صعود بیت‌کوین دوام نداشت

۱۴۰۲/۰۴/۱۲ - ۰۲:۴۵:۲۸
کد خبر: ۲۰۹۷۲۲
صعود بیت‌کوین دوام نداشت

بیت‌کوین که در روزهای گذشته روند صعودی گرفته و توانسته بود رکود سالانه خود را بشکند، بار دیگر با مقاومت روبه رو شد تا در کمتر از 31 هزار دلار متوقف شود؛ در عین حال همچنان سناریوهای افزایشی برای بیت‌کوین موجود است اما کارشناسان معتقدند که بازگشت بیت‌کوین به ۳۱ هزار دلار در دست آمار و دادگاه‌های ایالات‌متحده است.

پس از شکست صعودی قوی بالاتر از سطح مقاومت حیاتی در ۳۰ هزار دلار، حرکت صعودی قیمت بیت‌کوین در نمودار روزانه متوقف شده است. قیمت در حال حاضر بالاتر از این سطح تثبیت می‌شود اما به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود احتیاط کنید زیرا شاخص قدرت نسبی (RSI) از شرایط خرید بیش از حد خبر می‌دهد که نشان‌دهنده کاهش احتمالی کوتاه‌مدت است.

اگر بیت‌کوین به زیر ۳۰ هزار دلار عقب‌نشینی کند، شکست اخیر می‌تواند ساختگی در نظر گرفته شود و منجر به برگشت احتمالی خواهد شد. در چنین سناریویی، میانگین متحرک ۵۰ روزه حدود ۲۸ هزار دلار و میانگین متحرک ۲۰۰ روزه نزدیک به ۲۵ هزار دلار احتمالا به عنوان سطوح پشتیبانی عمل می‌کنند. با بررسی بازه زمانی چهار ساعته، مشخص است که قیمت بیت‌کوین در حال حاضر در مرحله تثبیت و به‌شدت بالاتر از سطح مقاومت ۳۰ هزار دلاری قبلی است. بر اساس داده‌های نموداری، این تثبیت پس از خروج از یک کانال نزولی قابل توجه، یک صعود سریع و شیب‌دار را دنبال می‌کند.

اگرچه شاخص قدرت نسبی نزدیک به نقطه میانی ۵۰ درصد در این بازه زمانی معلق است، شانس قابل توجهی برای اصلاح کوتاه‌مدت وجود دارد، به خصوص اگر سطح ۳۰ هزار دلار نتواند قیمت را حفظ کند. تجزیه و تحلیل رفتار استخراج‌کنندگان بیت‌کوین می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را به‌ویژه پس از صعود اخیر قیمت به بالای سطح مقاومت مهم ۳۰ هزار دلار ارایه دهد. ماینرها نقش مهمی در شبکه بیت‌کوین ایفا می‌کنند و اقدامات آنها می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر بازار داشته باشد. متریک شاخص موقعیت ماینرها (MPI) نشان‌دهنده نسبت کل خروجی ماینرها (به دلار) به میانگین متحرک یک ساله آن است. مقدار بالاتر نشان می‌دهد که ماینرها بیشتر از حد معمول سکه ارسال می‌کنند که نشان‌دهنده فعالیت فروش بالقوه است.

اگر ماینرها به‌طور جمعی بخشی از ذخایر خود را بفروشند، ممکن است باعث کاهش شود. داده‌ها به وضوح افزایش قابل توجه در طول حرکت صعودی اخیر قیمت بیت‌کوین بالای ۳۰ هزار دلار نشان می‌دهند. این مورد را می‌توان به این صورت تعبیر کرد که استخراج‌کنندگان برخی از دارایی‌های خود را می‌فروشند تا اطمینان حاصل کنند که می‌توانند هزینه‌های عملیاتی خود را پوشش دهند، به ویژه اگر در آینده رکودی در بازار وجود داشته باشد. با این حال، اگر این رفتار فروش ادامه یابد، ممکن است منجر به عرضه بیش از حد بیت‌کوین و به‌طور بالقوه منجر به سقوط قابل توجه قیمت نیز شود. سرمایه‌گذاران باید احتیاط کنند و این وضعیت را از نزدیک رصد کنند.

