نوسان در بازارهای جهانی

۱۴۰۲/۰۴/۱۱ - ۰۲:۰۱:۳۳
کد خبر: ۲۰۹۶۱۲
نوسان در بازارهای جهانی

انتشار داده‌های مختلف از اقتصاد امریکا باعث نوسانات بالا در بازارهای جهانی شد. انتشار داده‌های فراتر از انتظارات در مورد تولید ناخالص داخلی و نیز تعداد متقاضیان بیمه بیکاری در امریکا نشان داد که اقتصاد این کشور با وجود سیاست‌های انقباضی شدید در بیش از یک سال گذشته، همچنان قوی بوده است. بر همین اساس رییس فدرال‌رزرو در نشست پنجشنبه خود بر ادامه سیاست افزایش نرخ بهره جهت کنترل تورم تاکید کرد که این امر باعث رشد دلار امریکا به بالاترین میزان در دو هفته اخیر و کاهش در قیمت جهانی طلا و مس شد. با این حال نفت از این تحولات سود برد.

پس از آنکه داده‌های اقتصادی نشان داد اقتصاد امریکا در وضعیت باثباتی قرار دارد و به فدرال‌رزرو امکان ادامه افزایش نرخ‌های بهره را می‌دهد، شاخص دلار امریکا روز پنجشنبه به بالاترین میزان در دو هفته اخیر رسید. تقاضای بیکاری هفتگی با ۲۶ هزار کاهش به ۲۳۹ هزار مورد در فصل رسید که بزرگ‌ترین کاهش در ۲۰ ماهه گذشته و کمتر از انتظارات ۲۶۵ هزار موردی توسط اقتصاددانان بود. علاوه بر این، وزارت بازرگانی تخمین تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول خود را از ۳/۱ درصد گزارش‌شده در ماه می‌به ۲ درصد افزایش داد که حتی بالاتر از برآورد ۴/۱ درصد قبلی است. این انعطاف‌پذیری اقتصادی به آرام کردن برخی از نگرانی‌های مربوط به رکود اقتصادی کمک می‌کند.

همچنین جروم پاول رییس فدرال‌رزرو در رویدادی که روز پنجشنبه توسط بانک مرکزی اسپانیا در مادرید برگزار شد، بیان کرد احتمالا پس از توقف افزایش نرخ بهره در اوایل ماه جاری، مسیر افزایش نرخ بهره خود را از سر خواهد گرفت.

روز چهارشنبه، پاول در نشست بانک مرکزی اروپا با حضور بانک‌های مرکزی گفت که حداقل تا سال ۲۰۲۵ شاهد بازگشت تورم به سطح ۲ درصدی فدرال‌رزرو نیست. علاوه بر این رییس فدرال‌رزرو آتلانتا بیان کرد در صورتی که رشد قیمت‌ها از هدف تورمی دور شود، یا انتظارات تورمی افزایش یابد، فدرال‌رزرو باید نرخ بهره را افزایش دهد. سایر روسای بانک‌های مرکزی در این نشست، از جمله کریستین لاگارد رییس بانک مرکزی اروپا و اندرو بیلی رییس بانک مرکزی انگلیس از افزایش بیشتر نرخ بهره حمایت کردند (به استثنای رییس بانک ژاپن) .

شاخص دلار با یک جهش بالا از ۲/۲/۱۰ واحد در چهارشنبه به ۴/۱۰۳ واحد رسید که بالاترین سطح از ۱۳ ژوئن است. انتظارات بازار برای افزایش ۲۵ واحد درصدی توسط فدرال‌رزرو در نشست جولای از ۸/۸۱ درصد در جلسه قبل به ۸/۸۶ درصد افزایش یافت و همچنین به‌طور کامل کاهش نرخ بهره در سال جاری را رد کرد. طلا از محدوده ۱۹۲۵ دلار برای هر اونس در چهارشنبه به ۱۹۰۸ دلار و مس از ۸۳۳۰ دلار برای هر تن به ۸۲۲۰ دلار کاهش یافتند. با این حال نشانه‌های قوی بودن فعالیت‌های اقتصادی و کاهش شدید ذخایر نفت ایالات‌متحده باعث افزایش قیمت نفت برنت از ۷۳ دلار برای هر بشکه در چهارشنبه به ۷۵ دلار شد. اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده (EIA) اعلام کرد که ذخایر نفت‌خام در هفته منتهی به ۲۳ ژوئن، ۶/۹ میلیون بشکه کاهش یافت که بسیار بیشتر از میزان ۸/۱ میلیون بشکه‌ای مورد انتظار تحلیلگران بود. این آمارها در حالی منتشر شد که عربستان سعودی در حال برنامه‌ریزی برای کاهش بیشتر تولید نفت خود به میزان یک میلیون بشکه در روز در ماه جولای است. این کار علاوه بر توافق گسترده‌تر اوپک‌پلاس برای محدود کردن عرضه تا سال ۲۰۲۴ است.

