افزایش قیمت مسکن هیاهوی دروغین مافیای ساخت و ساز

۱۴۰۲/۰۵/۱۸ - ۰۳:۲۱:۱۸
کد خبر: ۲۱۲۵۲۸
افزایش قیمت مسکن هیاهوی دروغین مافیای ساخت و ساز

تعادل|

 یک بار دیگر خبرها حاکی از آن است که اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی که بیش از دوسال است در مجلس مانده هفته آینده قرار است به صحن علنی برود و در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

اصلاحیه‌ای که بسیاری از کارگران چشم به راه اجرایی شدن آن هستند و بسیاری دیگر می‌خواهند هر طور شده مانع از اجرایی شدن آن شوند. بهانه‌ها برای به تعویق انداختن اجرای آن هم مانند بهانه به تعویق انداختن ترمیم دستمزد کارگران، تاثیر بر افزایش قیمت مسکن است همانطور که ترمیم دستمزد کارگران را باعث افزایش نرخ تورم می‌دانند.

اما سوال اینجاست که آیا واقعا دیوار کوتاه کارگران چه آنها که کارگر ساختمانی هستند و چه آنها که در مشاغل دیگر فعالیت می‌کنند باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود و یا بی تدبیری دولتمردان در زمینه اقتصاد که باعث شده تا هر روز وضعیت معیشت مردم در پیچ‌های خطرناکی قرار بگیرد و بدون اینکه ترمیم دستمزدی اتفاق بیفتد یا بیمه کارگران ساختمانی اجرایی شود تورم همچنان در حال تاختن و فتح رکوردهای جدید است. 

    محرومیت از حداقل‌ها به بهانه‌های واهی

مساله اینجاست که بسیاری از کارگران ساختمانی در معرض بیشترین خطرات حوادث کار قرار دارند. آمار مرگ و میر و از کارافتادگی در این کارگران بسیار بیشتر از کارگران دیگری است که در مشاغل غیر از ساخت و ساز فعالیت می‌کنند. اما با این تفاصیل همچنان مساله بیمه کارگران ساختمانی به معضلی لاینحل برای آنها تبدیل شده است.  بیژن بهرامی، سرکارگر یکی از پروژه‌های بزرگ ساختمانی در تهران به تعادل می‌گوید: کارفرما تمام تلاش خود را می‌کند تا حق و حقوق کارگران را به آنها پرداخت نکند و متاسفانه مجلس و دولت هم در این راه

به بهانه‌های واهی گران شدن نرخ مسکن و ... با او همراهی می‌کنند. اینکه بیمه کارگران ساختمانی می‌تواند باعث افزایش قیمت مسکن شود مساله‌ای است که بسیاری از کارشناسان این حوزه آن را رد کرده‌اند و هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد.

او می‌افزاید: در بخش ساخت و ساز ایمنی کار در پایین‌ترین سطح خود مورد توجه قرار می‌گیرد. در بسیاری مواقع وقتی قرار است بازرس بیاید کارفرما زودتر خود را به محل می‌رساند و به کارگران کلاه ایمنی می‌دهد که روی سرشان بگذارند اما در دیگر روزهای سال این کارگران هستند که بدون هیچ وسیله ایمنی در حال ساخت و سازند و در این بین اتفاقات تلخی هم برای آنها رخ می‌دهد. 

   کارگرانی که در انتظار بیمه جان باختند

این سرکارگر در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: تعداد زیادی از همین کارگران ساختمانی در انتظار دریافت بیمه جان خود را از دست دادند اما هیچ کس به آمار و ارقام آنها نگاه نمی‌کند. در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی در انتظار دریافت بیمه هستند و هر روز ممکن است یکی از آنها بر اثر حوادث کار جان خود را از دست بدهد و با این حال کارفرمایان سعی دارند با تاثیرگذاری بر نظر نمایندگان بر سر یک درصد یا دودرصد حق بیمه بیشتر و کمتر چانه زنی کنند. 

