برگ‌ریزان بورس در پاییز

۱۴۰۲/۰۶/۲۶ - ۰۲:۰۵:۰۵
کد خبر: ۲۱۵۳۷۰
برگ‌ریزان بورس در پاییز

گروه بازار سرمایه|

 بازار سهام در هفته‌ای که گذشت بازدهی منفی داشت و زیان را به سبد سهامداران هدیه کرد؛ این درحالی است که بورس در هفته‌های اخیر بازدهی مثبت داشت اما این هفته تغییر مسیر داد. 

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم 2 میلیون و 126 هزار و 770 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 24 هزار و 214 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 1.1 درصد شد. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 8 هزار و 408 واحد بالا‎‌تر ایستاد و بازدهی منفی 1.1 درصدی را ثبت کرد.

این بازدهی منفی در حالی است که بورس همچنان با اخبار نسبتا مثبت تغذیه می‌شود و شاید به گفته برخی از کارشناسان این منفی بازار تا حدودی استراحت است و احتمالا هفته آینده مثبت باشد. البته این مثبت به شروطی محقق می‌شود نخست عدم دخالت‌ها در بازار ادامه‌دار باشد و دلار نیز به یک نرخ موقت مشخص برسد. در اصل اگر دلار بتواند بالای ۵۰ هزار تومان تثبیت شود باید منتظر آغاز موج صعودی دیگری باشیم که می‌تواند شاخص را تا محدوده ۲۳۰۰ رشد دهد.

بر این اساس در حال حاضر بازار در حال تثبیت در محدوده فعلی است تا بتواند موج دوم صعودی را شروع کند و بهترین استراتژی سهامداری است. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند به دلیل دخالت بازارساز در بازار ارز که این روزها دسترسی بهتری به منابع ارزی دارد، نوسان شدیدی را در قیمت دلار شاهد نیستیم که این موضوع یکی از دلایل عدم ایجاد روندهای پرقدرت در بورس تهران به شمار می‌رود.

به‌طور کلی سیاست‌های دولت و بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز و تورم باعث شده است که بازارهای سرمایه‌گذاری مختلف، روزهای کم‌رمقی را تجربه کنند و به نوعی با یک رکود همراه باشند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که برای ایجاد یک روند صعودی در بازار سهام، محرکی به جز متغیرهای تورمی نیاز است تا بتواند با نمایان کردن ارزندگی این کلاس دارایی در قیمت‌های کنونی، خریداران را برای خرید سهام قانع کند.

از سوی دیگر بسیاری از نمادها در حال تکمیل الگوهای قیمتی هستند و در نتیجه فعلا باید زمان داد تا الگوی بسیاری از سهم‌ها تکمیل شود در نتیجه ممکن است بازار در ابتدای هفته کمی نوسانی شود؛ اما بازار پس از آن مثبت می‌شود و دوباره شاهد بازی اصلی بازار و رشد قیمت‌ها و صعود خواهیم بود. البته ممکن است در میانه این بازی شاهد نوسان منفی باشیم و علت این موضوع تکمیل الگو و پایش اخبار است. از سوی دیگر زمانی که در کلیه بازارها رکود حاکم می‌شود و سیاست‌های کنترلی در اقتصاد حاکم ایجاد شده، صعود یک بازار نیازمند محرک‌های مهمی است که در گزارش‌های ۶ ماهه و وضعیت سودآوری شرکت‌ها می‌تواند این محرک مهم برای بازار سرمایه باشد.

بنابراین انتظار می‌رود در صورت عدم اتفاقات مهم و قدرتمندی در روزهای آینده، بورس تهران تا انتهای شهریور ماه تغییر چندانی در روند خود نداشته باشد و متعادل مثبتی را تقریبا پشت سر بگذارد؛ اما به مرور با انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه و بهبود چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها پس از قطعی برق و کاهش تولیدی که وجود داشت، روند صعودی با قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهد و بهانه‌های مناسبی برای خرید سهام ایجاد شود.

    نفت صعودی ماند

بهای معاملات وست تگزاس اینترنت امریکا با ۶۱ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش، در ۹۰ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات نفت برنت با ۲۳ سنت معادل ۰.۳ افزایش، در ۹۳ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص در ابتدای معاملات روز جمعه به بالاترین حد خود از نوامبر سال ۲۰۲۲ صعود کرده بودند و برای کل هفته حدود چهار درصد افزایش پیدا کردند.

قیمت نفت همچنین در مسیر بزرگ‌ترین رشد سه ماهه از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ قرار دارد.فیونا سینکوتا، تحلیلگر شرکت سیتی ایندکس، در این باره گفت: نگرانی‌های عرضه همچنان عامل تاثیرگذار بر قیمت‌ها از زمان اعلام تصمیم عربستان سعودی و روسیه برای تمدید کاهش عرضه داوطلبانه ۱.۳ میلیون بشکه در روز نفت تا پایان سال ۲۰۲۳، بوده است. آمار تولید صنعتی و خرده فروشی بهتر از حد مطلوب از سوی چین هم، هفته گذشته از قیمت نفت حمایت کرد زیرا شرایط اقتصادی این کشور برای تقاضا برای نفت تا پایان امسال حائز اهمیت محسوب می‌شود.

