تمرکز روی دانه‌درشت‌ها و ملک‌های بزرگ

۱۴۰۲/۰۴/۲۱ - ۰۱:۴۱:۳۳
کد خبر: ۲۱۰۳۸۱
تمرکز روی دانه‌درشت‌ها و ملک‌های بزرگ

وزیر امور اقتصاد و دارایی با اشاره به اجرای طرح مولدسازی عنوان کرد: تمرکز روی دانه درشت‌ها و ملک‌های بزرگ است که هرکدام می‌تواند یک پروژه عمرانی زمین مانده را تامین کند. سید احسان خاندوزی در مراسم رونمایی از تالار مولدسازی دارایی‌های دولت با بیان اینکه بخش اصلی تمرکز وزارت اقتصاد روی چند پروژه تحولی ماندگار است، اظهار کرد: صدور مجوز کسب‌وکار، شفافیت مالی شرکت‌ها و بانک‌های دولتی و نقش‌آفرینی دولت در اداره دارایی‌ها و اموال کشور از جمله این اقدامات است.

وی ادامه داد: با میلیاردر زاغه‌نشینی به نام دولت مواجه هستیم که باوجود دارایی‌های بسیار در پیشبرد توسعه کشور بسیار ضعیف عمل می‌کرده است، بر این اساس یکی از بهترین تدابیر برای تامین مالی غیر تورمی کشور این است که از وسعت دارایی راکد در جهت توسعه کشور استفاده کنیم، در قلب پایتخت ۲۲ هکتار زمین وجود دارد که عصرها معتادان در آن جمع می‌شوند و دولت‌ها می‌توانستند این املاک را به مجموعه‌هایی تبدیل کنند که برای دولت و مردم عایدی داشته باشد. وزیر اقتصاد ادامه داد: سال‌های قبل دولت اعلام می‌کرد مردم زمین‌های خود را برای تعادل بازار عرضه کنند، اما دولت املاک خود را عرضه نمی‌کرد، سعی شد این موضوع در قالب طرح مولدسازی جبران شود؛ امروز بیش از ۱۳۰۰ ملک مازاد مصوب شده است که باید به مرحله ارزش افزایی برود.

البته همیشه بحث فروش مطرح نیست و باید بررسی شود یک ملک چطور بهتر مولد می‌شود. خاندوزی با تاکید بر اینکه با اجرای طرح مولدسازی املاک دولتی از زندانی نامشهود آزاد می‌شود، عنوان کرد: این امر باید با حداکثر اعتماد اجتماعی انجام شود. شفافیت باید پیش از واگذاری باشد تا فرصت برابر برای همه مردم ایجاد شود. وی با اشاره به مقاومت برخی دستگاه‌ها به معرفی اموال مازاد گفت: بعضا املاک کم ارزش‌تر را معرفی می‌کردند اما تمرکز روی دانه درشت‌ها و ملک‌های بزرگ است که هرکدام می‌تواند یک پروژه عمرانی زمین مانده را تامین کند. در این راستا از هر وزارت خانه خواسته شده است پروژه‌های نشان‌دار و طلایی خود را که نیمه تمام مانده‌اند برای تکمیل معرفی کنند.

شناسایی ۳۳۵۷ دارایی مازاد دولت

همچنین حسین قربان‌زاده رییس‌ سازمان خصوصی‌سازی آخرین وضعیت شناسایی دارایی‌های مازاد دولت را اعلام کرد. وی، با بیان اینکه امروز فصل جدیدی از عملکرد حوزه مولدسازی رقم می‌خورد، اظهار کرد: فروردین سال جاری آیین‌نامه اجرایی اصلاحی مولدسازی دارایی‌های دولت به تصویب هیات مولدسازی و شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا رسید و زیرساختی برای انجام امر مولدسازی که در عمل پیچیدگی‌های زیادی دارد صورت گرفت.

