خرید زمان برای سود خواص در بورس

۱۴۰۲/۰۶/۰۸ - ۰۲:۰۴:۱۹
کد خبر: ۲۱۴۱۹۶
خرید زمان برای سود خواص در بورس

چهارمین روز متوالی است که شاخص بورس توانسته سبزپوش باشد؛ برخی از کارشناسان عقیده دارند این مثبت بودن بازار ناشی از اخبار مثبت است و اگر دخالتی در بازار سرمایه نباشد شاهد روزهای مثبتی خواهیم بود. احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در مصوبه نهایی بر اساس فرمولی که از سال ۹۴ نرخ خوراک تعیین تکلیف می‌شد به همان فرمول برگشت و با سقف قیمت گاز صادراتی ایران محاسبه خواهد شد و این مصوبه تا پایان برنامه هفتم توسعه لازم‌الاجراست.

این تغییر نرخ خوراک یک سیگنال مثبت برای بازار سرمایه تلقی می‌شود. داستان از اینجا شروع شد که تا نیمه نخست اردیبهشت ماه شرایط بورس بسیار خوب بود و شاخص از تراز دو میلیون و 500 هزارواحدی نیز فراتر رفته بود؛ اما یک‌باره شاخص سقوط کرد که در ابتدا باتوجه به صحبت‌های رییس سازمان بورس اینطور به نظر می‌رسید که ذخیره یا همان سیو سود برخی از معامله‌گران باعث ریزش بورس شده است.

اما با گذشت 51 روز یا حدود 40 روز کاری بالاخره مشخص شد که دلیل اصلی ریزش بورس سیو نبوده؛ بلکه تصویب پنهانی نرخ خوراک بوده است. در اصل نیمه ابتدایی اردیبهشت ماه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هفت هزار تومان تعیین شد و این نرخ به امضای معاون اول رییس‌جمهور رسیده بود اما تمامی مسوولان از این نرخ بی‌خبر بودند که خود جای تعجب دارد.

   واکنش بازار سهام

واکنش سیاست‌گذاران به آسیب‌های مصوبه محرمانه اردیبهشت، در چند جبهه ظاهر شد. نخست برخلاف ادعای رییس سازمان بورس که ریزش بازار سهام را ناشی از ذخیره سود عنوان کرده بود، تا انتشار عمومی مصوبه این فرصت ایجاد شد که معامله‌گرانی که اطلاعات نهانی داشتند سود کسب کنند؛ رییس سازمان نیز دستور داد تا این افراد شناسایی شوند و حتی خبر دستگیری چند تن و اخراج آنها از سازمان منتشر شد. دوم اینکه رییس‌جمهور به مسوولان ذی‌ربط دستور داد تا در خصوص این مصوبه تصمیم‌گیری اصولی شکل‌ بگیرد.

حال با گذشت نزدیک به چهار ماه از انتشار مصوبه‌ای که بیش از 2 هزار همت از دارایی سهامداران را آتش زد؛ وزیر اقتصاد در خصوص اصلاح این مصوبه و بازگشت به فرمول سال ۹۴ با سقف قیمت گاز صادراتی ایران صحبت کرده است.

احسان خاندوزی در صحبت‌های خود عنوان کرده است که «در قانون بودجه سال جاری در تبصره ۱۴ آن حدود ۲۷۵ هزار میلیارد تومان باید دولت از محل فروش داخلی گاز برای سوخت و خوراک درآمد کسب نماید. با توجه به اینکه تحقق عددی که در قانون مصوبه شده بود نیازمند به قیمت‌هایی شبیه مصوبه پیشین و مصوب خرداد هیات وزیران بود. این مصوبه از دو جهت مورد ایراد قرار گرفت. اول از جهت مهر محرمانه و دوم از نظر زمان اجرا مورد انتقاد و ایراد بود.هیات دولت این دو ایراد را مرتفع کرد و با هدف اینکه در عمل نشان دهد که هیات دولت مساله چشم‌انداز باثبات سرمایه‌گذاری و سودآوری صنایع برایش بیش از مساله تامین بودجه حائز اهمیت است در مصوبه پیشین خود تجدیدنظر کرد.

