سکاندار جدید ساختمان سمیه

۱۴۰۲/۰۳/۲۴ - ۰۴:۳۹:۱۱
کد خبر: ۲۰۸۲۳۳
سکاندار جدید ساختمان سمیه

تعادل |  فرشته فریادرس |

جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت برگزار شد. اما روز قبل از جلسه، حرف وحدیث‌هایی در فضای مجازی دست به دست می‌شد، که حکایت از ابهام وجعلی بودن مدارک دانشگاهی «علی‌آبادی» داشت. هرچند این موضوع تکذیب شد، اما نمایندگان مخالف، از گزینه پیشنهادی صمت خواستار توضیح شدند.

حاشیه دیگرش، اما دریافت حقوق 600 یورویی، معادل ۶۰۰ میلیون تومانی - بخوانید حقوق نجومی- او در ماه بود که از سوی یکی از نمایندگان مطرح شد. انتقادات از گزینه پیشنهادی صمت به همین جا ختم نشد؛ یکی از نمایندگان مخالف هم با بیان اینکه مشابه برنامه‌های علی‌آبادی را می‌شود، از میدان انقلاب کپی گرفت و آورد، بیان کرد که پزشک اطفال وزیر امور خارجه می‌شود، کسی علوم سیاسی خوانده وزیر کار! همین باعث شده کشور به روز سیاه بشیند.

دیگر نماینده مخالف هم گفت که علی‌آبادی، در دوره‌ای که در کشور سمتی داشته، مانع واردات لکوموتیو شده، حالا چطور می‌تواند با واردات خودرو موافق باشد؟! آوردن نیروی اتوبوسی در صمت از سوی او نیز مورد انتقاد قرار گرفت و آن را برای کشور زهر مهلک دانستند. با همه اینها، وزیر صمت با دفاع از خود وارایه وعده‌های چندگانه توانست از مجموع 255 نماینده 187 نماینده را با خود همراه کند. بنابراین تصدی وزارتخانه صمت، پس از برکناری پرحاشیه فاطمی امین وزیر پیشین صمت، این‌بار به علی‌آبادی سپرده شد. حال، با توجه به اینکه نمایندگان لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را در دستور کار قرار دارند، پس از تفکیک وزارت صمت، علی‌آبادی آخرین وزیر صمت دولت خواهد بود.

    جسله رای اعتماد به وزیر پیشنهادی 

با توجه به اینکه «ابراهیم رییسی» رییس دولت سیزدهم سفر خود را به چند کشور امریکای لاتین آغاز کرده، جلسه بررسی صلاحیت «عباس علی‌آبادی» وزیر پیشنهادی صمت بنا به درخواست معاون پارلمانی رییس‌جمهور و با تصمیم هیات رییسه مجلس روز گذشته بدون حضور رییس‌جمهور و با حضور معاون اول دولت و ریاست محمدباقر قالیباف تشکیل شد. مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس رییس‌جمهور یک ساعت فرصت داشت تا در مورد برنامه‌های وزیر پیشنهادی صحبت کند اما با توجه به سفر خارجی، مجلس از این بخش عبور کرد. سپس سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن و سخنگوی کمیسیون اقتصادی گزارش کمیسیون را ارایه دادند. سپس دو مخالف و دو موافق با حفظ ترتیب یک مخالف و یک موافق هر کدام ۱۵ دقیقه فرصت داشتند تا مطالب خود را ارایه کنند یا زمانی از وقت خود را به نماینده دیگری بدهند و در انتها نیز وزیر پیشنهادی به مدت ۳۰ دقیقه به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت.

   مخالفان چه گفتند؟

سیدغنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس جریان بررسی صلاحیت علی‌آبادی به عنوان مخالف گفت که وزیر پیشنهادی صمت برنامه‌ای برای توجه به مناطق محروم ندارد، سوال این است آیا قرار است همچنان شرکت‌های بزرگ در مناطق محروم سرمایه‌گذاری نکنند؟ او با طرح این پرسش که برنامه وزیر پیشنهادی صمت برای افزایش رایزن فرهنگی چیست، گفت: آیا شما با واردات خودرو مقابله می‌کنید؟ برنامه شما برای واردات خودروهای کارکرده چیست؟ شما برای تامین کالاهای داخلی و تولید داخل چه برنامه‌ای دارید؟ مردم به خصوص زوج‌های جوان در تامین کالاهای خانگی با مشکل مواجه هستند.