   ثبات ارزهای دیجیتال  در دوره‌های بی‌ثباتی اقتصادی

رشد اخیر تقاضا برای اوراق خزانه‌داری ایالات متحده نشان‌دهنده انتظار سرمایه‌گذاران نسبت به روند طولانی کاهش نرخ تورم است. اتفاقی که هم‌زمانی آن با رسیدن بازدهی این اوراق به بالاترین سطح خود در ۳ماه گذشته می‌تواند منجر به ازبین‌رفتن هم‌بستگی معکوس قیمت بیت‌کوین و این دارایی‌ها شود. اوراق قرضه دولتی ایالات متحده یا همان اوراق خزانه‌داری، تأثیر چشمگیری در تمام بازارهای مالی، از جمله بر بیت‌کوین و اتریوم دارند.

به همین سبب، محاسبه ریسک بازارهای مالی مانند وام، وثیقه مسکن و حتی مشتقات ارزهای دیجیتال نسبی خواهد بود و به هزینه سرمایه (Cost of Capital) دلار امریکا بستگی دارد. با فرض بدترین سناریو که در آن دولت ایالات متحده از پرداخت بدهی خود باز می‌ماند، چه اتفاقی برای افراد، کسب‌وکارها و کشورهایی خواهد افتاد که در این اوراق سرمایه‌گذاری کرده‌اند؟ ناتوانی در پرداخت بدهی بهره (سود پرداختی اوراق قرضه)، به احتمال زیاد باعث کمبود جهانی دلار امریکا و ایجاد یک اثر آبشاری خواهد شد. تاریخ به ما نشان داده است که ارزهای دیجیتال در دوره‌های بی‌ثباتی اقتصادی می‌توانند راه‌حلی برای مصون‌ماندن از ریسک باشند.

برای مثال، بیت کوین در طول جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین در مه ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) عملکرد بسیار بهتری نسبت به دارایی‌های سنتی داشت که باهدف حفظ ثروت خریداری می‌شوند. قیمت بیت کوین در بازه ۵ تا ۳۱ مه (۱۵ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد) همان سال، ۴۷درصد رشد کرد، در حالی که شاخص نزدک ۸.۷ درصد کاهش یافت. باتوجه به سرمایه بیش از ۲۹ تریلیون دلاری عموم مردم، اوراق خزانه‌داری ایالات متحده عموماً به عنوان کم‌خطرترین محصول مالی موجود شناخته می‌شوند. با این حال، قیمت این اوراق دولتی، یا سود پرداختی آن بسته به زمان سررسید قرارداد متفاوت خواهد بود. با درنظرگرفتن این فرض که ریسک طرف معامله برای این دسته از دارایی‌ها وجود ندارد، تنها عامل مهم در قیمت‌گذاری آنها، انتظارات تورمی است.

   کاهش بازدهی اوراق قرضه دولتی  با رشد تقاضا

اگر سرمایه‌گذاری معتقد باشد که تورم به این زودی‌ها ‌مهار نخواهد شد، احتمالاً در هنگام معامله با اوراق خزانه‌داری به دنبال سود بیشتر است. از سوی دیگر، از سوی دیگر، اگر دولت ایالات متحده به‌طور فعال ارزش پول خود را کاهش دهد یا انتظار افزایش تورم وجود داشته باشد، تقاضای سرمایه‌گذاران برای اوراق خزانه‌داری ایالات متحده افزایش خواهد یافت که باعث کاهش بازدهی آنها می‌شود. توجه کنید که چگونه سود اوراق ۵ساله خزانه‌داری در ۲۲ ژوئن (۱ تیر) به ۴.۰۵درصد بالاترین سطح خود در ۳ماه گذشته رسید.

این رشد در حالی اتفاق افتاد که شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده، نرخ تورم، در ماه مه (اردیبهشت) به ۴درصد، پایین‌ترین میزان رشد از مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹) رسید. بازدهی ۴.۰۵ درصدی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران انتظار ندارند تا نرخ تورم به این زودی‌ها به کمتر از هدف ۲درصدی فدرال رزرو کاهش یابد، اما همچنین نشان می‌دهد که اوج ۹.۱درصدی در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) را پشت سر گذاشته شده است.