آمار جدید نشان داد پالایش نفت چین حدود یک پنجم نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است زیرا پالایشگاه‌های این کشور، به منظور بهره‌برداری از تقاضای جهانی بالا برای فرآورده‌های نفتی، تولیدشان را در نرخ بالایی نگه داشته‌اند. به گفته پیتر مکنالی، تحلیلگر تردبریج، انتظارات برای ملایم شدن رشد تولید نفت امریکا هم از قیمت‌های نفت در هفته‌های اخیر حمایت کرده است.

به نظر می‌رسد رشد عرضه از سوی امریکا محدود باشد زیرا تولید‌کنندگان فعالیت حفاری را حدود ۲۰ درصد نسبت به اوج سال گذشته کاهش دادند. بر اساس گزارش رویترز، آمار شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز نشان داد شرکت‌های انرژی امریکایی در هفته منتهی به ۱۵ سپتامبر، تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز را ۹ حلقه افزایش داده و به ۶۴۱ حلقه رساندند. تعداد دکل‌های حفاری نفت امریکا دو حلقه افزایش یافت و به ۵۱۵ حلقه رسید، در حالی که تعداد دکل‌های حفاری گاز با هشت حلقه افزایش، به ۱۲۱ حلقه رسید. با وجود رشد هفتگی تعداد دکل‌ها، مجموع آنها، همچنان ۱۲۲ حلقه معادل ۱۶ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

    قیمت خرید تضمینی گندم

با وجود اینکه نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی آینده در برخی رسانه‌ها اعلام شد، اما وزارت جهادکشاورزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ابلاغ قیمت مصوب توسط وزیر جهادکشاورزی در موعد مقرر به اطلاع می‌رسد. چند روزی می‌شود که خبرهایی مبنی بر تعیین قیمت خرید تضمینی گندم منتشر شده است. خبرهایی که در آنها گفته شده شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی قیمت خرید تضمینی گندم را برای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به ازای هر کیلو ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرده است.

انتشار این اخبار در حالی است که هنوز هیچ مقام رسمی در وزارت جهادکشاورزی و شورای قیمت‌گذاری آن را تایید یا تکذیب نکرده است و تنها وزارت جهادکشاورزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مرجع رسمی تعیین و ابلاغ قیمت مصوب محصولات اساسی کشاورزی، شورای عالی قیمت‌گذاری به ریاست وزیر جهادکشاورزی است و بر اساس قانون، ابلاغ قیمت مصوب توسط وزیر جهادکشاورزی در موعد مقرر به اطلاع می‌رسد.

این وزارتخانه همچنین از همه رسانه‌ها و فضای مجازی درخواست کرده تا از اظهارنظر شتاب‌زده و اعلام قیمت‌ غیررسمی خودداری کنند.

    بازدهی در هفته‌ای گذشت

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم 2 میلیون و 126 هزار و 770 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 24 هزار و 214 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 1.1 درصد شد. در هفته اخیر، شاخص کل بورس تهران در روز شنبه نزول 21 هزار و 271 واحدی داشت و روز یکشنبه شاخص 5 هزار و 973 واحد افت پیدا کرد. روز دوشنبه نیز شاخص 976 واحد پایین آمد. روز سه‌شنبه شاخص 4 هزار و 633 واحد رشد کرد. اما در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص کل 308 واحد کاهش یافت.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام 50 هزار و 595 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین 26 درصد کاهش یافته است. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 4 هزار و 255 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 6 هزار و 130 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 30 درصدی داشته است. میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 467 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 137 میلیارد تومان بیشتر بود و رشد 41 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 560 میلیارد تومان بود که در روز یک‌شنبه ثبت شد و کمترین رقم 358 میلیارد تومان بود که در روز سه‌شنبه ثبت شد.

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 180 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 128 میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 42 درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته 237 میلیارد تومان بود و در روز دو‌شنبه ثبت شد. پایین‌ترین رقم به روز ‌شنبه برمی‌گردد که 102 میلیارد تومان بود.

در اولین روز معاملاتی هفته، برای دومین روز متوالی، پول حقیقی از بازار خارج شد که ارزش آن 946 میلیارد تومان بود. روز یکشنبه نیز 406 میلیارد تومان و روز دوشنبه 83 میلیارد تومان خارج شد. روز سه‌شنبه 221 میلیارد تومان خارج شد و روز چهارشنبه و در آخرین روز معاملاتی هفته 181 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. بدین‌ترتیب 6 روز خروج پول حقیقی متوالی ثبت شد. در مجموع کل هفته هزار و 837 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 367 میلیارد تومان بود.

 

ارسال نظر