بی‌اذن شورا «تراموا» احداث نمی‌کنیم

۱۴۰۲/۰۶/۲۶ - ۰۱:۵۹:۵۳
کد خبر: ۲۱۵۳۶۷

در حالی که طی هفته گذشته اعضای شورای شهر از مساله احداث تراموا در تهران ابراز بی‌اطلاعی کردند و گفتند که شهرداری در این رابطه به آنها اطلاع‌رسانی نکرده است، سخنگوی شهرداری تهران درباره جزییات تفاهم وزارت دفاع و شهرداری تهران برای احداث «تراموا» در پایتخت، گفت، برای اجرا و احداث خطوط تراموا از شورای شهر و سایر مراجع کسب اجازه خواهیم کرد. 

عبدالمطهر محمدخانی با بیان اینکه براساس این تفاهم در نظر داریم از ظرفیت‌های علمی، تکنولوژیک و فناوری‌های پیشرفت‌های که در زیرمجموعه‌های وزارت دفاع وجود دارد، به نفع شهر و مردم استفاده کنیم، تصریح کرد: با این وجود، صرفا مساله «تراموا» مورد توجه قرار گرفت که البته این توجه نشان‌دهنده اهمیت موضوع حمل و نقل عمومی در شهر تهران است و علاقه مردم و رسانه‌ها به این موضوع سبب شده که شهرداری برای حل مشکلات موجود به دنبال راه‌حل‌های جدید برود. سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه «تراموا» یکی از شیوه‌های حمل و نقل عمومی است که اتفاقا در شهرهای بزرگ دنیا، طرفداران بسیاری دارد، گفت: در برخی از شهرها «تراموا» یکی از شیوه‌های اصلی حمل و نقل است و شهرداری تهران نیز در دوره جدید، عملی‌ شدن آن را پیگیری کرد.

محمدخانی با اشاره به اینکه «تراموا» بدعت یا کار غیر مرسومی در حوزه حمل‌ونقل نیست، اضافه کرد: در ادوار گذشته مدیریت شهری، مطالعات احداث «تراموا» در تهران انجام شده و برخی خطوط برای احداث «تراموا» در نظر گرفته شده بود؛ پس اصل پروژه، موضوع جدیدی نیست؛ اما در این دوره مدیریت شهری، ما برای تحقق این مهم که معتقد هستیم «تراموا» می‌تواند به عنوان یک مدل انبوه‌بر به وضعیت کنونی شهر کمک کند، اقدام می‌کنیم.

وی بیان کرد: «تراموا» موضوعی است که بارها مدیران ادوار مختلف به سراغ آن رفتند؛ اما به هر دلیلی آن را عملیاتی نکردند. شهرداری تهران در نظر دارد در این دوره نسبت به احداث «تراموا» و عملیاتی کردن این پروژه اقدام کند. سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به اینکه مطالعات در حال انجام است و چند مسیر مختلف در شهر تهران در حال بررسی است، ادامه داد: البته اولویت ما احداث «تراموا» در مسیر میدان آزادی تا پایانه شرق است؛ اما بررسی مسیرهای دیگر هم در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه «تراموا» یک شیوه حمل و نقل است که می‌تواند در کنار اتوبوس، مترو، تاکسی و حتی دوچرخه به شهروندان خدمات ارایه کند، گفت: قرار نیست یک شیوه حمل و نقلی فدای شیوه‌های دیگر شود و ما معتقد هستیم این مدهای حمل و نقل می‌تواند در کنار یکدیگر نسبت به بهبود وضعیت ترافیک تهران کمک کند.

محمدخانی در این باره که چرا در ابتدا مطالعات احداث «تراموا» به شورای شهر ارسال نشده؟ تصریح کرد: ما با وزارت دفاع تفاهم‌نامه کلی منعقد کردیم و قطعا مساله کسب مجوز احداث «تراموا» در تهران را از مسیر شورای شهر و تمامی نهادهای بالادستی که باید این موضوع را تأیید کنند پیش می‌بریم؛ اما نمی‌توانیم مسیر مطالعات و همکاری را به‌طور کامل متوقف کنیم و قطعا در نقطه قانونی بدون مجوز شورا کاری انجام نمی‌شود. وی در پاسخ به انتقاد برخی از کارشناسان که معتقد هستند شهرداری به جای تکمیل خطوط نیمه کاره مترو یا جبران کمبود اتوبوس چرا به سراغ ساخت «تراموا» رفته است، عنوان کرد: این حرف غلطی است.

مانند اینکه بگوییم به جای خرید اتوبوس فقط مترو را توسعه دهیم یا به جای اینکه تاکسی وارد ناوگان شود، فقط اتوبوس بخریم. چرا که همه مدل‌های حمل و نقلی کنار یکدیگر باید سفر ایمن و سریع را برای شهروندان به ارمغان بیاورند و مساله تنوع مدل‌های حمل و نقلی در همه کلان‌شهرهای دنیا مورد توجه است. محمدخانی اضافه کرد: مطالعات نشان داده که در برخی خطوط احداث «تراموا» به جای «بی‌آر‌تی» مناسبت‌تر است، به گونه‌ای که می‌تواند با هزینه کمتر مسافر بیشتری را با کیفیت بهتر جابه‌جا کند.

 

ارسال نظر