سیگنال ارز به بازار

۱۴۰۲/۰۵/۲۶ - ۰۲:۳۶:۴۰
کد خبر: ۲۱۳۱۷۸
سیگنال ارز به بازار

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری هفته روند نزولی ثبت کرد و بدین‌ترتیب بازدهی شاخص کل باز هم منفی شد و سهامداران بیش از گذشته زیان کردند. در حال حاضر تک سهم‌ها و صنایع بازار در حال تجربه بازدهی منفی و زیان سنگین هستند و بیش از شاخص باید وضعیت تک سهم‌ها و صنایع را بررسی کرد.

معضل بازار سرمایه بسیار زیاد است و از اردیبهشت ماه تا به امروز بازار روی خوش به خود ندیده و هر روز شاهد زیان سنگین در معاملات بازار هستیم. این در حالی است که بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای موازی پتانسیل رشد دارد، اگر دخالت و دستکاری در بازار نباشد، بورس می‌تواند سودهای خوبی به سهامداران بدهد.

روز گذشته جلسه‌ای توسط قالیباف، رییس مجلس با فعالان بازار سرمایه برگزار شد و در این جلسه به مسائل و حواشی پیرامون بازار سرمایه و صنایع بورسی پرداخته شد.در این جلسه که رییس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، برخی فعالان بازار سرمایه، مدیران کانون کارگزاران و کانون نهادها و نمایندگان اصناف از جمله پتروشیمی‌ها، سیمانی‌ها، سنگ آهنی‌ها و خودرویی‌ها حضور داشتند، بر حمایت از بازار سرمایه و نقش‌آفرینی در برنامه هفتم توسعه تاکید شده است.

همچنین در این جلسه تاکید شد که مجلس مصمم است مشکلات بازار سرمایه از جمله نرخ‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها را حل کند.در حالی رییس مجلس در نشست با فعالان بازار سرمایه شرکت کرده است که این روزها بازار سهام در وضعیت وخیمی به سر می‌برد و معاملات در رکودی‌ترین شرایط قرار گرفته‌اند.

این روند نزولی و رکودی که از هفدهم اردیبهشت‌ماه و همزمان با تصویب افزایش قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها در هیات دولت، آغاز شده هر روز شیب تندتری به خود می‌گیرد.طی این مدت، کمیسیون اقتصادی مجلس در حمایت از بازار سرمایه وارد عمل شده و به نظر می‌رسد توانسته است رییس مجلس را نیز با خود همراه کند؛ اما آیا این مسیر به نتیجه خواهد رسید و دولت با وجود کسری بودجه کلان خود، از افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها دست می‌کشد؟

   سیگنال ارز به بازار

طی چند روز اخیر از وزارت صمت به برخی صنایع ارسال شد که نشان می‌دهد وضعیت ارزی دولت به شکلی نیست که بتواند نیاز صنایع را برطرف کند. روز گذشته وزارت صمت طی نامه‌ای به شرکت‌های خودروسازی اعم از انواع خودرو، موتورسیکلت، دوچرخه و اسکوتر برقی اعلام کرد که این شرکت‌ها بایستی ارز مورد نیاز خود برای واردات قطعات خود را صرفا از طریق ارز حاصل از صادرات خود یا دیگر صادرکنندگان تامین کنند. از سمت دیگر نیز نامه‌هایی منتشر شد که طی آن ارز تخصیص داده شده از دلار نیمایی (۲۸۵۰۰ تومان) برای واردات گوشت و چای به ارز تالار دوم (مرکز مبادله) تغییر می‌کند که البته جهاد کشاورزی نامه مربوط به تغییر ارز گوشت را تکذیب کرد.

این اتفاقات نشان می‌دهد که دولت توانایی تامین ارز مورد نیاز صنایع را ندارد و با چالش‌هایی جدی مواجه شده است. از طرفی حتی ایجاد محدودیت برای تامین بنزین در جایگاه‌های سوخت نیز نشان از این موضوع دارد که چالش‌های دولت تنها به ارز مربوط نیست و سیاست‌هایی که در پیش گرفته سیگنال احتمال افزایش قیمت‌ها را صادر می‌کند. از همین رو می‌توان اینگونه برداشت که احتمال شروع یک موج صعودی در بازارها به دلیل انتظارات تورمی دور از ذهن نباشد و بورس تهران نیز می‌تواند از همین منظر منتفع شود.

   بورس در آخرین روز کاری هفته

در معاملات آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه 25 مرداد ماه، شاخص کل بورس تهران 4 هزار و 486 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح یک میلیون و 973 هزار و 696 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بورس نیز با کاهش 2 هزار و 159 واحدی در رقم 684 هزار و 963 واحدی ایستاد.شاخص کل فرابورس نیز با افت 94 واحدی به رقم 25 هزار و 420 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با ریزش 595 واحد به سطح 123 هزار و 386 واحد رسید.

روز چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام منفی شد و 200 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. طی روز چهارشنبه نماد وبملت همانند دو روز گذشته بیشترین خروج را داشت که ارزش آن 50 میلیارد تومان بود. پس از بانک ملت، نمادهای کی‌بی‌سی، فولاد، وپاسار و گلدیرا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای اپرداز، خدیزل، آپ، قشهد و تپمپی اختصاص داشت.

طی این روز نمادهای حکشتی، همراه و رمپنا نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در مقابل خگستر، شپنا و خساپا از نمادهای سبز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند.در فرابورس نیز نمادهای فجهان، انتخاب و آریا بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای شاوان، وهور و پخش بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد شهر بیشترین تراکنش را داشت و سصفها و خگستر در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

در فرابورس نیز فن‌افزار، نیان و کتوسعه بیشترین تراکنش را داشتند. در آخرین روز کاری هفته ارزش معاملات کل بازار سهام به 10 هزار و 592 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 804 میلیارد تومان بود که 8 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 19 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 305 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در 6 ماه گذشته است.

در معاملات روز چهارشنبه نماد اپرداز بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 75 میلیارد تومان بود.پس از اپرداز، وبملت بیشترین ارزش معاملات را داشت و خگستر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فن افزار و خزامیا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نیز سهام دی با تعداد 263 میلیون و 465 هزار و 17 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد حفارس و خگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات چهارشنبه، 51 نماد صف خرید داشتند و 76 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 6 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 167 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 23 درصدی به 458 میلیارد تومان رسید.

 

ارسال نظر