بخش نفت و گاز جور کم‌کاری بخش‌های دیگر را کشید

۱۴۰۲/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۵۸۰۰
بخش نفت و گاز جور کم‌کاری بخش‌های دیگر را کشید

گلناز پرتوی مهر |

بخش نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی ایران نقشی محوری در اقتصاد کشور ایفا‌ می‌کند. علی‌رغم اینکه ایران در سال 2018 با تحریم‌های شدید تجارت انرژی خود مواجه شد، بازطراحی استراتژیک سیاست‌های انرژی خود را در دولت سیزدهم آغاز کرد. ایران با اتخاذ رویکرد دیپلماسی فعال انرژی و با هدف خنثی کردن تأثیر تحریم‌ها، بازارهای نفت و گاز خود را در مناطق مختلف از جمله امریکای جنوبی، آسیای مرکزی، آسیای شرقی و شمال آفریقا با موفقیت گسترش داد. علاوه بر این، ایران با ایجاد شراکت تجاری گاز با کشورهای همسایه مانند آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق به عنوان یک قطب اصلی گاز در منطقه ظاهر شده است.

به گزارش خبرنگار «تعادل»، ایران با رویکرد اتخاذ کرده در این زمینه و بازطراحی تجارت انرژی خود بر مبنای خنثی‌سازی حداکثری تحریم‌ها، نه تنها با وجود تحریم‌های ظالمانه غرب علیه کشور و مردم ایران، توانسته است تولید و صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی و محصولات نفتی خود را توسعه دهد بلکه آمار و ارقام حاصل از رشد اقتصادی بهار ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که بخش نفت گاز ایران با رشد خیره‌کننده نسبت به مدت مشابه در بهار ۲۰۲۲ به رشد ۱۶.۴ درصدی رسیده است که در شرایط رکود جهانی و رشدهای تک‌رقمی و نزدیک به صفر اقتصادهای بزرگ دنیا، یک رکورد مهم و بی‌نظیر آن هم در شرایط تحریم‌های حداکثری غرب علیه ایران رسیده است که این رشد تولید و به پشتوانه آن رشد صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی و محصولات نفتی ایران تنها منوط به بهار ۲۰۲۳ نبوده است. اقتصاد ایران از تحریم‌ها و رکود اقتصادی عبور کرده است و با توجه به آمار و ارقام، این رشد اقتصادی خیره‌کننده در گروه نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی و محصولات نفتی در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ نیز تداوم خواهد داشت.

ایران طی دو سال اخیر با تمرکز بر بازارسازی و بازاریابی در حوزه تجارت نفت خام، بازارهای جدیدی برای نفت خام خود به خصوص در شرق آسیا و امریکای مرکزی یافته است و نیاز بالای این بخش و افزایش مشتریان نفت خام ایران در این مناطق سبب شد که تولید نفت خام و میعانات گازی ایران نیز افزایش یابد.  در حال حاضر طبق گفته خجسته مهر، رییس شرکت ملی نفت ایران، میزان تولید نفت خام ایران به مرز 3.5 میلیون بشکه نفت خام در روز رسیده است که نسبت به سه سال قبل که حدود 2.1 میلیون بشکه در روز بوده است؛ رشد 1.4 میلیون بشکه‌ای را تجربه کرده است.

  همچنین ایران علاوه بر گسترش بازار نفت خود، گام‌های مهمی در تبدیل شدن به‌هاب گازی منطقه نیز برداشته است. ایران با تقویت تجارت گاز خود با کشورهای همسایه مانند آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق، خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بخش گاز خاورمیانه معرفی کرده است. این توسعه نه تنها نفوذ منطقه‌ای ایران را افزایش‌ می‌دهد، بلکه منبع درآمد پایداری را نیز فراهم‌ می‌کند.

بخش نفت و گاز ایران از طریق طراحی مجدد جامع تجارت انرژی خود با موفقیت از چالش‌های ناشی از تحریم‌های غرب عبور کرده است. ایران از طریق دیپلماسی فعال انرژی و خنثی‌سازی حداکثری تحریم‌ها، حضور خود را در بازار در مناطق مختلف گسترش داده است. رشد چشمگیر ارقام تولید و صادرات نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری و پتانسیل بخش نفت و گاز ایران است که در فصل بهار 1402 رشد اقتصادی این بخش از اقتصاد به رقم 16.4 درصد رسیده است.

 

ارسال نظر