ هزار واحد از مسکن‌های طرح اقدام ملی مسکن متعلق به دولت روحانی را به طرح خود اضافه کرده بود. 

کز صد هزار وعده یکی را وفا کنند 

بالله که از بهر کشتن ما عین خونبهاست

 

ارسال نظر