خط متروی تهران-ورامین نیازمند ۸۰۰۰ میلیارد تومان
معاون فنی و مهندسی شرکت متروی تهران در مورد خط متروی تهران-پیشوا - ورامین توضیحاتی ارایه کرد و گفت: به محض آغاز کار، ۳.۵ تا ۴ سال لازم است تا احداث این خط انجام شود و با در نظر گرفتن موارد مورد نظر برای احداث خط نیاز به ۸۰۰۰ میلیارد تومان تأمین منابع مالی داریم.
پرویز ظهرابزاده در گفتوگو با ایسنا، در خصوص وضعیت متروی تهران - پیشوا - ورامین، گفت: پروژه اتصال تهران به ورامین از طریق خطوط راه آهن ریلی از ۱۰ سال پیش در بلاتکلیفی بسر میبرد. در واقع اختلافنظری وجود داشت که آیا اساساً این اتصال باید توسط شبکه متروی تهران صورت گیرد یا اینکه شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با قطار حومهای باید مسافران آن را پوشش دهد. در این مدت طی دو نوبت، مدیریت احداث خط ارتباطی تهران - ورامین بین شرکت مترو و شرکت راه آهن جابهجا شد.
وی با بیان اینکه در خرداد ماه سال جاری طی سفر استانی رییسجمهور مقرر شد پروژه احداث خط ریلی تهران - ورامین و پیشوا هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود، گفت: بعد از این تصمیم، ضمن توافقی که با شرکت راهآهن انجام دادیم، مقرر شد یک مشاور بیطرف در مورد بروزرسانی مطالعات خط تهران - ورامین اقدام کند.
ظهرابزاده با بیان اینکه مطالعات سال ۱۳۹۸ یک مشاور فرانسوی نشان داده بود که در افق سال ۱۴۰۴ و در اوج ساعات ترافیک، حدود ۱۰ هزار و ۲۰۰ سفر در ساعت، ظرفیت جذب مسافر در این مسیر وجود دارد، اظهار کرد: مطالعات بروز رسانی شده مشاور نشان میدهد که در افق سال ۱۴۲۰ این تعداد جابهجایی به ۱۵ هزار سفر در ساعت میرسد و همین امر اثبات میکند که برای جابهجایی این حجم مسافر، به یک سیستم حمل و نقلی «انبوهبر» همان مترو، نیاز است.
وی با اشاره به اینکه بررسیهای مشاور طرح بر احداث مترو در مسیر تهران - پیشوا - ورامین صحه گذاشت، گفت: البته در حال حاضر وسیله حمل و نقلی ریل باس در مسیر تهران به ورامین با ظرفیت جابهجایی ۴۰۰۰ نفر فعال است؛ اما کلا در طول روز، دو سفر یعنی یکی در هنگام صبح و یکی بعدازظهر انجام میشود که با آمدن مترو، این سیستم حمل و نقلی باید کاملا متحول شود.
معاون فنی و مهندسی شرکت متروی تهران در پاسخ به این سوال که به چه میزان اعتبار برای احداث این خط نیاز است؟ گفت: این مسیر ریلی ۵۵ کیلومتر طول دارد که بر اساس تعهداتمان، به محض آغاز کار، ۳.۵ تا ۴ سال لازم است تا احداث خط متروی تهران - ورامین - پیشوا انجام شود اما چون در حال حاضر برخی اقدامات زیرساختی انجام شده از قبل نیاز به بهسازی دارد و همچنین از آنجایی که تامین ناوگان جدید لازم است، با احتساب این دو مورد و همچنین به قیمت امروز، برای احداث خط متروی تهران - پیشوا - ورامین نیاز به ۸۰۰۰ میلیارد تومان تأمین منابع مالی است.