برزخ تابستانی بازار سرمایه

۱۴۰۲/۰۴/۰۴ - ۰۲:۳۴:۱۶
کد خبر: ۲۰۹۱۲۴
برزخ تابستانی بازار سرمایه

اگر بخواهیم در یک سخن کوتاه وضعیت حال حاضر بازار سرمایه را توصیف کنیم می‌توان این را گفت: مستعد ولی بدون سوخت.

همانطور که می‌دانیم سوخت اصلی هر بازاری نقدینگی و پول است. نقدینگی می‌تواند بی‌ارزش‌ترین بازارها را به حرکت در بیاورد یا باارزش‌ترین بازارها را راکد نگه دارد.

با توجه به وضعیت موجود و رکودی که پس از ورود به دیگر بازارها گریبان بازار سرمایه را گرفته می‌توان دو سناریوی اصلی را برای بازار حال حاضر در نظر گرفت که در عمل یکی از سه سناریو امکان‌پذیر برای هر بازاری را حذف می‌نماید.

اگر فقط از دید تحلیل تکنیکال به بازار نگاه کنیم به دو مورد بسیار تکراری برخواهیم خورد که با توجه به افت حجم و ارزش معاملاتی که درگیر آن بوده‌ایم با نمادهای متعددی رو به رو خواهیم شد که یا در مناطق حمایتی خود قرار دارند یا در حال به اتمام رساندن الگوهای اصلاحی خود هستند که این افت ارزش و حجم معاملات تأیید‌کننده این رفتار‌های اصلاحی می‌باشد.

حال شاید برای رفتار هر نماد و کلیت بازار بتوان سه حالت رشد، درجا زدن و ریزش را در نظر گرفت ولی اگر بخواهیم دید بنیادی را هم در کنار تکنیکال با بازار ترکیب نماییم هدف ریزشی حذف خواهد شد زیرا در نمادهای بسیاری شاهد وضعیت مطلوب و دیدگاه روشنی هستیم. حال در قدم بعدی دو حالت رشدی و خنثی برای آینده بازار خواهد ماند که اگر به جملات قبلی رجوع نماییم با کلمه تکمیل شدن الگوی‌های اصلاحی روبه‌رو هستیم که از لحاظ زمانی در کوتاه‌مدت (که می‌توان این زمان را یک الی دو هفته در نظر گرفت) به آنها در بازار دست خواهیم یافت.

حال اگر در این تکمیل‌ها شاهد شکست صحیح و تغییر حالت فاکتورهای نقدینگی و پولی بازار باشیم می‌توانیم یک ادامه مسیر رشدی که دست‌کم هم اندازه مسیر جنبشی قبلی خواهد بود را در نظر بگیریم ولی اگر در اکثریت این نمادها در زمان آن شاهد عدم اتفاق این موارد باشیم به نظر می‌رسد باید انتظار یک حرکت خنثی فرسایشی را دست‌کم برای کوتاه‌مدت و میان‌مدت از بازار سرمایه داشته باشیم.

در پایان هم اگر بخواهیم کم ریسک‌ترین نقاط را برای بازار رسم کنیم که در کنار آن محتمل‌ترین مسیر را ترسیم کرده باشیم، در یک الی دو هفته آتی بازار با توجه به محدوده‌های اشباع فروشی که تکمیل خواهد کرد که در کنار آن بتوانیم شاهد شکست صحیح الگوهای اصلاحی بازار باشیم، می‌توانیم احتمال رشدی بازار را یک پله قوی‌تر از احتمال خنثی شدن بازار و دیگر اتفاقات ممکن در نظر بگیریم.

 

ارسال نظر