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس نیز به عنوان مخالف گفت: «وزیر پیشنهادی، مدیری موفق در یک بنگاه بزرگ صنعتی است اما در کلید واژه‌هایی که در برنامه‌های خود تاکید داشته است نشان می‌دهد که تفکر ایشان شباهت زیادی با تفکر اقتصاد سرمایه‌داری دارد. انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی نسبت خود را با تفکر اقتصاد نئولیبرال مشخص کند. آیا برای مدیریت خود از صاحبان این تفکر و حلقه نیاوران بهره‌ خواهند برد؟ بنده راجع به ارز از ایشان سوال کردم و ایشان تاکید داشتند که نرخ ارز را به نرخ بازار آزاد تک نرخی خواهند کرد. سوال این است که با کدام بازار قرار است تک نرخی شود؟ تجربه رییس کل سابق بانک مرکزی را فراموش نکنید.» 

جلیل رحیمی جهان آبادی، هم با اشاره به ممانعت علی‌آبادی از واردات لکوموتیو در دوره‌ای که در کشور سمتی داشت، گفت: چطور وی می‌تواند با واردات خودرو در حال حاضر موافق باشد. او در مخالفت با برنامه‌های وی، با بیان اینکه شما در حال تصمیم‌گیری برای وزارتخانه‌ای هستید که سرنوشت مردم را رقم می‌زند، گفت: ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی، ۳۳ درصد اشتغال کشور، ۷۵ درصد صادرات غیرنفتی، واحدهای صنعتی نیمه کاره، ارز تأمین نشده، خودروهای لگن و بی‌کیفیت با برنامه‌هایی که از میدان انقلاب هم می‌توان آنها را پرینت گرفت و ارایه کرد، قابل حل نیست.

این نماینده خطاب به علی‌آبادی گفت: شما خودرو را ۸ برابر قیمت در خارج از نظم به ملت می‌فروشید. در حال حاضر مصوب شده که ۱۷۶ درصد سود بازرگانی از خودرو گرفته می‌شود و شما می‌گویید موافق واردات خودرو هستید اما سابقه شما نشان می‌دهد زمانی که سمتی داشتید مانع واردات لکوموتیو به کشور شدید پس چه برنامه‌ای برای واردات خودرو با عوارض ۱۷۶ درصد دارید. جهان آبادی رحیمی جهان آبادی در ادامه برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت را یک انشای کلی دانست و افزود: تولید حداکثری در معدن و سیمان یک انشا است. شما نمایندگان امین مردم هستید و در حال رأی دادن به یک انشا به جای برنامه برای وزارتخانه صمت هستید و ممکن است ۶ ماه دیگر همین جا بایستید و بگویید وزیر باید استیضاح شوید.

   از مدرک جعلی  تا حقوق 600 میلیون تومانی!

جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد هم که به عنوان مخالف، صحبت می‌کرد، این پرسش را مطرح کرد که ما از کجا مطمئن باشیم وزیر صمت در دام مافیای خودروسازی نخواهد افتاد؟ او گفت: انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی برنامه‌های خود را برای ساماندهی صنعت خودروسازی اعلام کند. او با بیان اینکه در فراکسیون انقلاب از ۱۴۰ نماینده حاضر تنها ۹۱ نماینده رای مثبت به شما دادند این پرسش را مطرح کرد که علت مخالفت این تعداد از همفکران شما چیست؟ این نماینده در ادامه این راهم گفت که افشاگری در رسانه‌ها از شما صورت گرفته که انتظار می‌رود درباره آنها توضیح دهید؛ آیا درست است که در مپنا و در مسوولیت قبلی که داشتید با یورو معادل ۶۰۰ میلیون تومان ماهانه حقوق می‌گرفتید؟ این یعنی حقوق نجومی. او همچنین افزود: در بحث مدرک تحصیلی شما نیز ابهاماتی مطرح است.