کمک سهام بخش بانکی به وال‌استریت، کاهش سهام در آسیا بخش بانکی با رشد وال‌استریت، افت کرد در حالی که داده‌های چین موجب افت سهام در آسیا شد.

داوجونز و اس‌اند‌پی ۵۰۰ روز پنجشنبه با افزایش سهام بانک‌ها پس از اینکه وام‌دهندگان بزرگ تست استرس سالانه فدرال‌رزرو را تایید کردند، رشد کردند. (تست استرس تضمین می‌کند که بانک‌های بزرگ به اندازه کافی سرمایه دارند و می‌توانند به خانوارها و مشاغل حتی در شرایط رکود شدید وام دهند)، در حالی که داده‌های قوی اقتصادی انتظارات بانک مرکزی را برای افزایش بیشتر نرخ بهره افزایش داد.

با کاهش ترس از رکود، داده‌های اقتصادی قوی‌تر از حد انتظار، بازدهی خزانه‌داری (اوراق دولتی) را بالاتر برد و سرمایه‌گذاران را به سمت بخش‌های حساس اقتصادی سوق داد. اما خریداران به دلیل نگرانی از اینکه فدرال‌رزرو نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه دارد، از سهام‌های حساس به نرخ بهره اجتناب کردند. پس از بررسی تست سلامت که نشان داد بزرگ‌ترین بانک‌های ایالات‌متحده سرمایه کافی برای مقابله با رکود شدید اقتصادی را دارند، شاخص ۵۰۰ S&P بانک‌ها ۶/۲ درصد افزایش یافت.

مونا ماهاجان استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در ادوارد مستقر در سنت لوئیس گفت: داده‌های اقتصادی شگفت‌انگیز صعودی، بازدهی را بالاتر برد و حرکت بالاتر، فشار نزولی بر سهام فناوری وارد کرد و در عین حال از بخش‌های ارزشی و چرخه‌ای بازار حمایت کرد.

میانگین صنعتی داوجونز با ۷۶/۲۶۹ واحد یا ۸/۰ درصد افزایش به ۴۲/۱۲۲/۳۴ واحد رسید.

۵۰۰ S&P با ۵۸/۱۹ واحد یا ۴۵/۰ درصد افزایش به ۴۴/۴۳۹۶ واحد رسید و نزدک کامپوزیت ۴۵/۰ واحد کاهش یافت و به ۱۳/۳۳ واحد رسید.

اکثر سهام آسیایی در روز جمعه در محدوده یکسان تا پایین حرکت کردند، زیرا داده‌های ضعیف اقتصادی چین و نگرانی‌های فزاینده از افزایش نرخ بهره امریکا احساسات ریسک‌پذیری را تضعیف کرد.شاخص ۳۰۰ Shanghai Shenzhen CSIو Shanghai Composite هر کدام حدود ۵/۰ درصد افزایش یافتند. هر دو شاخص در اوایل ماه ژوئن به پایین‌ترین حد خود در چند ماه گذشته رسیدند .

داده‌های روز جمعه نشان داد که بخش تولید چین در ماه ژوئن برای سومین ماه متوالی کند شد، در حالی که رشد فعالیت‌های غیر‌تولیدی بیش از حد انتظار کاهش یافت.

شاخص ۲۲۵ Nikkei ژاپن ۶/۰ درصد کاهش یافت، در حالی که TOPIX 8/0 درصد سقوط کرد، زیرا داده‌های روز جمعه نشان داد تورم در توکیو در ژوئن اندکی کمتر از حد انتظار افزایش یافت، اما بسیار بالاتر از محدوده هدف بانک مرکزی ژاپن باقی ماند.

 

ارسال نظر