با این حال، اوراق خزانه‌داری اینگونه قیمت‌گذاری نمی‌شوند؛ زیرا سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند تا در ریسک کمتر و حفط امنیت سرمایه خود از سود بیشتر چشم‌پوشی کنند. بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده ابزاری عالی برای مقایسه بدهی سایر کشورها و شرکت‌ها است، البته نه به‌شکل مطلق. این اوراق قرضه دولتی منعکس‌کننده انتظارات تورمی خواهند بود که درصورت سود آنها با افزایش احتمال وقوع رکود جهانی به‌شدت کاهش می‌یابد. هم‌بستگی معکوس معمول میان قیمت بیت کوین و بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده طی ۱۰روز گذشته نامعتبر شده است، به احتمال زیاد به این دلیل که سرمایه‌گذاران برای حفظ امنیت سرمایه خود به‌شدت در حال خرید اوراق قرضه دولتی هستند، صرف نظر از اینکه بازدهی آنها کمتر از انتظارات تورمی است.

شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ که عملکرد بازار سهام ایالات متحده را اندازه‌گیری می‌کند، در ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) به 4.430، تنها ۷.۶درصد پایین‌تر از بالاترین رکورد تاریخی خود رسید. این مساله می‌تواند که بازدهی بالاتر را نیز توضیح می‌دهد. در حالی که سرمایه‌گذاران معمولاً پیش از شروع دوره‌های آشفتگی اقتصادی به‌دنبال دارایی‌های کمیاب و محافظت‌شده در برابر تورم هستند، اشتهای آنها برای ارزش‌گذاری بیش از حد سود سهام کاهش یافته است.

   تأثیر منفی خطرات رکود بر بازدهی

تنها چیزی که در حال حاضر با قطعیت می‌توان از آن صحبت کرد این است که انتظارات سرمایه‌گذاران برای رکود در حال آشکارترشدن است. جدای از سود اوراق خزانه‌داری، شاخص‌های اصلی «هیات کنفراس ایالات متحده» (U.S. Conference Board) از روند پیش‌رو طی ۱۴ماه گذشته کاهش یافته است. چارلی بیللو در این باره توضیح داد: «ما پیش‌بینی می‌کنیم که اقتصاد ایالات متحده در ۳ماهه سوم سال ۲۰۲۳ تا ۳ماهه اول سال ۲۰۲۴ منقبض شود. دلیل تداوم رکود احتمالاً سیاست‌های پولی انقباضی فدرال رزرو و کاهش هزینه‌های دولت خواهد بود.» این پیش‌بینی کسانی را ناامید خواهد کرد که شرط‌ بسته‌اند بی‌اعتبارشدن اخیر هم‌بستگی معکوس قیمت بیت‌کوین و بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات متحده به سرعت به حالت قبل باز خواهد گشت. داده‌ها تأیید می‌کند که بازده اوراق قرضه دولتی به‌د‌لیل افزایش انتظارات از رکود اقتصادی و بحران اقتصادی پیش رو بالاتر از حد معمول است.

   سایه امریکا بر صعود بیت‌کوین

در این میان کارشناسان معتقدند که بازگشت بیت‌کوین به ۳۱ هزار دلار در دست آمار و دادگاه‌های ایالات‌متحده است. در تقویم اقتصادی ایالات‌متحده، هفته با آرامی شروع شد و هیچ شاخص اقتصادی ایالات‌متحده برای جلب‌توجه در روز دوشنبه وجود نداشت اما سه‌شنبه شلوغی در انتظار بازار رمزارزهای دیجیتال بود. نگرانی‌های رشد اقتصادی چین بر احساسات سرمایه‌گذاران تاثیر گذاشت زیرا روز دوشنبه، اس‌اند پی گلوبال پیش‌بینی رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۳ را از ۵.۵ درصد به ۵.۲ درصد اصلاح کرد.

در حالی که این تجدید نظر چشم‌انداز بسته محرک پکن را افزایش داد اما دولت چین هنوز بازارها را آرام نکرده است. اخبار بایننس به احساسات نزولی اضافه شد. روز دوشنبه، قاضی امی برمن جکسون، درخواست متهمان را برای جلوگیری از بیانیه‌های عمومی گمراه‌کننده کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا در رابطه با این پرونده نپذیرفت که خبر بدی برای گروه بایننس محسوب می‌شود که هدفش ممانعت از بیانیه عمومی این کمیسیون بود.

 

ارسال نظر