روزهای بی‌رمق بورس

۱۴۰۲/۰۵/۲۸ - ۰۱:۴۳:۴۱
کد خبر: ۲۱۳۲۸۴
روزهای  بی‌رمق  بورس

شاخص کل بورس تهران در چهارمین هفته مرداد ماه نیز نتوانست سبزپوش باشد و با ثبت بازدهی منفی سه درصدی در محدوده 1.9 میلیونی باقی ماند. در این هفته نزدیک دو هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج شد اما بیش از نقدینگی اعتماد از بازار سرمایه خارج شده است و با توجه به عملکرد مسوولان مربوطه این اعتماد از دست رفته قابل ترمیم نیست و حداقل دولت چندسالی نباید کاری به کار بورس داشته باشد تا شاید با روند عرضه و تقاضا واقعی بازار ترمیم شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بورس نسبت به سال‌های گذشته افت شدیدی داشته و تنها شاخص در عدد مشخصی مانده وگرنه وضعیت کلی بازار بسیار وخیم‌ است. شاید در گذشته گفته می‌شدکه ارزش دلاری بازار نسبت به ارزش ریالی بالاتر است اما اکنون آمارها نشان می‌دهد که ارزش دلاری بورس شش برابر افت ارزش ریالی بوده است.

بورس تهران در اوج رشدهای مرداد ماه سال 1399 ارزش ریالی برابر با هفت هزار و 778 هزارمیلیاردی داشت و کمترین ارزش بازار نیز به دی ماه همان سال برمی‌گردد که عدد 4 هزار و 582 هزار میلیارد تومانی را تجربه کرد و این بدان معناست که در کمتر از هفت ماه بیش از 41 درصد ازارزش ریالی خود را از دست داده. براساس آمار منتشر شده ارزش دلاری بازار سهام اما با رشد نرخ دلار در زمستان سال 1401، کمترین میزان خود را در بهمن ماه به چشم دید. ارزش دلاری بورس تهران در انتهای بهمن ماه سال قبل سطح 125 میلیارد دلاری را تجربه کرد که کمترین میزان ثبت شده از این آمار نیز در همان ماه است.

بورس تهران در بهمن ماه 1401 با 35 درصد ارزش دلاری مرداد ماه 1399 فعالیت داشت و 65 درصد از ارزش دلاری خود را از دست داده بود. در بیست و پنجم مرداد ماه امسال نیز ارزش دلاری بورس تهران به سطح 141.6 میلیارد دلاری رسید که به نسبت ارزش دلاری مرداد ماه 1399 بیش از 60 درصد افت کرده است. افت 60 درصدی ارزش دلاری بورس تهران در سه ساله اخیر یعنی؛ بیش از 215 میلیارد دلار از ارزش بورس تهران آب رفته، درحالی که ارزش دلاری این روز‌ها به 150 میلیارد دلار نمی‌رسد.

ارزش ریالی و دلاری بورس روز به روز در حال کاهش است و به نوعی شرایط بورس وخیم‌تر می‌شود، آیا  بورس ترمیم می‌شود؟ همانطور که در گزارش‌های پیشین گفته شد بورس تهران درگیرمعضلات بسیار زیادی است و این معضلات می‌تواند اعتماد را ازبین ببرد. مساله اینجاست که در آستانه ششمین ماه سال هنوز نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ابهام دارد در حالی که این نرخ باید سال گذشته مشخص می‌شد. البته اردیبهشت ماه به صورت پنهانی نرخ خوراک تعیین شد و عده‌ای با سرمایه سنگین از بازار خارج شدند که همین خروج باعث سقوط شد. البته همین پنهانی بودن نرخ خوراک باعث ایجاد بی‌اعتمادی در بورس تهران شد.

از سوی دیگر مشکلاتی همچون عرضه خودرو در بورس کالا، نرخ دلار و آزادسازی ارز، تعطیلی شرکت‌های بورسی و... ابهاماتی هستند که باعث سردرگمی سهامداران و تاثیر منفی شده است.

   حال بورس بهتر می‌شود؟

بازار این روزها به‌قدری بی‌رمق و بدون معامله در حال نوسان است که تغییرات شاخص را می‌توان نادیده گرفت و گفتن جملاتی همچون شاخص در محدوده‌های حمایتی و... قرار دارد شاید تکرار مکرراتی بیش نیست. ارزش بازار بورس اوراق بهادار تهران به کانال 6 هزار همتی سقوط کرده است. بازدهی شاخص کل پس از گذشت سه سال از افت تاریخی خود (مردادماه 1399) همچنان منفی است و در روزهای گذشته به‌طور مفصل دراین‌خصوص صحبت کرده‌ایم. بازدهی شاخص از سقف تاریخی سال 99 بیش از 5 درصدی منفی شده است. ابهامات بازار زیاد است و مدیران اقتصادی و دولتی راه کاری برای خروج از این بحران ندارد. شاید هم می‌خواهند که نداشته باشند و بازار در این وضعیت باقی بماند.

اما به هر حالی چیزی که مهم بازار سرمایه خود به عنوان دماسنج اقتصادی شناخته می‌شود؛ اما حال این دماسنج خیلی مساعد نیست. اما از منظر تکنیکالی که به خواهیم به شاخص کل نگاهی داشته باشیم میانگین متحرک 200 روزه و 55 روزه شاخص در حال نزدیک‌شدن به هم هستند شاید فاصله‌های ایجاد شده در این دو میانگین فاصله‌های قابل‌توجهی باشد؛ اما به‌هرحال شاخص کل در میان این دو میانگین در یک مسیر خطی در حال حرکت است . خط روند اندیکاتور RSI که روزهای ابتدایی ماه جاری روند نزولی خود را شکسته بود و برای اهالی تکنیکالیست به عنوان یک سیگنال کمرنگ صعودی مدنظر قرار گرفته بود باز هم در محدوده‌های 35 واحدی قرار گرفته است که این موضوع را نشان می‌دهد بازار خیلی در هیجان فروشی فرونرفته است و خیلی هم علاقه‌ای به مثبت‌شدن ندارد.

 

ارسال نظر