تاریخ پذیرش شما در مقطع لیسانس سال ۵۸ بوده و تاریخ اخذ لیسانس شما از دانشگاه شریف سال ۶۸ است یعنی ۱۰ سال طول کشیده تا شما لیسانس خود را دریافت کنید. ابهاماتی در بحث تاریخ اخذ مدرک تحصیلی شما با تاریخ استخدام شما وجود دارد. شما در سال ۶۵ عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین شدید یعنی در تاریخی که لیسانس خود را دریافت نکرده بودید؟ 

    موافقان چه گفتند؟ 

اما مهرداد گودرزوند نماینده رودبار که به عنوان موافق صحبت می‌کرد، گفت: آقای علی‌آبادی فردی توانمند در بعد اجرایی و عملکردی است اما برخی بدون آنکه یک صفحه از برنامه‌های او را خوانده باشند با او مخالفت کرده و حتی مجلس را متهم می‌کنند. نباید منافع شخصی را بر منافع مردم ترجیح دهیم که این ظلم به مردم است. 

حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در مجلس هم به عنوان موافق با بیان اینکه وزیر پیشنهادی، برنامه علمی و کارشناسی دارد، گفت: علی‌آبادی شجاع است و می‌تواند «نه» بگوید و اهل رانت و باج دادن نیست و عملیاتی کار می‌کند. محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس هم به عنوان موافق تاکید کرد که وزیر پیشنهادی، آشنایی خوبی با بخش خصوصی دارد. محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به عنوان موافق گفت: رویکردهای وزیر پیشنهادی صمت با ماموریت‌های کمیسیون اقتصادی انطباق دارد. 

   وعده‌های علی‌آبادی 

پس از استماع نظر موافقان و مخالفان، «عباس علی‌آبادی» وزیر پیشنهادی صمت در دفاع از برنامه‌هایش در جلسه علنی روز گذشته مجلس به ایراد سخنرانی پرداخت. او در خلال صحبت‌هایش گفت که باید از سرمایه‌های خرد مردم و بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‌ها استفاده کنیم. علی‌آبادی افزود: به عنوان کسی که از کف صنعت آمده‌ام، راهبردهای ارایه شده در برنامه خود را راهبردهای باارزشی می‌دانم.

«حمایت از تولید مشترک با برندهای معتبر بین‌المللی» یکی از این راهبردهاست. برنامه راهبردی دوم «توسعه زیرساخت‌های تجاری با استفاده از دیپلماسی تجاری اقتصادی« است. «بازآفرینی و اصلاح حکمرانی بخش صنعت و معدن» با تاکید بر تنظیم‌گری، تسهیل‌گری و نظارت و کاهش تصدی‌گری و عدم قطعیت محیط‌های کلان، دیگر استراتژی ما است. او تاکید کرد که دولت باید تصدی‌گری را کاهش دهد، به‌طور مثال در حوزه خودرو یکی چالش‌ها تصدی‌گری است، که باید تا جای ممکن تصدی‌گری را کاهش دهیم. «ایجاد زنجیره ارزش، حمایت از نوآوری و قابلیت ارتقای فناورانه را با تمرکز بر تحول دیجیتال، استفاده از ابزارهای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی و توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، تجمیع مجموعه شرکت‌های کوچک در شهرک‌های صنعتی و نظارت بر قیمت‌گذاری و... » از دیگر برنامه‌های او بود. 

در ادامه و با درخواست رییس مجلس اعضای دولت که در صحن حضور داشتند، جلسه را ترک کردند و روند رای‌گیری برای صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت آغاز و تعرفه‌های رای‌گیری بین نمایندگان پخش شد. پس از اتمام رای‌گیری، نمایندگان مجلس با 187 رأی موافق، 58 رأی مخالف، 8 رأی ممتنع و 2 رأی باطله از مجموع 255 نماینده حاضر در صحن، تصدی وزارتخانه صمت را به علی‌آبادی سپردند.

 

ارسال نظر