تاکید بر جدیت دولت در ساخت مسکن

۱۴۰۲/۰۵/۰۹ - ۰۱:۵۳:۰۱
کد خبر: ۲۱۱۸۴۶

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که در آستانه دو سالگی دولت، هنوز هیچ مسکن دولتی به متقاضیان واگذار نشده است، دیروز رییس‌جمهور بار دیگر تأمین مسکن برای مردم را از اولویت‌های مهم دولت دانست و با تأیید اقدامات صورت‌گرفته در واگذاری زمین و ساخت مسکن از سوی دستگاه‌های مختلف، بر جدیت وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و بخش‌های مختلف برای تداوم این اقدامات در قالب نهضت ملی مسکن تأکید کرد. به باور غالب کارشناسان مسکن و برخی از نمایندگان مجلس، برخلاف سیاست اعلامی دولت در ساخت مسکن، بدنه دولت اعم از وزارت راه و شهرسازی، بانک‌های دولتی و دستگاه‌های مختلف در این مساله جدیت لازم را ندارند و شاهد این ادعا نیز عدم پیشرفت ساخت مسکن دولتی مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته است.

در عین حال، گروه دیگری از کارشناسان از ابتدای تدوین قانون نهضت ملی ساخت مسکن و همچنین آغاز اجرای وعده دولت از شهریور سال 1400 بر این باور بودند و هستند که شرایط اقتصادی کنونی ایران و همچنین وضعیت بسیار نامساعد معیشتی مردم، ظرفیت اجرای این طرح را ندارند. چه آنکه نه دولت در شرایط مالی مساعدی قرار دارد و نه مردم درمانده در تامین معیشت خود، توان پس انداز برای ساخت مسکن را دارند. به گزارش تسنیم، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور در جلسه شورای عالی مسکن که صبح روز یکشنبه برگزار شد، تأمین مسکن برای مردم را از اولویت‌های مهم دولت دانست و با تأیید اقدامات صورت‌گرفته در واگذاری زمین و ساخت مسکن از سوی دستگاه‌های مختلف، بر جدیت وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و بخش‌های مختلف برای تداوم این اقدامات در قالب نهضت ملی مسکن تأکید کرد.

وی تأمین زمین برای ساخت مسکن را از ضرورت‌های تحقق اهداف نهضت ملی مسکن برشمرد و با بیان اینکه در زمینه واگذاری اراضی مازاد دولت، گام‌های خوبی برداشته شده است، از دستگاه‌های اجرایی‌ای که هنوز موفق به واگذاری اراضی مازاد خود نشده‌اند خواست هرچه سریع‌تر نسبت به رفع مشکل و اجرای تکالیف خود در این زمینه اقدام کنند. رییس‌جمهور با تأکید بر اهمیت پرداخت به‌موقع تسهیلات ساخت مسکن در جهش مسکن‌سازی، با تذکر اینکه به‌موجب قانون بانک‌ها موظفند 20 درصد تسهیلات بانکی را به ساخت مسکن تخصیص دهند، تصریح کرد: اگر بانک‌ها امکان پرداخت تسهیلات به‌میزانی که قانون برای آنها تعیین کرده است، ندارند، باید به‌صورت شفاف به مردم اعلام کنند و نسبت به آن میزان که قابل پرداخت است، به‌موقع اقدام کنند.

«تقدیر از اقدام بنیاد مسکن در ساخت سالانه 400 هزار مسکن روستایی در قالب نهضت ملی مسکن»، «تأکید بر استمرار بازرسی‌ها از مشاورین املاک و توجه به نقش اتحادیه‌ مربوطه در نظم‌بخشیدن به واحدهای صنفی و برخورد به‌موقع با متخلفین»، «تشدید نظارت بر سکوهای فعال در بازار مسکن»، «افزایش نظارت بر بازار اجاره‌بهای مسکن به‌ویژه در پایتخت»، «بهره‌گیری از ظرفیت تعاونی‌های مسکن کارگری، کارمندی و روستایی در تولید مسکن»، «تأکید بر توجه ویژه به تولید فولاد و سیمان و عرضه آن با قیمت مناسب به مصرف‌کننده» از دیگر محورهای سخنان رییس‌جمهور در این جلسه بود. رییسی همچنین وزیر راه و شهرسازی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر کشور را مکلف کرد با برگزاری جلسه‌ای مشترک موضوع بیمه کارگران ساختمانی را با فوریت بررسی و راهکارهای مساعدت دولت برای تسریع در حل این موضوع را احصاء نمایند.

   واحدهای آماده را به مردم تحویل دهید

وی از دستگاه‌های اجرایی دخیل در ساخت مسکن نیز خواست در واگذاری پروژه‌های آماده، معطل بخش‌های دیگر نباشند و هر تعداد از واحدهای مسکونی را که آماده شده است، به مردم واگذار نمایند. در ابتدای این جلسه که به‌فاصله 20 روز از جلسه قبلی شورای عالی مسکن برگزار شد، استانداران استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی با ارایه گزارشی تفصیلی، اقدامات صورت‌گرفته در این استان‌ها برای ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن را تشریح کردند. همچنین در این جلسه گزارش‌هایی از ساماندهی مشاورین املاک، شناسایی واحدهای صنفی متخلف و برخورد با آنها، مدیریت مجازی بازار مسکن با نظارت بر سکوها و بازاریابی شبکه‌ای در حوزه مسکن، میزان تولید فولاد و سیمان و مصالح ساختمانی و نحوه عرضه آن به بازار تولید مسکن، واگذاری زمین در قالب نهضت ملی مسکن، مسکن نیروهای مسلح، انبوه‌سازی بافت‌های فرسوده، مسکن روستایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر از سوی دستگاه‌های مختلف ارایه شد.

   دستور آماده‌سازی سریع اراضی نهضت ملی مسکن

در این حال، آنگونه که قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن گفته، رییس‌جمهور دستور آماده‌سازی سریع اراضی تامین‌شده برای ساخت مسکن و توسعه خدمات زیربنایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در جلسه دیروز شورای عالی مسکن صادر کرد. هادی عباسی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به برگزاری جلسه شورای عالی مسکن در روز گذشته، اظهار داشت: یکی از مصوبات این جلسه دستور مجدد رییس‌جمهور مبنی بر اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار با محوریت کاهش نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن در نهضت ملی بود. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه جلسه قبلی شورای پول و اعتبار در 17 تیر‌ برگزار شده بود، گفت: در این جلسه مقرر شد نرخ تسهیلات ساخت مسکن از 23 درصد به 18 درصد کاهش پیدا کند و رییس‌جمهور نیز خواستار ابلاغ سریع این مصوبه شد.

وی افزود: از دیگر نکاتی که در جلسه شورای عالی مسکن مطرح شد، موضوع تامین زمین بود، رییس‌جمهور دستور آماده‌سازی سریع اراضی تامین‌شده برای ساخت مسکن و توسعه خدمات زیربنایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در جلسه امروز صادر کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: از دیگر نکات مطرح‌شده در این جلسه گزارش دو استان خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان در ارتباط با آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن بوده است. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن، بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی اهتمام خود برای تامین بودجه توسعه خدمات زیربنایی در اراضی تامین‌شده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در دستور کار قرار داده و دستور رییس‌جمهور مبنی بر تامین زمین با جدیت دنبال می‌شود.

 

ارسال نظر