وی ادامه داد: بعد از تصویب آیین‌نامه اجرایی با دستور وزیر اقتصاد، دبیرخانه کار اصلی خود را آغاز کرد، یعنی که فرآیند شناسایی دارایی‌ها، ارزش افزایی به منظور جلوگیری از خام فروشی، قیمت‌گذاری به منظور آماده‌سازی ملک و انتخاب روش مولدسازی انجام شد. رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه تاکنون ۳۳۵۷ دارایی یا به صورت خود اظهاری دستگاه‌ها یا به صورت ورود مجری شناسایی شده‌اند، گفت: از این تعداد مازاد بودن حدود ۱۳۸۷ دارایی به تایید هیات عالی مولدسازی رسیده است که از این تعداد ۱۲۹۶ دارایی در مرحله ارزش افزایی (تغییر کاربری یا افزایش تراکم و ...) و ۹۱ دارایی در مرحله قیمت‌گذاری هستند و قیمت و روش مولدسازی چهار دارایی به تایید هیات عالی رسیده و آماده عرضه هستند.

قربان‌زاده افزود: حدود ۳۳۰۰ دارایی، خود‌اظهاری دستگاه‌ها هستند که دارایی‌ها را برای راه‌اندازی پروژه‌های نیمه تمام خود معرفی کرده‌اند که البته در کل کشور پراکنده هستند. اما از مجموع دارایی‌های شناسایی شده، ۵۷ دارایی، با مساحت حدود ۸۱۳ هکتار، موارد ورود مجری است که راسا شناسایی شده است. این اراضی و املاک در بهترین نقاط تهران و شهرهای بزرگ هستند. از این تعداد، مازاد بودن، ۱۵ دارایی از این ۵۷ دارایی به تایید هیات عالی مولدسازی رسیده است. این ۱۵ دارایی، حدودا ۶۷ هکتار مساحت در تهران و مراکز استان‌های مختلف دارند که بعد از ارزش افزایی، قیمت آنها حدود ۷۸ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

وی با بیان اینکه دارایی‌های مذکور بعد از تصویب مازاد بودن در مرحله ارزش افزایی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: سپس بعد از مطالعه و تحلیل بازار بهترین ارزش افزایی معقول تهیه و جهت تصویب به مراجع ذیربط شهرسازی مانند کمیسیون ماده ۵ شهرداری‌ها برسد. بعد از ارزش افزایی به مرحله ارزشیابی یا قیمت‌گذاری می‌روند تا کارشناس یا هیات کارشناسی آن دارایی را قیمت‌گذاری کنند. بعد از مرحله قیمت‌گذاری هم که مصوبه هیات عالی اخذ شد، املاک آماده عرضه می‌شوند. رییس سازمان خصوصی‌سازی تاکید کرد: بسیاری از این دارایی‌ها به روش‌های مختلف مولدسازی می‌شوند و همه موارد به صورت مزایده مستقیم در بورس کالا عرضه نمی‌شوند، بلکه در قالب مشارکت در سرمایه‌گذاری یا تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری واگذار خواهند شد.

باید اعتماد مردم به طرح مولدسازی  جلب شود

محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور نیز با اشاره به شفاف‌سازی‌های صورت گرفته در اجرای طرح مولدسازی گفت: دست‌اندرکاران طرح مولدسازی باید اعتماد مردم به این طرح را جلب کنند. وی با تاکید بر اینکه هدف مولدسازی دارایی‌های مازاد دولت تبدیل سرمایه‌های صدها میلیاردی راکد مانده به سرمایه‌های مفید است، گفت: این مصوبه دو ساله است و مشخص نیست تمدید شود یا خیر، بنابراین باید از این فرصت استفاده کرد.

وی با بیان اینکه تجربه تلخی در کشور در برخی موارد اصل ۴۴ وجود دارد اظهار کرد: این موضوع در ایجاد اعتماد لازم در جامعه لطمه وارد کرد، با اقداماتی که صورت می‌گیرد درمورد طرح مولدسازی شفاف‌سازی صورت گرفته و راه‌های سوءاستفاده بسته می‌شود. بر این اساس از افرادی که به پیشرفت کشور علاقه‌مند هستند دعوت به کمک و همکاری می‌کنم. دست اندرکاران باید اعتماد جامعه به این طرح را جلب کنند. دادستان کل کشور در پایان بر همکاری قوه قضاییه برای اجرای طرح مولدسازی تاکید کرد.

