شروط جدید برای خودروهای رسوبی
تعادل|
بنابر آماری که رییس سازمان استاندارد اعلام کرده، حدود ۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده که تعدادی از این خودروها هنوز در گمرک است. با توجه به اینکه واردات خودرو عملا وارد فاز اجرایی شده است، این پرسش مطرح میشود که آیا خودروهای رسوبی و مانده در گمرکات کشور نیز اجازه ترخیص خواهند یافت یا خیر. بنابر اخبار منتشر شده، سازمان تملیکی و استاندارد برای ترخیص این خودروها شرط گذشتهاند.
مدیرعامل سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به ۲۰۷ دستگاه خودروی رسوبی در بندر شهید رجایی گفته است که اگر خودروها «مجوزهای استاندارد» را دریافت کنند، تا مهرماه تعیین تکلیف میشوند. از آن سو، اما رییس سازمان استاندارد با اعلام اینکه حدود 5هزار خودرو تاکنون وارد گمرکات کشور شده عنوان کرده: «در صورتی که صاحب کالا و گمرک درخصوص ارزشگذاری این خودروها به توافق نرسیدند، این خودروها به عنوان اموال متروکه اعلام و به مزایده گذاشته میشود.»
آخرین وضعیت واردات خودرو
طبق آخرین آماری که از سوی رییس سازمان ملی استاندارد اعلام شده، تا به امروز پنجهزار دستگاه خودرو وارد گمرکات کشور شده است. این در حالی است که طبق وعده مسوولان سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت، قرار بود تا پایان خرداد امسال ۲۰۰هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود.
بنابراین عملا تنها ۵/ ۲درصد از خودروهای وعدهدادهشده (آن هم تا پایان خرداد امسال) وارد کشور شدهاند. درحالحاضر حدود ۱۹ماه از صدور فرمان آزادسازی واردات، ۱۶ ماه از لغو ممنوعیت واردات و ۱۳ ماه از ابلاغ آییننامه مربوطه میگذرد، اما روند ورود خودرو به کشور بهکندی و بهاصطلاح قطرهچکانی صورت میگیرد. دلیل این کندی در واردات را به دلایل مختلفی از جمله ناهماهنگی دستگاههای مربوطه و البته کمبود ارز، بر میگردد.
چراکه با وجود گذشت حدودا ۹ ماه از ورود اولین محموله خودروهای خارجی به کشور آنهم پس از لغو ممنوعیت حدودا پنجساله تنها چند خودرو و آن هم به صورت نمادین تحویل ثبتنامکنندگان داده شده است. گفته میشود درحالحاضر اصلیترین چالش موجود بر سر راه واردات خودرو به کشور، کمبود ارز است.
بههرحال کشور در شرایط تحریم قرار دارد و سیاستگذار ناگزیر به مدیریت منابع ارزی است و با توجه به در اولویت بودن تامین کالای اساسی، طبیعی است که خودرو در انتهای جدول قرار میگیرد تا اگر بهاصطلاح ارزی اضافه آمد، به آن اختصاص پیدا کند. بنابراین حالا که بخشی از ارزهای آزادشده کشور در راه است، این امکان وجود دارد که سیاستگذار مقداری از آن را صرف تسریع واردات خودرو کند.
طبق آخرین اخبار منتشر شده، ثبتنام نزدیک به ۳۵هزار نفر برای دریافت خودروی خارجی قطعی شده و این در حالی است که تنها یکهفتم این تعداد خودرو تا به امروز وارد کشور شده است. برای عمل به این تعهد، سیاستگذار چارهای جز تسریع در واردات از مسیر تامین ارز ندارد و آزادی ارزهای کشور شاید فرصتی برای تسریع واردات باشد.
