۷ میلیون زائر اربعین از مرزهای زمینی کشور تردد کردند

۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ۰۱:۰۸:۳۷
کد خبر: ۲۱۴۹۸۵

از ابتدای ماه صفر تا کنون سه میلیون و ۶۲۰ هزار و ۶۲۸ زائر از مرزهای زمینی از کشور خارج و در همین بازه سه میلیون و ۳۳۲ هزار و ۸۱۳ نفر به کشور بازگشته‌اند (در مجموع نزدیک به هفت میلیون نفر) که این آمار ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

به گزارش ایرنا، داریوش امانی، معاون وزیر راه و شهرسازی، سهم مرز مهران را از این آمار ۴۹ درصد، شلمچه ۲۵ درصد، خسروی ۱۳ درصد، چذابه ۹ درصد و مرزهای تمرچین و باشماق را چهار درصد عنوان کرد. رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، تعداد زوار خارجی را ۲۹۷ هزار و ۲۰۰ نفر ذکر کرد که از این تعداد ۸۶ هزار زائر مربوط به پاکستان بوده است.

امانی افزود: در این مدت تعداد یک میلیون و ۸۸۵ زائر در مسیر رفت و ۸۰۰ هزار و ۹۲۹ زائر در مسیر برگشت توسط ناوگان عمومی جاده‌ای جابه‌جا شده‌اند که نسبت به سال گذشته ۲۲.۵ درصد رشد داشته است. وی درباره بازگشت زائران اظهار کرد: بازه زمانی ۲۰ تا ۲۲ صفر پیک بازگشت زائران بود که با حدود ۳۴۰ هزار زائر در روز از مرزهای شش‌گانه انجام شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: امسال با توجه به تاکیدات وزیر راه و شهرسازی برای تسهیل در جابه‌جایی زائران برای نخستین بار حدود ۲۰۰هزار زائر از طریق سکوهای اینترنتی شامل اسنپ، تپسی و ماکسیم جابه‌جا شدند. وی گفت: از مجموع پنج‌هزار و ۲۰۰ دستگاه ناوگان تعهد شده توسط سایر نهادها و ارگان‌ها، افزون بر یک‌هزار و ۵۰۰ دستگاه در مقاطع زمانی مختلف در طول اجرای طرح اربعین تامین شد که بیشترین سهم مربوط به وزارت نفت بوده است. امانی با بیان اینکه مرز مهران با تقاضای ۶۸.۳ درصد زائران حمل و نقل عمومی، بیشترین سهم را در بازگشت زائران در اربعین امسال به خود اختصاص داده است، گفت: پس از مهران، مرزهای شلمچه با ۱۴.۷ درصد، چذابه ۹.۴ درصد، خسروی ۲.۷ درصد، تمرچین ۲.۶ درصد و باشماق ۲.۴ درصد به ترتیب در بازگشت زائران اربعین سهیم بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در مسیر برگشت زائران از ۲۷ مرداد ماه تاکنون در مجموع ۸۰۰ هزار و ۹۲۹ زائر توسط ۳۳ هزار و ۱۷۷ سفر ناوگان حمل و نقل عمومی از مرزهای هدف اربعین به مقاصد داخل کشور جابه‌جا شده‌اند، افزود: در طرح اربعین سال جاری، تعداد زائران نسبت به اربعین سال گذشته ۲۱.۲ درصد و تعداد سفرهای انجام شده با ناوگان ۱۶.۳ درصد افزایش یافته است. امانی از جابه‌جایی بیش از یک میلیون و ۸۸۵ زائر در قالب ۴۷ هزار و ۶۲۶ سفر ناوگان حمل و نقل عمومی به سمت مرزهای هدف اربعین خبر داد وگفت: تعداد زائران ۲۳.۹ درصد و تعداد سفرهای ناوگان ۱۳.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

وی افزود: در سفرهای رفت مرز مهران با ۵۷.۳ درصد تقاضای زائران استفاده کننده از حمل و نقل عمومی در میان مرزهای شش‌گانه در جایگاه نخست تقاضا بود و پس از آن مرزهای شلمچه با ۲۳.۶ درصد، چذابه با ۱۰.۲ درصد، خسروی با ۴.۴ درصد، تمرچین ۲.۶ درصد و باشماق ۱.۸ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. معاون وزیر راه و شهرسازی، استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و کرمان را استان‌هایی ذکر کرد که بیشترین اعزام زائر را با انواع ناوگان حمل و نقل عمومی به مرزهای شش‌گانه اربعین داشته‌اند.

به گفته امانی از مجموعه ۸۵ هزار و ۶۵ زائر پاکستانی وارد شده به خاک ایران برای تشرف و عتبات عالیات، ۱۸ هزار و ۳۰۴ زائر با ۴۱۶ دستگاه اتوبوس با ملیت کشور پاکستانی و بقیه به میزان ۶۶ هزار و ۷۶۱ نفر زائر توسط ناوگان اتوبوسی متعلق به ایران از مرزهای ریمدان و میرجاوه به مرز چذابه منتقل شده‌اند. وی سهم حمل و نقل عمومی را از کل جابه‌جایی زائران که ۶ میلیون و ۹۵۳ هزار نفر بوده، تاکنون ۲۶ درصد عنوان کرد و گفت: این سهم در مسیر رفت زائران ۲۷.۶ درصد و در مسیر برگشت تاکنون ۲۴ درصد بوده است، البته سهم حمل و نقل عمومی در رفت و برگشت مرز مهران ۳۴.۶ درصد بوده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه انباشت مجموع زائران داخل خاک عراق در حال حاضر افزون بر ۲۸۷ هزار زائر است، خاطرنشان کرد: از این تعداد ۶۷ هزار نفر اتباع خارجی (پاکستانی) و ۶۰ هزار نفر اتباع خارجی غیر پاکستانی هستند و از آنجا که تقریباً تمامی زائران خارجی از حمل و نقل عمومی جاده‌ای استفاده می‌کنند، سهم حمل و نقل عمومی از زائران باقی‌مانده حدود ۶۰ درصد است.

 

ارسال نظر