خیز فرودگاه‌ها برای پذیرش زائران اربعین

۱۴۰۲/۰۵/۱۴ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۲۱۲۷

گروه راه و شهرسازی|

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از آغاز پروازهای اعزام زوار اربعین حسینی از ۲۷ مرداد خبر داد. در همین حال، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اعلام کرد در ایام اربعین ترمینال سلام فرودگاه آماده پذیرش ۲۵۰ هزار زائر عتبات عالیات است.

با وجود این اعلام آمادگی‌ها، معلوم نیست ناوگان هوایی کشور که حلقه اصلی صنعت هوایی به شمار می‌رود تا چه حد می‌تواند پروازهایی بدون نقص و بدون تاخیر انجام دهد.

در آخرین مورد بروز تاخیر در پروازهای خارجی، هفته گذشته یک پرواز از نجف به تهران رکورد 9 ساعت تاخیر را ثبت کرد. ناوگان هوایی ایران با 180 فروند هواپیمای فعال، فرسوده است و به دلیل تحریم‌ها به قطعات مورد نیاز خود دسترسی ندارد یا به سختی می‌تواند آنها را تامین کند. به گزارش ایلنا، رضا نخجوانی در گردهمایی مدیران ستادی و فرودگاه‌های کشور گفت: امسال سفرهای اربعین خلاف سال‌های گذشته، ۲۵ روزه شده است، با این حال تراکم کاری و فشار بر صنعت فرودگاهی و هوایی کاهش پیدا نکرده و آغاز پروازها بر این اساس از ۲۷ مرداد است و عملیات اربعین نیز تا ۲۰ شهریورماه ادامه خواهد داشت. معاون وزیر راه و شهرسازی از تشکیل ستاد اصلی و فرعی اربعین حسینی در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خبر داد و افزود: در این راستا دستورالعمل‌های لازم و بخشنامه‌ها ابلاغ شده تا هرچه سریع‌تر امکانات و پیش‌بینی‌های لازم جهت خدمات‌رسانی کامل به زائران حسینی در فرودگاه‌های کشور اندیشیده شود. نخجوانی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تمهیدات عملیات اربعین حسینی در گردهمایی مدیران ستادی و فرودگاه‌های کشور، با بیان اینکه باید نگاه معنوی و روح حاکم بر این ماموریت در نظر گرفته شود، گفت: در این گردهمایی درصدد هستیم از نقطه‌نظرات، پیشنهادات و تجربیات سال گذشته حاضر در همایش برای بهبود و ارتقای خدمات به زوار اربعین حسینی استفاده کنیم.

  آمادگی برای میزبانی از ۲۵۰ هزار  زائر اربعین

در همین حال، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) گفت: در ایام اربعین ترمینال سلام فرودگاه آماده پذیرش ۲۵۰ هزار زائر عتبات عالیات است.

سعید چلندری‌ در گفت‌وگو با ایسنا، با قدردانی از همه عوامل دخیل در عملیات حج سال ۱۴۰۲ گفت: ترمینال سلام شهر فرودگاهی که در سال ۱۴۰۱ با همت همکارانم تجهیز شد و پس از دوسال تعطیلی برای میزبانی از ۱۳ هزار زائر بیت‌الله الحرام به مدار عملیاتی بازگشت، در سال جاری پذیرای ۵۳ هزار و ۲۹۷ نفر از زائران و حجاجِ ۱۰ استان کشور بود.

وی ادامه داد: تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران در تمام بخش‌های شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، ارگان‌ها و نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی حاضر در این مجموعه و دست‌اندرکاران صنعت هوانوردی کشور موجب شد تا عمل به دستور وزیر راه و شهرسازی برای تکریم زائران و خدمت‌رسانی شایسته به این عزیزان در پرترافیک‌ترین ایستگاه پروازی حج در کشور به بهترین نحو صورت پذیرد و عملیات اعزام زائران و بازگشت حجاج بدون کوچک‌ترین خللی انجام شود.  مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) بیان کرد: در ایام اربعین نیز ترمینال سلام شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) آماده پذیرش ۲۵۰ هزار زائر عتبات عالیات است، اقدامات و برنامه‌های متنوع و متعددی برای رفاه و آسایش زائران اربعین در راستای سیاست‌ها و دستور وزارت راه و شهرسازی از هم‌اکنون آغاز شده تا در زمان پروازها شاهد کوچک‌ترین مشکلی نباشیم.چلندری افزود: مسوولیت مهم دیگری که در حوزه‌های عملیاتی و فرهنگی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) درحال پیگیری برای اجرای آن هستیم، تبدیل ترمینال سلام به نماد فرهنگ اسلامی ایرانی در صنعت فرودگاهی کشورهای اسلامی است و این موضوع در دستور کار جدی مجموعه قرار دارد. امیدوارم با ادامه حمایت‌های دولت و تلاش همکارانم بزودی شاهد خبرهای مهم در زمینه توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) باشیم.

   دستور اتمام پروژه‌های فرودگاه  پیش از اربعین 

همزمان وزیر راه و شهرسازی با توجه به در پیش بودن پروازهای اربعین دستور داده، هرچه سریع‌تر پروژه‌های فرودگاه امام خمینی به پایان یابد تا این شهر فرودگاهی در ایام پروازهای اربعین بتواند با حداکثر ظرفیت به مسافران و زائران خدمت‌رسانی کند. به گزارش ایسنا، مهرداد بذرپاش در بازدید از پروژه‌های عمرانی و زیرساختی در دست اجرا در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، دستورات لازم برای اتمام همه پروژه‌های جاری در سطوح پروازی قبل از عملیات اربعین را صادر و بر انجام و اتمام آسفالت تمام پارکینگ‌های ترمینال سلام به‌منظور ارایه خدمات مطلوب‌تر در این ترمینال در ایام اربعین تاکید کرد.

وی در این بازدید با اشاره به اهمیت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در صنعت حمل‌ونقل کشور گفت: توسعه شهر فرودگاهی به عنوان مهم‌ترین درگاه ورودی و خروجی جمهوری اسلامی ایران باید در کوتاه‌ترین زمان و با بهترین کیفیت صورت پذیرد و این مجموعه باید به یکی از نمادهای توسعه اقتصادی کشور تبدیل شود. وزیر راه و شهرسازی با ابراز رضایت از روند پروژه‌های عمرانی و زیرساختی در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) بیان کرد: با توجه به در پیش بودن پروازهای اربعین لازم است هرچه سریع‌تر این پروژه‌ها به اتمام برسد تا شهر فرودگاهی در ایام پروازهای اربعین بتواند با حداکثر ظرفیت به مسافران و زائران خدمت رسانی کند.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی، سعید چلندری -مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) - نیز در این بازدید با بیان جزییات پروژه‌های در دست اجرا در شهر فرودگاهی گفت: نوسازی و بهسازی روکش بتنی و آسفالت سطوح پروازی شامل محوطه پارکینگ هواپیماها و مسیر خزش A (تکسی وی آلفا) در دست اجراست و عملیات عمرانی آن به‌صورت ۲۴ ساعته در جریان است و در عملیات پیش رو ظرفیت لازم برای میزبانی از ۲۵۰ هزار زائر عتبات عالیات را خواهیم داشت.

بر اساس این گزارش، عملیات پروازهای ایام اربعین شهادت سیدالشهدا(ع) از ۲۷ مردادماه تا ۲۰ شهریور در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) انجام می‌شود.

 

ارسال نظر