   مشکلاتی که کسی از آن با خبر نیست

علی شاهوردی، فعال کارگری در این باره به تعادل می‌گوید: مدت‌هاست که فعالان کارگری تمام تلاش خود را می‌کنند تا مشکلات مربوط به بیمه کارگران ساختمانی را حل و فصل کنند. اما متاسفانه همیشه سنگ اندازی‌هایی در این رابطه صورت گرفته است. در بسیاری از موارد حتی کارگران ساختمانی از بخش نامه‌هایی که صادر می‌شود خبر ندارند. به‌طور مثال «بخش نامه مختومه اعلام شدن حق بیمه» این بخش‌نامه در سال ۹۹ ابلاغ شد که به موجب آن هر کارگری اگر ۶ ماه و یک روز حق بیمه پرداخت نکند بیمه او مختومه اعلام می‌شود و به این ترتیب اگر قرار باشد دوباره از حق بیمه استفاده کند باید با توجه به اینکه در کدام شهر زندگی می‌کند و چند صد نفر در صف انتظار دریافت بیمه کارگران ساختمانی هستند به انتهای این صف فرستاده شود.

در واقع این بخشنامه به نوعی از بین بردن حق کارگران ساختمانی است چرا که برخی از این کارگران فصلی هستند و ممکن است چندین ماه کاری برای انجام دادن نداشته باشند و به این ترتیب حق بیمه خود را از دست می‌دهند. او می‌افزاید: اینکه کارفرمایان برای کاهش یک درصد حق بیمه کارگران این همه تلاش می‌کنند و سعی دارند در راه تصویب این اصلاحیه سنگ اندازی کنند جای تعجب دارد. برای کارفرمایی که میلیون‌ها تومان سود سالیانه دارد پرداخت حق بیمه کارگران چقدر می‌تواند فشار مالی ایجاد کند. این‌ها مسائلی است که باید با زبان ساده بیان شود تا کارگران در مورد حق و حقوق خود آگاهی کامل داشته باشند. 

   تامین اجتماعی به هر بهانه‌ای  بیمه کارگران ساختمانی را قطع می‌کند

این فعال کارگری در بخش دیگری از سخنان خود می‌گوید: متاسفانه تامین اجتماعی هم در زمینه سنگ اندازی برای بیمه کارگران ساختمانی تمامی تلاش خود را به کار گرفته و از هر راهی برای اینکه بیمه این افراد را نادیده بگیرد و آن را قطع کند استفاده می‌کند.

این در حالی است که می‌دانند چند صد هزار نفر از این کارگران همچنان در انتظار دریافت بیمه هستند و حذف هر کدام از آنها یعنی رفتن به انتهای صفی که هزاران نفر در آن به انتظار نشسته‌اند. مساله اینجاست که اگر اصلاحیه ماده ۵ این بار تصویب شود مجلس باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کند که تامین اجتماعی نتواند به بهانه‌های واهی مانند نداشتن اعتبار و ... کارگران را از بیمه محروم کند. 

   بیمه‌ کارگران ساختمانی  تاثیری روی قیمت ملک ندارد 

حسن علیزاده (رییس کانون کارگران ساختمانی خراسان جنوبی) نیز در این باره به ایلنا گفت: اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی بیش از دو سال در مجلس است و قرار است به زودی به صحن برسد، توقع ما از نمایندگان مجلس این است که این طرح را تصویب کنند و مشکل بیمه کارگران ساختمانی را حل کنند.

او با اشاره به بررسی مجدد طرح در کمیسیون اجتماعی و تغییر سهم حق بیمه کارفرما از ۱ تا ۴درصد به ۱ تا ۶درصد گفت: ایراداتی که نمایندگان به طرح قبلی وارد کرده بودند در جلسه کمیسیون رفع شد و طرح جدید از آن جهت که سهمِ حق بیمه کارفرمای ساختمانی مناطقِ گرانتر را بیشتر از کارفرمای مناطق ارزانتر کرده، عادلانه‌تر است. اما حق بیمه‌ای که از سوی کارفرما قرار است پرداخت شود بسیار ناچیز و کمتر از یک درصدِ درآمد کارفرما را شامل می‌شود. 