همچنین برای اینکه گام مهم‌تر در زمینه پیش‌بینی‌پذیری آینده برداشته شود و هر ماه در معرض تجدیدنظر مجدد اعداد و ارقام قرار نگیریم این مصوبه را تا پایان برنامه هفتم توسعه مصوب کرد. اکوایران نوشت که صحبت‌های خاندوزی چندین سوال را در ذهن مخاطبان ایجاد کرده است. با توجه به صحبت‌های ایشان، مصوبه قبلی به این معنی بوده که کسری بودجه از اهمیت بالاتری نسبت به سرمایه مردم در بازار سهام برخوردار بوده و با بازتاب اثر مخرب این مصوبه بر بازار سهام؛ پس از 4 ماه سوختن سرمایه مردم دولت تصمیم گرفته تا برای چشم‌انداز باثبات سرمایه‌گذاری و سودآوری صنایع اهمیت بیشتری نسبت به تأمین کسری بودجه قائل شود.

در این مدت بیش از دو هزار میلیارد تومان از دارایی سهامدارانی که بخش اعظم مردم کشورمان (با توجه به دارندگان سهام عدالت) را تشکیل می‌دهند از بین رفته یا به مالکیت افرادی درآمده که اطلاعات نهانی داشتند. آیا کسی از سیاست‌گذاران مسولیت این زیان به بارآمده را تقبل می‌کند؟

هنوز بخشی از فعالان بازار سرمایه عقیده دارند که این تعلل و عدم انتشار 50 روزه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برای کسب سود یک عده خاص و زیان مردم بود!

البته هنوز تکلیف عده‌ای که از اطلاعات نهانی این مصوبه باخبر بودند معلوم نشده و اصلاح این مصوبه که به گفته جناب خاندوزی از دو جهت مهر محرمانه و زمان اجرا ضعف داشت؛ سرمایه از دست رفته مردم را بر نمی‌گرداند. قطعاً بخشی از سهامداران زیان‌دیده‌ به واسطه این سیاست‌گذاری، با خروج از بازار سهام دیگر از روند صعودی شاخص کل سود نمی‌برند و افرادی که با اطلاعات نهانی در تراز 2 میلیون و 500 هزار واحدی شاخص کل ذخیره سود کردند؛ بر موج صعودی این روز‌های شاخص کل سوار شده‌اند.

   بازار از دریچه معاملات

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات چهارمین روز کاری هفته یعنی سه‌شنبه، ۷ شهریور با ۱۰ هزار و ۹۰۴ واحد افزایش، در ارتفاع ۲ میلیون و ۹۵ هزار واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن با یک هزار و ۸۷۳ واحد افزایش به ۷۰۷ هزار و ۱۰ واحد و شاخص قیمت با یک هزار و ۶۵ واحد رشد به ۴۰۲ هزار و ۶۹ واحد رسید.در معاملات بورس تهران، بیش از هشت میلیارد و ۸۶۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۲ هزار و ۵۰ میلیارد ریال معامله شد. ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک ‌هزار و ۵۳۷ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۵۲۱ واحد، نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۵۰۲ وحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با یک هزار و ۱۴ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۶۸۳ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با ۶۵۵ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل؛ صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با یک هزار و ۱۱۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۵۵۸ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱۹۱ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با ۱۷۰ واحد و گروه مپنا (رمپنا) با ۱۷۰ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گروه مالی شهر (شهر)، ایران خودرو (خودرو)، شرکت سرمایه‌گذاری شاهد (ثشاهد) و سرمایه‌گذاری رنا (ورنا) و سایپا (خساپا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۶۵۶ هزار برگه سهم به ارزش هفت هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

شاخص فرابورس نیز در در این روز بیش از پنج واحد کاهش داشت و به ۲۶ هزار و ۲۷۲ واحد رسید. در این بازار بیش از چهار میلیارد و ۱۰۱ میلیون برگه سهم و اوراق مالی داد و ستد شد.پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان)، زغال سنگ پرورده طبس (کزغال) و سنگ آهن گهرزمین (کگهر) با تأثیر مثبت بر این شاخص همراه بودند.همچنین ایران خودرو دیزل (خاور)، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، پلیمر آریاساسول (آریا)، گروه انتخاب آرمان الکترونیک (انتخاب) و بهمن دیزل (خدیزل) با تاثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

 

ارسال نظر