جزییات جدید از واردات خودرو
اما چه خبر از خودروهای مانده در گمرک؟ رییس سازمان ملی استاندارد ایران به بیان توضیحاتی درباره وضعیت خودروهای مانده در گمرک وخودروهای وارداتی پرداخته است. مهدی اسلام پناه با بیان اینکه تعدادی خودرو وارداتی از گذشته در گمرکات مانده و تعدادی هم به تازگی وارد شده است، گفت: در صورتی که صاحب کالا و گمرک درخصوص ارزشگذاری این خودروها به توافق نرسیدند، این خودروها به عنوان اموال متروکه اعلام و به مزایده گذاشته میشود.
در پاسخ به این سوال که تاکنون چند دستگاه خودرو وارد گمرکات شده و چند دستگاه خودرو از گمرکات ترخیص شده است، اظهار کرد: تاکنون حدود ۵ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده که تعدادی از این خودروها هنوز در گمرک است.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران افزود: علت دپوی این خودروها در گمرکات، عدم توافق صاحب کالا و گمرک درخصوص ارزشگذاری است در واقع این خودروها در ابتدا باید ارزشگذاری شود تا امکان اظهار و ترخیص آنها فراهم شود.
وی با اشاره به وجود ۱۲۱۷ دستگاه خودرو تجاری و سواری وارداتی در گمرک بندر شهید باهنر بیان کرد: تعدادی از این خودروها از گذشته در گمرک بوده و تعدادی نیز اخیرا وارد گمرک شده است، علت دپوی این خودروها اختلاف صاحب کالا با گمرک در خصوص ارزشگذاری است، بنابراین در جسلهای که اخیرا در استان هرمزگان برای روانسازی ترخیص کالاهای رسوب شده در گمرکات برگزار شد، مقرر شد در صورتی که صاحب کالا و گمرک درخصوص ارزشگذاری این خودروها به توافق نرسیدند، این خودروها به عنوان اموال متروکه اعلام و به مزایده گذاشته شود تا شرایط ترخیص آن از گمرکات فراهم شود.
اسلامپناه گفت: سازمان استاندارد ایران کاملا موافق واردات خودروی با کیفیت و رقابتی است، اما برخی مغلطه میکنند مبنی بر اینکه سازمان استاندارد مخالف واردات خودرو است. رییس سازمان ملی استاندارد ایران اضافه کرد: طیفی از اشخاص حقیقی و حقوقی حاضر نیستند خطاها و مشکلاتی که در حوزه واردات خودرو متعلق به آنها است را بپذیرند و لذا نقطههای تاریک خود را پشت هیمنه سازمان ملی استاندارد پنهان میکنند.
وی با تاکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد با واردات میلیونها خودروی با کیفیت و رقابتی هم موافق است، گفت: برخی ظرفیت این واردات را ندارند و میگویند سازمان استاندارد مخالفت میکند در حالی که اینطور نیست.
تعیین تکلیف خودروهای رسوبی به یک شرط
از آنسو، مدیرعامل سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی نیز در اظهاراتی گفته است: پس از بازدید معاون رییسجمهور از گمرکات بنادر، تصمیماتی برای تعیین تکلیف سریع کالاهای مانده در انبار به خصوص خودروها گرفته شد که تا ماه آینده خودروهای دارای استاندارد، تعیین تکلیف میشوند. وی افزود: مقرر شد ظرف مدت 7 روز مجوزهای لازم برای اموال تملیکی و مواردی که در اختیار گمرک است، دریافت شود.
سید عبدالمجید اجتهادی بیان کرده: سفری را نیز به استان هرمزگان و گمرک شهید رجایی داشتیم و هماهنگیهایی صورت گرفت مبنی بر اینکه در تعیین تکلیف این کالاهایی که رسوب شده بود، اقداماتی انجام پذیرد. این کالاها عمدتا از سالهای خیلی دور رسوب شده و قسمتی نیز برای سال 1400 تا 1402 است که در جریان بررسی است و قرار شد تا سه ماه آینده تعیین تکلیف شود از جمله خودروها که اگر مجوزهای استاندارد را دریافت کنند، تا مهرماه تعیین تکلیف میشوند.