بورس در انتظار سبزنشینی

۱۴۰۲/۰۴/۰۱ - ۰۲:۱۷:۴۸
کد خبر: ۲۰۸۸۹۶
بورس در انتظار سبزنشینی

شاخص کل بازار سرمایه در یک ماه اخیر بیش از پنج درصد بازدهی منفی داشته است و شاهد ثبت زیان در پرتفوی‌ سهامداران بوده‌ایم؛ البته این منفی‌ها اغلب به اخبار مربوط و منفی بازار بازمی‌گردد.

در این صورت مالی و زیان‌سازی برخی از شرکت‌های خودرویی به چشم می‌خورد و بر همین اساس دو خودروساز بزرگ ایران خودرو و ساپیا توانستند در یک‌سال اخیر زیان ۴۵ هزار میلیارد تومان زیان را ثبت کنند که این زیان در نوع خود یک رکورد بسیار سنگین است. نکته قابل توجه اینجاست دولت در بخش عمده‌ای از این شرکت‌ها تصدی‌گری می‌کند که در نهایت دستکاری دولت و دیگر موضوعات باعث زیان سنگین این شرکت‌های خودروساز شده است.

با وجود این موضوع کارشناسان همچنان روزهای روشن بورس امیدوارند و عقیده دارند که ماه پیش‌رو وضعیت صنایع بورسی بهتر می‌شود و به نوعی بهبود اخبار سیاسی و اقتصادی باعث ورود پول‌های جدید به بازار خواهد شد.

   روزهای خوش در انتظار بورس

مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه گفت: روزهای گذشته به خصوص روزهای ابتدایی آخرین هفته فصل بهار زمزمه‌هایی از انتشار صورت‌های مالی ایران‌ خودرو سایپا فضای کم‌طراوت بازار را غبارآلود کرد و یکشنبه پیش از انتشار صورت‌های مالی این دو خودروساز تابلوی معاملاتی خودرویی‌ها قرمز پوش‌ شد. بر همین اساس با وجودی که یکشنبه شب صورت‌های مالی آنها منتشر شد و اغلب اهالی بازار سرمایه انتظار داشتند بازار دوشنبه را با صف‌های فروش سنگین در گروه خودرویی‌ها آغاز کند اما بیش از پیش به این خبر واکنش نشان داده و رمق دوباره‌ای برای واکنش به این گزارش‌ها ندارد. با توجه به ورود آرام آرام به سه‌ ماهه دوم سال و فصل مجامع، می‌توان شرایط بهتری برای بازار سرمایه متصور بود. البته نمی‌توان از اثر نرخ ارز و اتفاقات بین‌المللی بر روند بازار سرمایه در ماه‌های آینده چشم‌پوشی کرد.

محمدصادق میرزایی، کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: روزهای ابتدایی هفته‌جاری فشار تقاضا از قدرت بیشتری در نبرد با فشار عرضه برخوردار بود. اواسط هفته فشار عرضه‌ها به‌طور نسبی بر بازار غالب شد. با وجودی که شاخص‌ کل روزهای متعادلی را پشت‌سر می‌گذارد. دیروز برخلاف پیش‌بینی برخی سرمایه‌گذاران مبنی‌بر سرخ‌ پوش شدن بازار ناشی از تشکیل صف‌های فروش هیجانی به خصوص در گروه خودرویی، بازار شرایط نسبتا پایداری را پشت‌سر گذاشت.

به‌طور معمول انتشار صورت‌های مالی گروه خودرویی به خصوص «خودرو و خساپا » رفتار هیجانی چندانی از این دو نماد در بازار رقم نزد. به‌نظر می‌رسد این دو نماد در قیمت‌هایی معامله می‌شوند که کشش چندانی برای افت بیشتر نداشته باشند. می‌توان انتظار داشت بر اساس قانون نامه‌نگاری‌هایی از سوی دولت انجام پذیرد و شرایطی برای جبران زیان این شرکت‌ها به وجود ‌آید و مجددا روزهای خوشی برای این گروه از بازار داشت. بنابراین بازار دوران اصلاحی با غلظتی از نوسانات کم‌رمق را سپری می‌کند. البته اگر ارزش معاملات طی روزهای آینده به بیش از ۱۰‌ هزار میلیارد تومان برسد، می‌توان تیرماهی دلچسب همچون سرزندگی فروردین ماه انتظار داشت. امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازارهای مالی به نبض بورس توضیح داد: تورم انتظاری یکی از عوامل اصلی رشد اخیر بازار از اسفند سال‌گذشته تا اواسط اردیبهشت بود. از اواسط دومین ماه فصل بهار با توجه به تغییرات نرخ ارز و اخبار مثبت بین‌المللی دوران اصلاحی بازار آغاز شد.

به‌نظر می‌رسد تعادل نسبی ایجاد شده در بدنه بازار را نباید به حقوقی یا تدبیر مشخصی نسبت داد و ارزندگی قیمت‌ها برای میان‌ و بلندمدت را می‌توان عامل تعادل نسبی روزهای اخیر بازار دانست. همچنین بازار به انتشار صورت‌های مالی ایران‌ خودرو و سایپا واکنش خاصی نشان نداد که دلیل آن می‌تواند تحلیلی باشد که روزهای گذشته از وضعیت نه چندان جالب این گروه داشت. پیش‌بینی می‌شود بازار برای بازگشت به دوران رویایی به زمان بیشتری نیاز داشته باشد و ترس نقدینگی هوشمند نیز باید برای سرازیرشدن به بازار ازبین برود.

