شاخص دو میلیونی می‌ماند!

۱۴۰۲/۰۶/۱۳ - ۰۱:۰۵:۱۶
کد خبر: ۲۱۴۵۵۴
شاخص دو میلیونی می‌ماند!

گروه بازار سرمایه|

 از ابتدای هفته گذشته شاخص کل بورس روند مثبت و خوبی را آغاز کرده و در این مدت شاهد رشد هرچند ناچیز تک سهم‌های بازار بودیم و به نوعی شرایط قابل قبولی را تجربه کردند. البته از شاخص کل نیز نباید غافل شد و شاخص کل بورس در این مدت توانست به محدوده دو میلیونی برسد و حتی به عقیده کارشناسان شاخص می‌تواند در این محدوده تثبیت شود.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که این روند مثبت بورسی ناشی از پیشخور اخبار مثبت است. روز شنبه احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد پس از مدت‌ها تعلل بالاخره اعلام کرد که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به فرمول بازگشت؛ درست که نیمه اردیبهشت ماه نرخ خوارک پتروشیمی‌ها توسط معاون اول رییس‌جمهور هفت هزار تومان تعیین شد و پس از 51 روز این خبر منتشر شد و بازار واکنش منفی شدید نشان داد و دولت پس از 4 ماه زیان سنگین برای سهامداران بالاخره نرخ خوراک را تغییر داد. ولی با این شرایط بازار توانست به خبر فرمول شدن نرخ خوراک واکنش نشان دهد و بازار این واکنش را پیشخور کرد.

   نوسان تابلو

به واسطه نامه اعتراضی شورای رقابت به رییس‌جمهور درخصوص تبعات تامین ارز خودروسازان از محل صادرات خود، منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت در نامه به شورای رقابت این مساله را تکذیب و تاکید کرد: تغییری در تخصیص ارز خودروسازان به وجود نیامده و نگرانی از این بابت نیست. ۲۲ مرداد امسال توکلی مدیرکل خودرو وزارت صمت، در نامه‌ای از خودروسازان خواسته بود برای تأمین ارز مورد نیاز به فکر صادرات باشند یا اینکه از دیگر صادرکنندگان ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند.

انتشار این نامه باعث شد تا شورای رقابت با ارسال نامه‌ای به رییس‌جمهور اعلام کند در شرایط ثبات بازار خودرو انتشار این نامه‌ها بر التهابات بازار اضافه خواهد دارد. در این نامه تاکید شد: نامه مدیرکل دفتر صنایع خودرو در خصوص «خودروهای مونتاژی» موضوع فصل (۹۸) بوده که تاکنون نیز از محل ارز غیر از نیما نظیر تهاتر، صادرات و ارز اشخاص استفاده می‌شد. لذا تغییر خاصی در این خصوص به وجود نیامده است. از سوی دیگر احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، نیز عنوان کرد که این وزارتخانه با همکاری وزارت صمت در تلاش است که روند واگذاری سهام خودروسازان و شرکت‌های تودلی آنها با سرعت بیشتری انجام شود. اگرچه خبرهای منتشر شده برای این گروه رنگ و بوی سبزی دارد اما رنگ سرخ نماد این شرکت‌ها در بازار سهام نشان از عدم توجه به این موضوع دارد و بورسی‌ها همچنان به اقدامات مثبت در جهت رفع مشکلات این گروه خوشبین نیستند و معاملات این گروه با ابهام انجام می‌شود.

   رشد بورس چگونه پایدار می‌شود؟

مریم محبی مدرس و کارشناس بازار سرمایه ضمن بررسی وضعیت بازار بورس، تشریح کرد: از ابتدای هفته شاهد افزایش تقاضا بر روی تعداد زیادی از نمادهای بورسی و فرابورسی در بازار سرمایه بودیم، این روند مثبت و نیز این رویکرد افزایش خرید سهامداران خرد با هیجان بالا همچنان ادامه‌دار است و مخابره اخباری همچون تعدیل نرخ خوراک پالایشی‌ها، پیوستن ایران به بریکس و نیز حصول نتایج بین‌المللی برای افزایش فروش نفت و غیره که می‌تواند نشان از گسترش روابط تجاری ایران در سطح جهان باشد، عواملی هستند که می‌توان گفت در مثبت شدن بورس و اقبال مجدد سهامداران خرد از بازار سرمایه موثر بودند.

