ساخت وساز غیرمجاز جرم انگاری شود

۱۴۰۲/۰۵/۱۹ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۲۶۰۶

گروه راه و شهرسازی|

شهرداران ۱۸ کلانشهر کشور ضمن تاکید بر جلوگیری از ساخت وسازهای غیرمجاز، در نامه‌ای به سران قوا خواستار جرم‌انگاری ساخت ‌و ساز غیرمجاز شدند. شهرداران ۱۸ کلانشهر کشور از جمله تهران، قم، تبریز و اصفهان در نامه‌ای به سران قوا خواستار جرم‌انگاری ساخت ‌و ساز غیرمجاز و تعریف مسوولیت کیفری برای سازندگان این سازه‌ها شدند.

در این نامه آمده است: ساخت و سازهای غیرمجاز در قوانین جزایی جرم انگاری نشده و هیچ ضمانت اجرایی مناسبی برای ارعاب سازندگان غیرمجاز، به منظور رعایت قانون وجود ندارد و متخلفین با سوءاستفاده از این خلأ قانونی، ضمن ایجاد خطرهای جانی و مالی برای ساکنین این سازه‌ها، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به زیست شهری نیز وارد می‌سازند. مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در این نامه افزود: با عنایت به اینکه اکثر این ساخت و سازها در مناطق محروم و کم برخوردار شهری اتفاق می‌افتد، این افراد با سوءاستفاده از ناآگاهی اقشار کم درآمد و محروم، اقدام به فروش غیر قانونی ساختمان‌ها و واحدهای غیرمجاز می‌کنند که در اکثر موارد شهرداری‌ها امکان تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز را ندارند.

«از این رو مستدعی است، به منظور جلوگیری از این اقدامات فاجعه بار که به شکل وسیعی امنیت جانی و مالی افراد متعددی را تهدید می‌کند، به صورت ویژه و با فوریت دستور فرمایید، موضوع شرح الذکر در قالب طرح یا لایحه در مجلس محترم شورای اسلامی مطرح شده و مورد رسیدگی واقع شود و ساخت و سازهای غیرمجاز، واجد وصف کیفری تلقی شده و سازندگان و مرتکبین ساخت وسازهای غیرمجاز مجرم محسوب شده و نسبت به خطرات و آسیب‌های مالی و جانی آتی مسوولیت کیفری داشته باشند.»

   ۳۶  بار پاک‌سازی ابنیه غیرقانونی در پایتخت

در همین حال، علیرضا زاکانی اعلام کرده است، شهرداری تهران تاکنون در ۳۶ مرحله دست به پاک‌سازی ابنیه غیرقانونی زده‌ و در برخی موارد طی یک روز ۱۷۰ واحد مسکونی تخریب شده است. به گزارش فارس، علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه مراسم بزرگداشت روز خبرنگار گفت: در مبارزه با ساخت‌وسازهای غیرقانونی ۳ ضلع فراجا، شهرداری و قوه قضاییه فعال هستند.

به گفته شهردار تهران، اتفاقات تلخ سال گذشته به درگیری نیروهای فراجا منجر و شرایط را برای سودجویان فراهم کرد تا به صورت غیرقانونی ساختمان‌های خود را در این مناطق و در میان سایر بناها بسازند. شهردار تهران با بیان اینکه عزم جدی برای مبارزه با فساد در شهرسازی داریم، گفت: هر بار نیز برای تخریب ساختمان‌ها به مناطق مختلف مراجعه کردیم نیروهای شهرداری آسیب دیدند و تاکنون ۶۰ مجروح در تخریب‌های مختلف داشته‌ایم. زاکانی گفت: با عزم مجموعه فراجا، قوه قضاییه و شهرداری تهران پاک‌سازی ساختمان‌های غیرقانونی آغاز و تاکنون در ۳۶ مرحله دست به پاکسازی ابنیه غیرقانونی زده‌ایم و در برخی موارد طی یک روز ۱۷۰ واحد مسکونی تخریب شده است.

