روش‌های تامین مالی در بورس

۱۴۰۲/۰۵/۲۶ - ۰۲:۵۰:۱۱
کد خبر: ۲۱۳۱۸۱

مهدی حاجی غلام سریزدی عضو هیات‌مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد با محوریت نقش بورس کالا در اقتصاد ملی بیان کرد: به نظر یکی از موضوعات مهم در آشفتگی فعلی بازارسرمایه تصمیمات خلق‌الساعه و ناگهانی است که از فضای خارج از بازار سرمایه به این بخش تحمیل می‌شود، مواردی از قبیل تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، توقف معاملات خودرو در بورس کالا، چگونگی نرخ ارز فروش صادراتی شرکت‌ها و....، به‌طور خلاصه می‌توان گفت این تصمیمات باعث شده حال بازار سرمایه خوب نباشد.

حاجی غلام سریزدی در خصوص قیمت‌گذاری دستوری بیان کرد: باتوجه به عدم سرمایه‌گذاری مناسب در زیرساخت‌ها و راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید شاهد خاموشی‌های متعدد در برق کارخانجات هستیم که یکی از دلایل آن عدم انگیزه کافی بخش خصوصی و عدم سرمایه‌گذاری مناسب با توجه به قیمت‌گذاری دستوری دولت در این صنعت است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: قیمت‌گذاری‌ دستوری نمودار عرضه و تقاضا را بهم می‌زند و باعث افزایش رانت و دلالی شده و بازار از حالت عادی خود خارج می‌کند. تجربیات قیمت‌گذاری دستوری در سال ۱۳۹۷ که با تعیین قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی در قیمت پایه همراه بود منجر به افزایش تقاضای کاذب، احتکار کالا، کاهش تولید و افزایش قیمت مصرف‌کننده نهایی شد. وی عنوان کرد: سرمایه یک آهوی ترسان است و فردی که می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، دقیقا همین مصداق را دارد. ما زمانی می‌توانیم بخش خصوصی را جذب کنیم که اعتمادسازی داشته و تصمیمات خلق‌الساعه نداشته باشیم و نتیجه این اعتماد منجر به رشد و شکوفایی اقتصادی می‌شود. حاجی غلام سریزدی در خصوص شایعات مطرح شده در مورد بورس کالا اظهار کرد: همواره به خاطر امضاهای طلایی، رانت‌ها و... مخالفانی با بورس کالا وجود داشته است .

هرکالایی در ابتدای ورود به بورس کالا (مانند سیمان) همواره با مقاومت و مشکلاتی روبرو بوده است؛ ولی بعد از ورود این کالاها و مشاهده اثرات مفید آن بر شرکت‌ها، استقبال مناسبی از سوی تولیدکنندگان صورت گرفته است. وی اضافه کرد: هرموقع دولت و سایر سازمان‌ها به بورس کالا بیشتر بها داده و از قیمت‌گذاری دستوری فاصله گرفتند شاهد اثرات مثبت این اقدام در بازار سرمایه بوده‌ایم. 

 

ارسال نظر