محبی همچنین در ادامه اظهار داشت: از طرف دیگر شاهد بودیم که روند نموداری شاخص کل بر روی نقاط مهم تکنیکال حمایت شد یعنی حمایت روند نموداری را از منظر چارت نیز داشتیم همچنین در کنار آن، برابری ارزش دلار به ریال هم جزو عواملی است که در این رویکرد مثبت بی‌تأثیر نبود. این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر لزوم پایداری روند فعلی بازار سرمایه، ابراز داشت: مهم‌ترین مساله‌ای که در حال حاضر باید برای معامله‌گران قابل توجه باشد پایدار بودن روند فعلی است یا به عبارتی چرخش بازار از روند نزول قبلی و ورود به کانال افزایشی که به نظر می‌رسد با شواهدی که در حال حاضر از روند فعلی بازار مشاهده می‌شود ما همچنان ورود پول حقیقی‌ها به بازار را داشته باشیم چنانچه این ورود پول حقیقی ادامه‌دار باشد و اخبار منفی به بازار طی روزهای آتی مخابره نشود و این روند برای روزهای آینده نیز ادامه‌دار باشد می‌توان پیش بینی کرد که روند افزایشی یا صعودی در روزهای آینده نیز ادامه‌دار است.

در بلندمدت عوامل بنیادی مانند گزارشات شش ماهه صنایع که در آینده و به زودی بر روی کدال ثبت می‌شود می‌تواند در تعیین مسیر بازار تأثیر بسزایی داشته باشد بنابراین برای تثبیت روند صعودی یا ادامه‌دار بودن روند نزولی قبلی بازار سرمایه، باید زمان بیشتری به بازار داد و دید که این تمایل به خرید سهامداران و اقبال از نمادهای مختلف ادامه‌دار است یا اینکه اخباری مخابره می‌شود که این تمایل را کاهش می‌دهد. این تحلیلگر بازارهای مالی با بیان اینکه پیش‌بینی کم شدن شیب این هیجان مثبت دور از ذهن نیست، به بازار گفت: به نظر می‌رسد بازار حتی در رویکرد مثبت خود متعادل‌تر شود که اتفاقاً نقطه بسیار مثبتی است که می‌تواند بازار را به پایداری برساند.

محبی در نهایت خاطرنشان کرد: در بلندمدت عوامل بنیادی مانند گزارشات شش ماهه صنایع که در آینده و به زودی بر روی کدال ثبت می‌شود می‌تواند در تعیین مسیر بازار تأثیر بسزایی داشته باشد بنابراین برای تثبیت روند صعودی یا ادامه‌دار بودن روند نزولی قبلی بازار سرمایه، باید زمان بیشتری به بازار داد و دید که این تمایل به خرید سهامداران و اقبال از نمادهای مختلف ادامه‌دار است یا اینکه اخباری مخابره می‌شود که این تمایل را کاهش می‌دهد، تغییر این رویکرد می‌تواند بازار را مجدد وارد فاز منفی کند اما ادامه‌دار بودن سرانه خرید سهامداران خرد می‌تواند مجدد بازار بورس را رو به مثبت‌ها سوق دهد.

   بورس از دریچه معاملات

طی معاملات دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه شاخص کل بورس تهران 6 هزار و 220 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 111 هزار و 865 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بورس نیز با افزایش هزار و 986 واحدی در رقم 713 هزار و 654 واحدی ایستاد.شاخص کل فرابورس نیز با رشد اندک 0.21 واحدی به رقم 26 هزار و 353 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با ریزش 21 واحد به سطح 128 هزار و 248 واحد رسید. روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای دومین روز منفی شد و 163 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.نماد وبملت بیشترین خروج را داشت که ارزش آن 33 میلیارد تومان بود. پس از بانک ملت، نمادهای شستا، گلدیرا، خودرو، کگل و خساپا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وبهمن، دسبحان، برکت، شبندر و فزر اختصاص داشت. در این روز ارزش معاملات کل بازار سهام به 9 هزار و 464 میلیارد تومان رسید.

ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 504 میلیارد تومان بود که 5 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 12 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 5 هزار و 156 میلیارد تومان رسید. در معاملات یکشنبه، 75 نماد صف خرید داشتند و 66 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 14 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 303 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 12 درصدی به 337 میلیارد تومان رسید.

 

ارسال نظر