به گفته شهردار تهران، در ۳۵ مورد تخریب قبلی هیچ تلفاتی نداشتیم، در مورد اخیر هم قبل از انعقاد قرارداد صلاحیت علمی پیمانکار توسط شهرداری صحت‌سنجی شده بود، اما سستی بیش از اندازه ساختمان‌های موجود در منطقه خلازیر حادثه‌ساز شد. وی با اشاره به اینکه تخریب ساختمان‌ها پیچیدگی زیادی دارد و نمی‌توان از یک روش ثابت برای انهدام تمام بناها استفاده کرد، گفت: به همین دلیل قبل از تخریب دست به آنالیز ساختمان‌ها می‌زنیم و گاهی مطالعات لازم برای تخریب یک بنا تا ۴۰ روز طول می‌کشد.

شهردار تهران اضافه کرد: سال گذشته با استفاده از ابزار کمیسیون ماده ۵ اقدام به تصویب طرح تفصیلی برای ساماندهی وضعیت منطقه ۱۹ کردیم. از این به بعد بناهایی که به لحاظ استحکام تاییدیه سازمان نظام مهندسی را دارند و ساخت آنها ذیل طرح تفصیلی تعریف می‌شوند، مجوز ساخت‌شان مورد تایید قرار می‌گیرد و سایر بناها از نظر ما غیرقانونی است و باید تخریب شوند.

   سازندگان غیرمجاز دیگر خواب راحت ندارند

در همین حال، سخنگوی شورای شهر تهران تأکید کرد: با هرگونه ساخت و ساز غیرقانونی برخورد و از این پس سازندگان بناهای غیرمجاز خواب راحت نخواهند داشت. علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران در حاشیه بازدید از برج میلاد در جمع خبرنگاران با اشاره به حادثه چند روز گذشته خلازیر با اشاره به جلسه ویژه شورای شهر تهران و نامه شهرداران کلانشهرها به روسای قوا گفت: سازندگان غیرمجاز از این پس نمی‌توانند خواب راحت داشته باشند و با هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز برخورد می‌کنیم.

   ۵۰۰ واحد غیرقانونی خلازیر تخریب می‌شوند

ناصر امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه مدیریت شهری اجازه تبدیل شدن وضعیت ساخت و سازهای غیرمجاز به یک رویه را نمی‌دهد، گفت: ۵۰۰ واحد غیرقانونی خلازیر تخریب می‌شوند. امانی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره علت بروز پدیده ساخت و سازهای غیرمجاز متعدد در منطقه 19 شهر تهران اظهار کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز در محله خلازیر واقع در منطقه 19 سابقه تاریخی دارد و متأسفانه در دوره‌های متفاوت نتوانسته‌اند این مشکل را به صورت ریشه‌ای حل کنند.

وی ادامه داد: آنچه تاکنون در این زمینه رخ داده درمان به جای پیشگیری بوده و تنها راه درمان نیز تا جای ممکن، تخریب بوده است بنابراین بخش‌هایی از ساخت و سازهای صورت گرفته عملاً تثبیت و جزئی از شهر شده است.  عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بیش از 90 درصد زمین‌های این منطقه اوقافی هستند و مردم با قولنامه آنها را معامله و مبادله می‌کنند؛ اگر بخواهند برای اخذ مجوز به شهرداری مراجعه کنند ابتدا باید با مراجعه به سازمان اوقاف، هزینه سنگینی را بپردازند و هزینه دیگری برای دریافت مجوز از شهرداری صرف کنند بنابراین بازار ساخت و ساز غیرمجاز، دلال بازی و باندهای مافیایی آنجا سکه است! وی اظهار کرد: برخی اوقات نیز شرایط اجتماعی و سیاسی‌ای پیش می‌آید که مصلحت می‌دانند به صورت جدی با این موضوع برخورد نشود مانند سال گذشته که شرایطی در تهران و کل کشور ایجاد شد و عده‌ای در پناه دودی که بلند شد، حداکثر استفاده را کردند و خانه‌های 8 الی 10 طبقه در این منطقه ساختند.