محمد غفوری، کارشناس بازار سرمایه گفت: شرکت‌ها از محل افزایش سرمایه، پذیره نویسی، سلب حق تقدم و... می‌توانند برای شرکت تامین مالی خوبی داشته باشند؛ اما این در حالی است که ما این سیاست‌ها را کمتر در بورس می‌بینیم. مشکل اصلی بورس دستوری بودن است. بازار سرمایه یک بازار دستوری است و یک بازار شفاف و کارا به شمار نمی‌آید. ما زمانی می‌توانیم بگوییم سرمایه‌گذار جدیدی در بازار داریم که شاهد ورود نقدینگی به بازار باشیم و ارزش معاملات بورس در شرایط فعلی رشد کند.

بورس وارد فضای شیدایی شده و در حالت تعادلی خود قرار دارد و نه ارزان است و نه گران. با توجه به افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی سهام و افت شاخص کل بورس تهران، احتمالا بورس تیر ماهِ متعادل‌تری نسبت به خرداد تجربه خواهد کرد، چون خیلی از سهم‌ها از لحاظ قیمتی به محدوده‌های خوبی رسیده‌اند. فصل مجامع شرکت‌های بورسی در پیش است و بسیاری از شرکت‌ها در مجامع تقسیم سود‌های جذابی را دارند؛ بنابراین تیرماه احتمالا شرایط مساعدتری بر بورس حاکم خواهد شد. در بلندمدت بورس همیشه با تورم حرکت کرده است؛ فضای تورمی که ایجاد می‌شود ابتدا بازار‌های فیزیکی شاهد رشد هستند و بعد بازار سهام می‌تواند جذاب شود. از نظر من، الان زمان مناسبی برای خرید است نه فروش. سیاست فعلی دولت نشان می‌دهد که می‌خواهد گردش نقدینگی را در اقتصاد کند کند؛ سیاست پیش فروش خودرو نشان می‌دهد فعلا دولت قصد دارد پول‌ ثبت نام پیش فروش خودرو را بلوکه نگه دارد تا بتواند اقتصاد را وارد فضای رکودی کند.

رضا جعفری، کارشناس بازار سرمایه نیز اظهار کرد: اصلاحات چند وقت اخیر موجب شد که قیمت‌های فعلی سهام برای سهامداران؛ چه به لحاظ تکنیکالی و چه به لحاظ بنیادی ارزنده و جذاب باشد. اکثر سهام از نظر تکنیکالی به محدوده حمایتی خود رسیدند و برای رشد نیاز به تاییدیه ابزار‌های تکنیکالی دارند. در شرایط فعلی، محرک قوی برای روند صعودی بازار وجود ندارد. یکی از این محرک‌ها ارزش معاملات است که تا زمانی که ارزش معاملات به حد نصاب خوبی نرسد نمی‌توانیم انتظار رشد شاخص کل بورس را داشته باشیم. دلیل دوم اصلاحات روز‌های اخیر بورس، پارامتر‌های جهانی است. یکی از این پارامتر‌ها افزایش نرخ بهره امریکاست که موجب شده نرخ محصولات کامودیتی محور به دلیل کمبود تقاضا با افت همراه باشد و با توجه به اینکه بازار ما یک بازار کامودیتی محور است تاثیر کاهش نرخ‌های جهانی در روند بازار ما مشهود شده است.

رفت و برگشت قیمت دلار در محدوده ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان توانست جو مثبتی را در بازار سرمایه به همراه داشته باشد. سایه توافق بر سر بورس سنگینی می‌کند و این در حالی است که قیمت دلار هم متاثر از اتفاقات توافق است. اگر توافق به سرانجام برسد، باید انتظار اصلاح در بازار سرمایه را داشته باشیم و اگر توافق به سرانجام نرسد، روند صعودی نرخ ارز را شاهد خواهیم بود که به‌طور مستقیم روی بورس تاثیر می‌گذارد.

بازار در فصل تابستان می‌تواند متاثر از چند عامل باشد. اولین عامل مجامع شرکت‌ها هستند که به دلیل باز و بسته شدن نماد‌ها که به عنوان ترمز دستی در بازار عمل می‌کند، احتمالا شاهد اصلاح زمانی خواهیم بود. دومین عامل موثر بر بورسِ تابستان را گزارش‌های فصلی شرکت‌های بورسی است و همچنین بازار تا حدی تحت تاثیر این گزارش‌ها خواهد بود. طی چند سال اخیر شاهد قطعی برق در بعضی از صنایع فعال در بازار سرمایه بودیم که این عامل موجب کاهش درآمد عملیاتی ماهیانه شرکت‌ها شده و قطعا به عنوان یک پارامتر منفی در بازار لحاظ خواهد شد. به‌طور کل ما انتظار داریم بازار در تابستان در همین محدوده فعلی باقی بماند.


 

ارسال نظر