هواوی ژاپنی‌ها را سورپرایز کرد

۱۴۰۲/۰۳/۲۹ - ۰۳:۱۲:۲۳
کد خبر: ۲۰۸۶۳۵

شرکت هواوی تکنولوژی به دنبال دریافت حق امتیاز استفاده از فناوری ثبت امتیاز شده این شرکت از حدود ۳۰ شرکت ژاپنی کوچک تا متوسط است. به گزارش ایسنا، روزنامه نیک‌کی ژاپن در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه در واحد ژاپنی هواوی نوشت: در حال حاضر، مذاکرات با حدود ۳۰ شرکت ژاپنی مرتبط با مخابرات، در جریان است. تصور می‌رود که این سازنده تجهیزات مخابراتی چینی، دریافت حق امتیاز در آسیای جنوب شرقی را افزایش داده است.

مذاکره مستقیم با مشتریان کوچک‌تر درباره هزینه‌های حق امتیاز فناوری ثبت شده، برای یک سازنده بزرگ بسیار غیرمعمول محسوب می‌شود. اما هواوی به دلیل تحریم‌های امریکا، در فضای کسب و کار دشواری قرار دارد و فروش محصولاتش در خارج از چین، دشوار شده است. هواوی به دنبال دریافت هزینه‌ از تولیدکنندگان و شرکت‌های دیگری است که از قطعاتی به نام ماژول‌های ارتباط بی‌سیم استفاده می‌کنند. منابع آگاه در چند شرکت ژاپنی گفتند: از کسب و کارهای کوچکی که چند کارمند دارند تا استارتاپ‌هایی که بیش از ۱۰۰ کارمند دارند، درخواست‌هایی از هواوی دریافت کرده‌اند. میزان هزینه درخواستی از نرخ ثابت ۵۰ ین (۳۵ سنت) یا کمتر به ازای هر واحد تا ۰.۱ درصد یا کمتر از قیمت سیستم، متغیر است. توشیفومی فوتاماتا، محقق مدعو در دانشگاه توکیو گفت: این سطح، مطابق با استانداردهای بین‌المللی است. حتی شرکت‌های ژاپنی که از محصولات هواوی استفاده نمی‌کنند ممکن است هزینه‌های غیرمنتظره‌ای را متحمل شوند.

بعلاوه، بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط با مذاکرات هزینه حق امتیاز آشنا نیستند و این امر، نگرانی‌هایی را درباره امضای قراردادهایی با شرایط نامطلوب برانگیخته است. فوتاماتا هشدار داد: بر اساس محتوای قراردادها، ممکن است این توافق‌ها، به درز اطلاعات شرکت‌های ژاپنی منتهی شود. این شرکت‌ها باید از وکیل‌ها و کارشناسان کمک بگیرند تا از امضای قراردادهای نامطلوب اجتناب کنند. قراردادهایی که شامل مجوز دسترسی به نرم افزار ماژول ارتباطی هستند، خطر درز داده‌ها را ایجاد می‌کنند. مذاکرات بر سر هزینه حق امتیازهای فناوری ارتباطات بی‌سیم، معمولا بین سازندگان تجهیزات بزرگ انجام می‌شود.

چنین مذاکراتی زمان‌بر است و فروش محصولاتش برای این شرکت‌ها، به مراتب سودآورتر است. اما سود هواوی کاهش پیدا کرده، زیرا تحریم‌های امریکا، دسترسی این شرکت به فناوری و کالاهای امریکایی را کاهش داده است. به عنوان مثال، این شرکت بدون دسترسی به اندروید گوگل، برای فروش گوشی‌هایش در خارج از کشور به مشکل برخورد کرده است. تنش‌های فزاینده میان امریکا و چین باعث شده است که شرکت‌های ژاپنی از استفاده از محصولات هواوی خودداری کنند. از آنجا که دریافت هزینه حق امتیاز، مشمول محدودیت‌های تجاری نیست، این اقدام می‌تواند منبع درآمد پایداری برای هواوی ایجاد کند.

این شرکت یک قطب استراتژی مالکیت معنوی در ژاپن ایجاد کرد تا بر تجارت آی‌پی این شرکت در منطقه آسیا اقیانوسیه از جمله سنگاپور، کره جنوبی، هند و استرالیا نظارت کند. بر اساس گزارش بلومبرگ، خودروساز ژاپنی سوزوکی موتور تا پایان سال ۲۰۲۲، با هواوی برای دریافت مجوز امتیازهای انحصاری ضروری مربوط به فناوری ۴G مورد استفاده برای فناوری خودروهای متصل، توافق کرد. شرکت‌های ژاپنی بیشتری ممکن است با درخواست پرداخت هزینه از سوی هواوی مواجه شوند.