دارایی‌های مازاد دولت  چگونه قیمت‌گذاری می‌شوند؟

هیات عالی مولدسازی دارایی‌های دولت در جلسه ۲۴ خردادماه سال جاری بنا به پیشنهاد وزارت اقتصاد و در اجرای بندهای 2 و 6 ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی مولد‌سازی دارایی‌های دولت شیوه‌نامه و ضوابط قیمت‌گذاری دارایی‌های مازاد دولت را تصویب کرد که رعایت مبانی آن از سوی کارشناسان قیمت‌گذاری ضروری است. در فرآیند ارزشیابی دارایی‌های مازاد دولت، در ابتدا مجری نسبت به اعلام دارایی‌های مازاد دولت با لحاظ ارزش افزایی موضوع ماده ۱۰ آیین‌نامه و ارایه اطلاعات و مستندات مورد نیاز آنها برای قیمت‌گذاری به مرجع کارشناسی اقدام می‌کند.

سپس مرجع کارشناسی بلافاصله پس از دریافت فهرست دارایی‌ها و اسناد و مدارک مربوطه فرآیند قیمت‌گذاری دارایی را آغاز کرده و نسبت به انتخاب کارشناس یا کارشناسان رسمی قیمت‌گذاری در چارچوب ضوابط تعیین کارشناس موضوع ماده 3 این شیوه نامه اقدام و ضمن هماهنگی با نماینده دستگاه مشمول از طریق مراجعه کارشناس قیمت‌گذاری به دستگاه حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ دریافت مدارک نسبت به ارایه گزارش قیمت‌گذاری مهر و امضاء شده توسط کارشناس قیمت‌گذاری و تایید شده توسط مرجع کارشناسی به مجری منطبق بر چارچوب تعیین شده در ماده 4 این شیوه نامه اقدام می‌کند.

اگر بنا به دلایلی نظیر نقص در مدارک، قیمت‌گذاری یا تهیه گزارش ممکن نباشد یا نیاز به تعدیل زمان‌بندی ارایه گزارش باشد، مرجع کارشناسی ظرف مدت سه روز باید موانع انجام کار را به مجری اعلام کند تا مجری ظرف پنج روز کاری نسبت به رفع آن یا اعلام زمان‌بندی جدید اقدام کند. قیمت‌گذاری دارایی‌های موضوع این شیوه نامه توسط کارشناس قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد و در این راستا مشاهده عینی و حضوری از دارایی‌های مذکور توسط کارشناس مزبور الزامی است. کارشناس قیمت‌گذاری حق واگذاری کار ارجایی را به سایر اشخاص ندارد و قیمت‌گذاری باید راسا توسط کارشناس مزبور انجام شود.

مجری بلافاصله پس از دریافت گزارش قیمت‌گذاری نسبت به بررسی گزارش در رابطه با رعایت شیوه نامه و کفایت اسناد و مدارک مرتبط با قیمت‌گذاری و انطباق موارد مندرج در گزارش با اسناد و مدارک مزبور اقدام می‌کند. پس از آن کارشناس قیمت‌گذاری و نماینده مرجع کارشناسی موظف هستند حسب مورد در جلسات رسیدگی به گزارش توسط مجری شرکت کند و در صورت لزوم با هماهنگی و تشخیص مجری برای ادای توضیحات در سایر جلسات حضور یابد. دبیرخانه پس از دریافت گزارش نهایی قیمت‌گذاری قیمت پیشنهادی و شرایط واگذاری را بلافاصله به کمیته تخصصی و هیات ارایه می‌کند. اعتبار قیمت گزارش کارشناس تا زمان طرح در هیات سه ماه است.

اعتبار قیمت پایه مصوب هیات برای فروش مولد‌سازی توسط هیات تعیین می‌شود، در صورتی که برای دارایی عرضه شده خریداری وجود نداشته باشد یا معامله انجام نشود مجری نسبت به ارایه فهرست قیمت‌های پیشنهادی در مزایده اول به دبیرخانه برای طرح در هیات اقدام کرده و هیات می‌تواند در قیمت پایه بازنگری و برای عرضه بعدی قیمت پایه را تعدیل و نسبت به تغییر شرایط واگذاری اقدام کند.

 

ارسال نظر