خبردرمانی تنها راه‌حل مسئولان در بورس

۱۴۰۲/۰۵/۲۴ - ۰۱:۵۲:۱۲
کد خبر: ۲۱۲۹۸۰
خبردرمانی تنها راه‌حل مسئولان در بورس

با گذشت بیش از سه ماه از سنگین‌ترین زیرش روزانه تاریخ بازار بورس در هفدهم اردیبهشت ماه 1402، شواهد و قرائن نشانگر عدم بازگشت اعتماد سهامداران به بازار سرمایه است. در حالی که مسوولان صراحتا دسترسی برخی افراد در سازمان بورس و سایر نهادهای مرتبط به اطلاعات نهانی را تایید و همچنین مدعی تنبیه و اخراج افراد خاطی شده‌اند، رفتار سهامداران خرد در تزریق سرمایه خود به بازار بورس در چند هفته اخیر نشان می‌دهد که همچنان بی‌اعتمادی در بین فعالان وجود دارد.

دسترسی به اطلاعات نهانی در سطح وزارتخانه‌ها و سازمان بورس باعث شد که به زعم مدیران مربوطه، برخی کدهای خاص اعم از حقوقی و حقیقی با در دست داشتن اطلاعات مربوط به نامه پرحاشیه نرخ خوراک شرکت‌های پتروشمی، اقدام به فروش سنگین سهام نموده که این امر تاکنون منجر به شروع روند نزولی شاخص کل و هم‌وزن به مدت سه ماه گردید که تا امروز نیز نشانی از برگشت بازار در شاخص مشاهده نشده است.

متاسفانه سهامداران که با خاطره بد سال 1399 و تامین مالی دولت از طریق بازار سرمایه، متحمل سنگین‌ترین ضرر‌ها به مدت سه سال شده بودند، به واسطه ریسک‌های سیستماتیک تحمیلی به صنایع، عدم شفافیت در چارچوب ارایه اطلاعات نهانی بازار، برخورد با خاطیان، قیمت‌گذاری دستوری و بسیاری مواردی از این قبلی، بار دیگر با ضررهای 30 الی 50درصدی در سبد سرمایه‌گذاری خود طی مدت زمان سه ماه مواجه شده‌اند.

به نظر می‌رسد در حال حاضر عدم عزم دولت در رفع مشکلات کنونی بازار سهام برخلاف شعار‌های انتخاباتی خود و همچنین اخبار ضد و نقیض مربوط به گروه پرحاشیه خودرو و قطعات که این روز‌ها به عنوان لیدر بازار شناخته می‌شود نیز چیزی جز نوسانات روزانه عاید سهامدار خرد نمی‌کند. تاکنون تنها چاره‌ای که به ذهن مسوولان خطور می‌کند، ارایه اخبار دلگرم‌کننده در جهت تثبیت کف بازار بوده است، اما ظاهرا سهامداران خرد بازار سرمایه که در طول سالیان اخیر چندین بار در دام این مدل اخبار گرفتار شده‌اند، این‌بار با در نظر گرفتن وزن کمتری برای این نوع اخبار، بسیار محتاطانه دست به خرید می‌برند.

متاسفانه در حال حاضر  مردم بازار‌های موازی از قبیل سکه، ماشین، دلار، طلا و مسکن را جایگزین بهتری برای حفظ سرمایه خود می‌دانند چرا که به زعم آنها، ریسک‌های تحمیلی بر این بازار‌ها بسیار کمتر از بازار سرمایه بوده و همچنین دخالت دولت را در بازار‌های موازی بازار سهام کمتر از این بازار برآورد می‌کنند که این امر نتیجه تصمیمات شبانه، بدون بررسی کارشناسی و صرفا با نگاه سرکوب‌محور بر بازار می‌باشد.

علی‌ایحال در حال حاضر کمترین و ابتدایی‌ترین خواسته سهامداران شفافیت و عدم دخالت‌های بی‌مورد سازمان‌های تصمیم‌گیرنده در بازار سرمایه بوده که این موضوع از پایه‌های اساسی و بنیادی بازار‌های سهام در دنیا می‌باشد. هر چند اکثر سهام بازار به حمایت‌های معتبر قیمتی رسیده و ظاهرا اصلاح موج فعلی بازار از نظر زمانی و قیمتی رو به پایان است و می‌توان انتظار شروع روند صعودی بازار را از مهر ماه داشت.

 

ارسال نظر