مرگ‌هایی به خاطر هیچ

۱۴۰۲/۰۴/۱۴ - ۰۲:۰۰:۰۱
کد خبر: ۲۰۹۸۷۴
مرگ‌هایی به خاطر هیچ

وقتی شرایط اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی به سمتی پیش می‌رود که مردم با فشار مضاعف مواجه می‌شوند برای رهایی از این فشارها ممکن است دست به هر کاری بزنند. این روزها وقتی آمار مرگ و میر افراد به دلیل استفاده از مشروبات الکلی تقلبی خبرساز می‌شود نشان می‌دهد تا چه حد مردم تحت فشار هستند.

مساله اینجاست که دولتمردان تنها از دریچه سیاست به ماجرا نگاه می‌کنند در حالی که مسائل اجتماعی و اقتصادی بسیار مهم هستند. نباید فرض کنیم که تنها از یک بعد می‌توان کشور را اداره کرد و در بقیه ابعاد ماجرا خود به خود درست می‌شود. متاسفانه این روزها با افزایش بیماری‌های روحی و روانی در جامعه مواجه ایم.

 با افزایش بزه‌های اجتماعی و این مرگ و میرهایی که به خاطر هیچ رخ می‌دهد همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا هشدار‌دهنده بحرانی عظیم در جامعه باشند. مساله مهم اینجاست که جامعه شناسان، روانشناسان و حتی مددکاران اجتماعی چه زمانی برای حل بحران‌های اجتماعی مورد سوال قرار گرفته‌اند، تا چه اندازه مسوولان به حضور این افراد در سطح کلان جامعه توجه داشته‌اند. باز همان مساله شایسته سالاری که متاسفانه هیچ‌وقت در کشور ما اجرایی نشده است. ما نمی‌توانیم تمامی مشکلات را از دریچه سیاسی و امنیتی نگاه کنیم و بعد اجتماعی و روانی آن را به دست فراموشی بسپاریم.

چه چیزی باعث می‌شود تا تعداد افرادی که به استفاده از الکل روی آورده‌اند تا این اندازه زیاد شود. از سوی دیگر چه چیزی باعث می‌شود تا یک سری افراد سودجو بدون در نظر گرفتن جان انسان‌ها الکل تقلبی را به آنها بفروشند و باعث مرگ این افراد شوند. اگر خوب به شرایط حاکم نگاه کنیم می‌بینیم که فشارهای اجتماعی، روانی و اقتصادی هر روز بیشتر از روز قبل بنیان خانواده‌ها را هدف قرار داده و این در حالی است که مسوولان سعی می‌کنند طرح افزایش جمعیت را اجرایی کنند. شرایط چقدر برای اجرایی شدن چنین طرح‌هایی در جامعه مهیا است، اگر بخواهیم با واقعیت مواجه شویم باید بگوییم هیچ! ما نمی‌توانیم با شعار و آمار و ارقام‌های اشتباه کاری کنیم که سبک زندگی افراد تغییر کند. اگر می‌خواهیم سبک زندگی افراد را تغییر بدهیم و از بحران سالمندی جمعیت به سلامت عبور کنیم باید زیرساخت‌های مناسب این کار را فراهم کنیم و مهم‌ترین آن هم بهبود شرایط اقتصادی است . یعنی برخورداری خانواده از یک رفاه نسبی که بتواند به واسطه آن برای آینده خود برنامه‌ریزی کند.

در غیر این صورت با جلوگیری از فروش محصولات پیشگیری از بارداری و ... راه به جایی نخواهیم برد. در واقع تا زمانی که جان افراد دارای اهمیت نباشد نمی‌توانیم به جوانی جمعیت فکر کنیم. جمعیت جوانی که به واسطه مصرف الکل تقلبی جان خود را از دست می‌دهد، جمعیت جوانی که اسیر اعتیاد و مصرف انواع روانگردان‌ها می‌شود آن هم به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی و اجتماعی چطور می‌تواند پویایی جامعه را تضمین کند. این سوالی است که قبل از هر کاری مسوولان باید به آن پاسخ بدهند.

 

ارسال نظر