امانی بیان کرد: در حال حاضر 500 واحد مسکونی و احتمالا تجاری در خلازیر وجود دارد که همه آنها غیرقانونی هستند و باید تخریب شوند اما سازندگان مقاومت می‌کنند و طبق آنچه شهردار منطقه اعلام کرد عده‌ای را به صورت کفن‌پوش اجیر کرده بودند تا مانع انجام این امور شوند. 

وی با بیان اینکه 15 مرداد امسال سومین تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه 19 رقم خورد، اظهار کرد: اقلیت کوچکی از مردم از طریق دلال‌ها و پیمانکاران آن منطقه فریب خورده‌اند و با مبالغ ناچیزی سازه‌های بسیار سبکی که با وزش بادی ممکن است تخریب شود، تحویل‌ گرفته‌اند این در حالی است که شهرداری باید جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را بگیرد و آنها را تخریب کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهرن در پاسخ به اینکه آیا برچیده شدن این نوع ساخت و سازها چه در منطقه 19 و چه در سایر مناطق یک خواسته دست‌نیافتنی است و باید بنا برملاحظات و اقتضائاتی که حاکم می‌شود دست روی دست بگذاریم تا این اقدامات تبدیل به یک رویه شود؟ گفت: خیر؛ شورای شهر و شهرداری تبدیل این وضعیت به یک رویه را قبول ندارند و به همین دلیل هم سراغ تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز می‌روند. وی افزود: البته حجم تخریب‌ها نیز وسیع است و در ناآرامی‌های سال گذشته حدود 40 هکتار دیوارکشی در منطقه 19 صورت گرفت که شهرداری و شورای شهر با کمک نیروی انتظامی آنها را تخریب کردند، در برخی از سازه‌ها نیز افرادی ساکن شده‌اند که توجیه کردن ساکنان آن و تخلیه خانه‌ها کاری سخت و دارای پیچیدگی‌هایی است، اما اگر قرار بود دست روی دست بگذاریم و اقدام به تخریب نمی‌کردیم واقعه روز 15 مرداد رخ نمی‌داد. امانی تأکید کرد: اصلا نمی‌خواهیم این وضعیت تبدیل به یک رویه شود و در همین راستا هزینه بالایی به سازندگان غیرقانونی ساختمان‌ها در حومه تهران تحمیل می‌کنیم تا متوجه شوند که عزم شورای شهر و شهرداری جدی است هرچند ممکن است این رویکرد به نیز هزینه‌های تحمیل کند مانند از دست دادند دو مامور نیروی انتظامی و یکی از ماموران شهرداری تهران در حادثه 15 مرداد که از بروز آن به‌شدت ناراحت هستیم.  وی در ادامه سخنان خود درباره ناایمن بودن ساختمان‌هایی که در حادثه اخیر فروریختند نیز اظهار کرد: دلیل ریزش ساختمان‌های اطراف سازه غیرمجاز این بود که بر اساس اصول مهندسی ساخته نشده‌اند.

ساختمان‌های ناایمن را به صورت شبانه می‌سازند و برای اینکه دور از چشم ماموران شهرداری انجام شود با سازه‌های سبک و عدم رعایت اصول استاندارد شهرسازی اقدام به ساخت می‌کنند تا شهرداری را در عمل انجام شده قرار دهند. امانی با اشاره به ساخت ساختمانی بدون پی و روی آسفالت! در منطقه 19، افزود: اینکه گفته می‌شود چگونه یک ساختمان یک شبه قد علم می‌کند و یک‌باره سبز می‌شود واقعا در عمل اتفاق می‌افتد. این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود، ارایه خدمات آب، برق و گاز به ساختمان‌هایی است که به صورت غیرمجاز ساخته شده‌اند و باعث رسمیت بخشیدن به این خانه‌ها می‌شوند؛ این امر به دلیل ناهماهنگی بین سازمان‌های اجرایی و خدماتی است و در جلسه امروز شورای شهر نیز جزو انتقادات مطرح شده از سوی اعضای شورا بود. 


 

ارسال نظر