الزام تنوع پایگاه مشتریان نفتی

۱۴۰۲/۰۶/۱۹ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۴۸۷۸
الزام تنوع پایگاه مشتریان نفتی

اخیرا طبق آمار تانکر ترکرز، میانگین صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه گذشته میلادی (آگوست) به 1.85میلیون بشکه در روز رسیده است که بیانگر تولید بیش از 3.3 میلیون بشکه نفت خام در روز است؛ در شرایطی که تحریم‌های غرب علیه تجارت نفت خام ایران هر روز افزوده شده است؛ ایران با کمک استراتژی‌های فعال در حوزه بازارسازی و بازاریابی نفت خام توانسته است در تولید نفت خام خود بعد از سال 97 رکوردشکنی کند.

فرشاد جامع، کارشناس حوزه انرژی، در رابطه با اهمیت توسعه تجارت نفت خام ایران در شرایط تحریمی در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل»، اظهار کرد: یکی از چالش‌های کلیدی در مواجهه با تحریم‌های امریکا، بازسازی تجارت انرژی ایران است. این موضوع دو سال پیش با ورود تیم جدیدی به وزارت نفت مطرح شد. رویکرد تیم بر به حداکثر رساندن خنثی‌سازی تحریم‌ها، پیش بینی تداوم تحریم‌های غرب علیه تجارت انرژی ایران متمرکز بود. 

وی تصریح کرد: مسیر اصلی توسعه تجارت نفت خام متعاقباً حول مفهوم ایجاد بازار برای نفت خام ایران شکل گرفت که مشتریان اصلی آن در امریکای جنوبی و پالایشگاه‌های خصوصی در شرق آسیا قرار داشتند. این استراتژی ایجاد بازار تأثیرات قابل توجهی بر درآمدهای نفتی ایران داشته است که طی دو سال گذشته شاهد افزایش مستمر بوده است. بر اساس آمار ارایه شده توسط Tanker Trackers، میانگین صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه گذشته (مرداد) به 1.85 میلیون بشکه در روز رسیده است. این رقم میزان تولید بیش از 3.3 میلیون بشکه نفت خام در روز را نشان می‌دهد.

مقابله هدفمند با تحریم‌ها از طریق استراتژی‌های فعال بازاریابیو بازارسازی برای تجارت نفت خام

وی در ادامه افزود: قابل ذکر است که این افزایش تولید و صادرات در شرایط تشدید تحریم‌های غرب علیه تجارت نفت خام ایران محقق شده است. ایران با راهبردهای فعال در زمینه بازارسازی و بازاریابی نفت خام، علی‌رغم دور جدید تحریم‌های اقتصادی، موفق به ثبت رکوردهای جدیدی در تولید نفت خام شده است. یکی از جنبه‌های کلیدی استراتژی ایران، گسترش همکاری با شرکای تجاری کوچک از طریق بازاریابی خصوصی بوده است. وی عنوان کرد: این رویکرد به ایران اجازه داده است تا پایگاه مشتریان خود را متنوع کند، دامنه بازار خود را گسترش دهد و انعطاف‌پذیری خود را در برابر تحریم‌ها افزایش دهد.

رویکرد ایران به تجارت نفت خام خود که با تمرکز بر ایجاد بازار و توسعه روابط با شرکای تجاری کوچک مشخص می‌شود، نتایج قابل توجهی را نشان داده است. وی گفت: علی‌رغم چالش‌های فزاینده تحریم‌های غرب، ایران توانسته است تولید و صادرات نفت خام خود را به سطوح بی‌سابقه افزایش دهد. این موفقیت گواهی بر اثربخشی استراتژی‌های فعال در زمینه بازارسازی و بازاریابی نفت خام است و بر ارزش بازاریابی خصوصی و همکاری با شرکای تجاری کوچک به عنوان ابزاری برای حرکت در یک محیط اقتصادی چالش‌برانگیز تاکید می‌کند. باید دید این رویکرد در آینده چگونه تکامل خواهد یافت، اما نتایج تاکنون مطمئنا امیدوار‌کننده است و میزان تولید نفت خام از 1.9 میلیون بشکه در روز در سال 99 به بیش از 3.3 میلیون بشکه در روز در مردادماه رسیده است.

«جامع» کارشناس انرژی در پایان اظهار کرد: استراتژی‌های کلیدی ایران در زمینه توسعه همکاری با کشورهای منطقه امریکای لاتین و آفریقا و بازسازی ظرفیت پالایشگاهی مستهلک‌شده این کشورها در کنار بازاریابی موفق در شرق آسیا برای پالایشگاه‌های مختلف خصوصی و دولتی مستقر در این منطقه باعث شده است که صادرات ایران به بیشترین میزان خود پس از سال 1397 و اعمال تحریم‌های جدید غرب علیه ایران برسد. میزان تقریبی صادرات نفت خام ایران به حدود 1.8 میلیون بشکه نفت خام در روز رسیده است که افزایش 6 برابری نسبت به سال 1399 و صادرات 300 هزار بشکه در روز ایران در این سال دارد.

 

ارسال نظر