دولت روح بازار را گرفته است!

۱۴۰۲/۰۴/۲۰ - ۰۲:۲۵:۰۴
کد خبر: ۲۱۰۳۰۴

بورس‌نیوز| میلاد موسوی، کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: گزارش‌های سه ماهه نشان می‌دهند که صنایع بسیاری به تعادل خود رسیده‌اند و باید توجه کرد به شرکت‌هایی که طرح‌های توسعه‌ای دارند که به زودی اجرا خواهند شد و نرخ ارز آنها تغییراتی را به همراه خواهد داشت.

این کارشناس بازار درباره نرخ خوراک صنایع پتروشیمی، اشاره کرد: این افزایش نرخ خوراک موجب بروز ریسک در بازار شده است و عدم اطمینان و اطلاع از سیاست‌های ارزی و کلان اقتصادی باعث شده است که فعالان بازار بی‌اعتماد باشند به این سیاست‌ها که به چه سمتی هدایت خواهد شد؛ سیاست‌های تثبیت محور و قیمت‌گذاری دستوری خواهد بود یا ارز شناور و قیمت‌گذاری رقابتی. وی افزود: صنعت سیمان و بخشی از کانی‌های غیرفلزی هنوز با نرخ ارز ۳۸ هزار تومانی سازگار نشده‌اند و قابلیت رشد دارند. با توجه به پیش‌بینی فعالان بازار که تا انتهای سال نرخ دلار به ۶۰ الی ۷۰ هزار تومان نزدیک خواهد شد، اولین رشد قیمتی که بالای ۵۴ هزار تومان باشد باعث خواهد شد که با ریسک بالاتری فعالان خرید و فعالیت داشته باشند.

تا زمانی که سیاست‌های دولت مبهم است و نرخ دلار ثابت است، بازار نزول و صعود زیادی نخواهد داشت. این کارشناس بازار در رابطه با تحلیل بازار‌های موازی اظهار داشت: در کوتاه‌مدت، بازار املاک، طلا و ارز جذابیت کمتری خواهند داشت و بازار بورس هم به دلیل عدم ورود جریانات نقدینگی همچنان در حال اصلاح باقی خواهد ماند، اگرچه می‌توان برای گروه‌های سیمانی رشد و تحول مثبتی پیش‌بینی کرد. در بلندمدت طلا می‌تواند گزینه خوبی با توجه به پیش‌بینی‌های جهانی قیمت آن باشد. بازار سرمایه نیز به دلیل اهرمی بودن نسبت به دلار، می‌تواند بهره‌وری خوبی داشته باشد.

در ادامه حمید کوشکی در رابطه با روند اصطلاحی بازار اظهار داشت: که وضعیت بازار در حال حاضر اجازه صعودی شدن را نمی‌دهد و نیازمند زمان بیشتری است تا به تعادل خود برگردد؛ با توجه به تحلیل‌های تکنیکال، روندی که در بهمن شروع شد و باعث شد شاخص از یک میلیون و پانصد هزار واحد به دو میلیون و پانصد هزار واحد برسد حدود ۴۶ روز به طول انجامید. بعد از آن ریزش‌ها و اصلاح آغاز شده و بازه‌ای ۴۰ روزه را در وضعیت ریزش و سپس رکود در بازار را شاهد بودیم. بازار نیازمند زمان و تحلیل دقیق‌تر است تا بتواند به حالت عادی خود برگردد. در این شرایطی است که چالش‌های شدیدی بر بازار متحمل نشود. 

 

ارسال نظر