سیگنال مثبت سیاستگذار به بازار خودرو
تعادل|
اولین اظهارنظر وزیر جدید صمت تا حدی خیال بازار خودرو را راحت کرد. علیآبادی در تازهترین اظهاراتش درباره واردات خودرو عنوان کرده که واردات یکی از ابزارهای مدیریت و کنترل بازار است؛ مجلس نقطه نظرات خود را در این حوزه ارایه کرده و به تازگی نیز مصوبهای در این حوزه داشته است، ما مصوبات را رعایت خواهیم کرد.
او تاکید کرده که واردات یک پتانسیل جدی برای مدیریت بازار به منظور جلوگیری از رانت و انحصار است، در حوزه کالاهایهای تک و کالاهای راهبردی و کالاهایی که کشور باید استقلال داشته باشد، سیاست دیگری حاکم است که مطابق با آن سیاست باید عمل شود اما در موضوعاتی که نه مزیت اقتصادی و نه مزیت رقابتی داریم، باید به سمت تعامل با دنیا برویم. با توجه به اظهارات علیآبادی به نظر میرسد واردات خودرو در دور جدید مدیریت وزارت صمت همچنان در دستورکار قرار دارد. این اتفاق را میتوان تداوم سیگنال مثبت به بازار خودرو قلمداد کرد اما آنچه در دور جدید مدیریت وزارت صمت مهم است اینکه ایدهها باید از روی کاغذ به عمل درآید تا بازار خودرو مطمئن شود که سیاستگذار قصد دارد تا از تمام ابزارهای موجود برای کنترل قیمتها استفاده کند.
قیمت خودرو پس از فاطمی امین
وزیر جدید صمت هفته گذشته از مجلس رای اعتماد گرفت. «عباس علیآبادی» با کسب رای نمایندگان جای رضا فاطمی امین را در راس هرم مدیریتی وزارت صمت تصاحب کرد. اما هنوز پای او به ساختمان خیابان سمیه نرسیده بود که بازار خودرو بار دیگر حساسیتش را به حضور وزیر صمت نشان داد و بار دیگر وارد فاز صعودی شد. دهم اردیبهشت که فاطمیامین به بهارستان میرفت، به عنوان نمونه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (صفر کیلومتر) در بازار آزاد ۵۹۵ میلیون تومان قیمت داشت. یک روز پس از کنار رفتن او این محصول تا ۶۰۵ میلیون تومان هم پیش رفت. اما طی روزهایی که وزارت صمت متصدی نداشت، قیمت این محصول تا ۴۷۰ میلیون تومان پایین آمد تا در پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در اتفاقی کمسابقه افت قیمت ۱۳۵ میلیون تومانی را تجربه کرد. اما پیش از آنکه پای علیآبادی به ساختمان خیابان سمیه برسد، این محصول بیشترین افزایش قیمت روزانه را تجربه کرد و با جهش ۴۱ میلیون تومانی به ۵۱۱ میلیون تومان رسید. بازار خودروهای مونتاژی هم در این مدت روند مشابهی را طی کرد.
در روزهای تصدیگری فاطمیامین جک j4 به عنوان ارزانترین چینی موجود به حوالی یک میلیارد تومان هم رسید؛ اما تا 22 خرداد که وزارتخانه توسط سرپرست اداره میشد این محصول به کف قیمتی خود طی چند ماه اخیر، یعنی 765 میلیون تومان سقوط کرد. در این بین، سرعت نوسان خودروهای با کلاس قیمتی بالاتر، بیشتر هم بود. به عنوان نمونه میتوان به تیگو ۸ پرو، محصول مدیران خودرو تا ۱۰ اردیبهشت تا سه میلیارد و ۱۰ میلیون تومان هم پیش رفت. اما این محصول ۲۲ خرداد با ثبت قیمتی دو میلیارد و ۲۷۰ میلیون تومان، علاوه بر ثبت افت قیمت ۷۴۰ میلیون تومانی، در کف بازه زمانی پنج ماه اخیر ایستاد. اما این خودرو هم طی دو روز اخیر ۱۶۰ میلیون تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند.
اولین اظهارنظر خودرویی وزیر صمت
طی روزهای گذشته اما این پرسش مطرح شد که وزیر جدید در ارتباط با واردات خودرو چه موضعی خواهد گرفت؟ تولید و عرضه خودرو یکی از چالشهای وزارت صمت در دور پیشین بود و به نظر میرسد این مساله در دور جدید نیز همچنان ذهن مدیر ارشد صمت را درگیر کند. اما اولین اظهارنظر علیآبادی تا حد زیادی خیال بازار خودرو را راحت کرد. نظر وزیر جدید صمت پیرامون واردات خودرو مشخص شد. عباس علیآبادی گفت واردات خودرو یکی از راههای مدیریت بازار خودرو است و وزارت صمت از این ابزار استفاده خواهد کرد.
وزیر جدید صمت دولت سیزدهم تاکید کرد واردات خودرو پتانسیل بالایی دارد تا به کمک آن از رانت و انحصار جلوگیری شود. با توجه به اظهارات علیآبادی به نظر میرسد واردات خودرو در دور جدید مدیریت وزارت صمت همچنان در دستورکار قرار دارد. این اتفاق را میتوان تداوم سیگنال مثبت به بازار خودرو قلمداد کرد. وزیر پیشین صمت به دنبال این بود تا با استفاده از اهرم واردات خودرو سر و سامانی به بازار دهد اما تامین ارز اصلیترین چالش پیش روی رضا فاطمی امین بود و همین چالش سبب شد تا اولین وزیر صمت دولت ابراهیم رییسی نتواند آن طور که باید و شاید بتواند از این ابزار برای کنترل بازار استفاده کند. استیضاح فاطمی امین این شائبه را ایجاد کرده بود که وزیر بعد صمت همانند او پیگیر بحث واردات نباشد و همین اتفاق منجر به نیمه کاره ماندن ورود خودرو به بازار کشور بعد از حدود پنج سال میشود.
علیآبادی با اشاره به مصوبات مجلس در ارتباط با واردات خودرو گفت مجلس نقطه نظرات خود را در ارتباط با بحث واردات خودرو داشته و در جدیدترین اقدام خود مصوبهای برای واردات خودروهای دست دوم داشته بنابراین وزارت صمت همین دیدگاهها را مدنظر قرار داده و مصوبات مجلس را رعایت میکند. بازار خودرو از سخنان وزیر جدید صمت استقبال میکند و امیداور است تا با توجه به نظرات علیآبادی سرعت ورود خودرو به بازار افزایش یاید.
آییننامه واردات خودرو در شهریور 1401 به توصیب هیات دولت رسید و اولین عرضه محصولات برندهای جهانی خودروساز در اسفند سال گذشته از مسیر سامانه یکپارچه فروش عملیاتی شد. البته هنوز خودروهای عرضه شده از مسیر سامانه یکپارچه در بازار رویت نشده است اما طی حدود 9 ماه گذشته سیاستگذار خودرویی توانسته با مدیریت اخبار مربوط به واردات خودرو در مقاطعی بازار را مدیریت کند. حال که تغییر وزیر صمت خدشهای بر سیاستهای مربوط به واردات خودرو وارد نمیکند میتوان گفت خیال بازار تا حدی زیادی راحت شده است. البته در دور جدید مدیریت وزارت صمت باید ایدهها از روی کاغذ به عمل دراید تا بازار خودرو مطمئن شود که سیاستگذار قصد دارد تا از تمام ابزارهای موجود برای کنترل قیمتها استفاده کند.