تامین تجهیزات گلوگاهی صنعت نفت و گاز در کشور

۱۴۰۲/۰۴/۲۵ - ۰۳:۴۱:۴۸
کد خبر: ۲۱۰۶۹۳
تامین تجهیزات گلوگاهی صنعت نفت و گاز در کشور

صنعت گاز و پتروشیمی یکی از محورهای اصلی همکاری ایران با کشورهای امریکای جنوبی است که ظرفیت‌های جدیدی برای ما ایجاد می‌کند که علاوه بر درآمدهای ارزی که می‌توانیم از این حوزه داشته باشیم توانمندی مان را به کشورهای دیگر هم معرفی کنیم و به عنوان یک ارایه‌دهنده جدید خدمات و تجهیزات در صنعت گاز و پتروشیمی، علاوه بر صنعت پالایشی خود را معرفی کنیم.

مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل»، در مورد انتقال تجربه سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی به حوزه پتروشیمی‌ها و گاز گفت: کشور ما در حوزه نیروی انسانی و همچنین تجهیزات گلوگاهی صنعت نفت و گاز از جمله تخصص‌هایی است که در حوزه صنعت پالایشگاهی و ‌پتروشیمی داریم و در سطح بالای جهان هستیم. ما متخصصین زیادی داریم که برای پروژه‌های خارج از ایران در قالب صدور خدمات فنی و مهندسی کار می‌کنند و از طرف دیگر در مورد تجهیزات هم‌ تولیدات بسیار خوبی داریم. بنابراین موفقیت تجربه سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فراسرزمینی، باید در بخش‌های دیگر صنعت نفت و گاز نیز تکرار شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: در بازدیدی که از نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی داشتم متوجه یک اتفاق مثبت شدم و آن این بود که تعداد شرکت‌های داخلی که تجهیزات ساخت ایران را معرفی می‌کردند بسیار زیاد بود، در گذشته شرکت‌های ما که نمایندگی شرکت‌های خارجی برای معرفی تجهیزات حوزه صنعت نفت را داشتند. به بالای پنجاه درصد خودکفایی در حوزه تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش رسیدیم که این برای ما نوید بخش است. همچنین حمایت مناسب صورت گرفته در زمینه بومی‌سازی تجهیزات گلوگاهی صنعت نفت نیز در این زمینه موثر بوده است

وی افزود: در حوزه صنعت طبق گزارشی که از دولت قبل داشتیم و پیشرفت کارهای مختلف در زمینه فناوری‌ها که از دولت فعلی داریم؛ بالای هفتاد درصد فناوری‌ها یا لایسنس‌ها در حوزه نفت گاز پتروشیمی و پالایش است و این نشان از اهمیت بالا فناوری در صنعت نفت و گاز و نیازمندی بالا در این بخش دارد.

وی عنوان کرد: در کل زنجیره ارزش تولید محصولات در حوزه پالایشگاه و پتروشیمی اقدامات بسیار مناسبی صورت پذیرفته است و می‌توانیم کلیه تجهیزات گلوگاهی را در طول زنجیره ارزش پالایشگاه و پتروشیمی تامین کنیم. واحدهای فناور ما در پژوهشگاه‌های صنعت نفت و نیرو توانسته‌اند که این نیازمندی‌ها را تولید کنند. 

وی ادامه داد: اینکه ما در بخشی از کارها در بخش فراسرزمینی توانستیم به مرحله صادرات برسیم و به این شکل منسجم به افزایش فروش نفت خام خود نیز بیانجامد و همه این اتفاق بزرگ به کمک همین شرکت‌های توانمند و دانش بنیان داخلی اتفاق افتاده که باعث شده است اعتماد به نفس این حوزه افزایش یابد و به دنبال ظرفیت‌های جدیدی فراسرزمینی باشیم که صنعت گاز و پتروشیمی یکی از محورهای اصلی همکاری ایران با کشورهای امریکای جنوبی است که ظرفیت‌های جدیدی برای ما ایجاد می‌کند که علاوه بر درآمدهای ارزی که می‌توانیم از این حوزه داشته باشیم توانمندی مان را به کشورهای دیگر هم معرفی کنیم و به عنوان یک ارایه‌دهنده جدید خدمات و تجهیزات در صنعت گاز و پتروشیمی، علاوه بر صنعت پالایشی خود را معرفی کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: بخشی از این اقدام نیز تاثیرات اقتصادی برای کشور از جهت فروش بالای فرآورده آن هم در محل امریکای لاتین دارد. در واقع فرآورده‌ای که در آنجا تولید می‌شود پول نقد برای ماست که برای کشور منافع زیادی دارد.

 

ارسال نظر