علیزاده تأکید کرد: به نظر می‌رسد عده‌ای همچنان به این بهانه که هزینه‌های مسکن با بیمه کارگران ساختمانی بالا می‌رود به دنبالِ لابی برای جلوگیری از به ثمر رسیدن طرح هستند. واقعا نمی‌دانیم مخالفان به دنبال چه هستند و چرا یک کارگر ساختمانی باید از حداقل‌ها محروم باشد. این در حالی است که بالای ۵۰ درصد از حوادث ناشی از کار در بخش ساختمانی اتفاق می‌افتد اما این کارگران از بیمه‌ اجتماعی که حق مسلم و ابتدایی کارگران است محروم هستند. در نبودِ بیمه‌ اجتماعی اگر حادثه‌ای برای کارگر پیش بیاید و خانه‌نشین شود و یا فوت کند، خانواده این کارگر بدونِ مستمری به حال خود رها می‌شوند. 

این فعال کارگری گفت: طبق قانون، چنانچه کارگر ساختمانی در حادثه کار خانه‌نشین شود و یا فوت کند تأمین اجتماعی باید برای آن خانواده مستمری برقرار کند، اما این کار دردسر دارد و مواردی داشتیم که کارگر بدونِ بیمه در حادثه‌ کار فوت شده ولی هنوز مستمری برای خانواده برقرار نشده است. 

   وزارت راه سنگ اندازی می‌کند

امید اشرف (رییس کانون کارگران ساختمانی میاندوآب) نیز با اشاره به طولانی شدنِ روند تصویب اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی گفت: در حالی که رییس‌دولت دستورِ رسیدگی به موضوع بیمه کارگران ساختمانی را داده‌اند، شنیده‌ایم که وزارت راه در به نتیجه رسیدنِ بیمه کارگران ساختمانی سنگ اندازی می‌کند. ظاهرا معاون وزیر راه رایزنی‌هایی انجام داده‌اند که مجددا تصویبِ این طرح را به تأخیر بیندازند. 

اشرف در موردِ وضعیت کارگران ساختمانی گفت: به دلیلِ رکودی که در حوزه مسکن ایجاد شده در بسیاری از شهرها اکثر کارگران ساختمانی بیکار شده‌اند و مجبورند برای کار به کشورهای همسایه مهاجرت کنند.  او در موردِ ادعای افزایش قیمت مسکن در صورتِ تصویبِ اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی گفت: این بهانه‌ها به هیچ‌وجه قابل قبول نیست. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ۰.۱ تا ۰.۳ درصد از درآمد کافرمای ساختمانی در نهایت صرف بیمه کارگران می‌شود که این در مقابلِ سود کارفرمای ساختمانی هیچ است. 

رییس کانون کارگران ساختمانی میاندوآب گفت: آنها که نگرانِ افزایش قیمتِ ملک هستند چرا واکنشی به افزایش قیمت سیمان و گچ و میلگرد و زمین نشان نمی‌دهند؟! آیا در طول این سال‌ها که کارگرانِ ساختمانی از بیمه محروم بودند، قیمت مسکن گران نشده؟ این چه استدلال‌هایی است که برای محروم کردنِ کارگران ساختمانی از مسلم‌‎ترین حق‌شان می‌آورند؟ 

   افزایش صد در صدی قیمت مصالح ساختمانی چه دلیلی دارد؟

عباس شیری (رییس کانون کارگران ساختمانی قم) نیز با انتقاد از موضع وزرای راه و شهرسازی و کشور در مورد بیمه کارگران ساختمانی گفت: از سال گذشته قیمت مصالح ساختمانی - آنهم مصالحی که تولید داخل هستند - بیش از صد درصد افزایش یافته است، اما صدای وزیر راه و شهرسازی درنیامده است؛ حالا بهانه می‌آورند که برقراری بیمه کارگران ساختمانی باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود! به هیچ عنوان این بهانه‌ها را قبول نمی‌کنیم و برای به نتیجه رسیدن بیمه‌ کارگران ساختمانی مقابل مافیای ساخت و ساز و طرفدارانشان می‌ایستیم.  شیری بیان کرد: متأسفانه برخی از دولتی‌ها هیاهوی دروغینِ مافیای ساخت و ساز را تکرار می‌کنند و با ادعای کذبِ تأثیر اصلاحیه ماده ۵ بر افزایش قیمت مسکن مقابلِ ضعیف‌ترین کارگران کشور می‌ایستند. این در حالی است که طبق نظرِ کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون اجتماعی و کانون کارگران ساختمانی حق بیمه تعیین شده به عنوان سهم کارفرما نهایتا نیم درصد قیمت ملک  است. 

 

ارسال نظر