2 روایت متناقض از اراده عراق برای اجرای پروژه‌های عمرانی

۱۴۰۲/۰۶/۱۳ - ۰۱:۲۷:۳۲
کد خبر: ۲۱۴۵۶۴

در حالی که وزیر راه و شهرسازی اجرای پروژه ریلی شلمچه- بصره را برای عراقی‌ها بسیار راهبردی و مهم می‌داند، رییس کمیسیون عمران مجلس بر این باور است که اساسا طرف عراقی اراده جدی برای انجام پروژه‌های عمرانی ندارد.

محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس در واکنش به آغاز عملیات ساخت راه‌آهن شلمچه – بصره اظهار کرد: البته در خاک ایران عمده اقدامات برای ساخت انجام شده اما طرف عراقی اقدامات زیادی انجام نشده چراکه اساسا طرف عراقی اراده جدی برای انجام پروژه‌های عمرانی ندارد. رضایی کوچی در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: البته این رفتار عراق تنها محدود به برخورد با پروژه‌های ایران نمی‌شود و اساسا پروژه‌های عمرانی در اولویت این کشور نیست و ‌پروژه‌های عمرانی ملی عراق هم کند پیش می‌رود به‌طوری که وضعیت مسیر جاده‌ای حد فاصل نجف تا کربلا اسف‌بار است و زائران با شرایط سختی از این مسیر تردد دارند. گمان می‌کردیم که عراقی‌ها برای مراسم اربعین ‌امسال اقداماتی برای بهبود کیفیت این مسیر اقدامی انجام دهند اما نکردند.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی اما با اشاره به اهتمام ایران و عراق برای تکمیل خط ریلی شلمچه- بصره، این راه آهن را برای هر دو کشور حایز اهمیت خواند و آن را نویدبخش اتصال ایران به غرب آسیا و مدیترانه برشمرد. به گزارش ایرنا، بذرپاش در گفت‌وگویی اظهار کرد: یکی از اختلافات اساسی موضوع زمین بود که در جنگ تحمیلی مین‌های زیادی آنجا گذاشته شد، مین‌روبی این مسیر به طول نزدیک به ۱۶ کیلومتر باید انجام شود که مقدماتش فراهم شده است. وزیر راه و شهرسازی گفت: در گذشته قرار بود که ایران کل خط ریلی شلمچه- بصره (هم خط و هم پل) را با سرمایه‌گذاری خود بسازد، اما با توجهی که نخست وزیر عراق به این طرح داشت و از آنجایی که این طرح برای عراقی‌ها بسیار راهبردی و مهم است، در دولت این کشور حدود ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری تصویب شد.

وی ادامه‌داد: بر این اساس مقرر شد که ساخت ریل توسط سرمایه‌گذار طرف عراقی انجام شود و ایران عملیات مین‌روبی به طول ۱۶ کیلومتر را در اندازه حرائم اطراف خط ریل انجام دهد. بذرپاش اضافه‌کرد: از سوی دیگر، طرح ساخت یک پل تاشویی به طول ۷۰۰ متر وجود دارد که باید اجازه عبور و مرور کشتی‌ها را بدهد و این امر بر عهده طرف ایرانی قرار داده شد. وی خاطرنشان‌کرد: به عبارت دیگر بخش اعظم سرمایه‌گذاری که در گذشته قرار بود توسط ایران انجام شود، به طرف عراقی واگذار شد و این هم اتفاق خوبی است که ما ملزم به سرمایه‌گذاری زیادی نیستیم.

 

ارسال نظر