افزایش 16 درصدی تلفاتِ جاده‌ای در سال گذشته

۱۴۰۲/۰۷/۰۶ - ۰۰:۳۶:۴۴
کد خبر: ۲۱۶۱۶۱

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: سال گذشته حدود ۱۹ هزار نفر از هموطنان بر اثر وقوع تصادف، جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به سال ۱۴۰۰، افزایش ۱۶ درصدی داشت.

فرهاد مهریاری در حاشیه نشست هم‌اندیشی ارایه راهکارهای موثر در کاهش حوادث رانندگی در تالار شهروند اصفهان، در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این افزایش به عنوان زنگ خطر محسوب می‌شود بر این اساس همه دستگاه‌های دخیل در امر تصادفات و اعضای کمیسیون ایمنی راه‌های کشور باید به این موضوع به‌طور ویژه بپردازند. به گزارش ایرنا، وی تاکید کرد: در این پیوند برنامه‌هایی برای شناسایی دلایل بروز این حوادث شروع شده است تا با اولویت‌بندی مشکلات حوزه راه و کاربران جاده‌ای بتوانیم این نقایص را در راستای افزایش ایمنی شهروندان و بهتر شدن وضعیت تردد در راه‌ها، کاهش تصادفات و جلوگیری از رُخدادهای جاده‌ای رفع کنیم. مهریاری یادآور شد: بر این اساس با کمک پلیس راه و راهور، نقشه پراکندگی این تصادفات در طول راه‌هایی که بصورت متمرکز این وقایع در آنها بروز می‌کرد، تهیه شده است.

به گفته وی، با اقدامات صورت گرفته برای تحلیل عُمقی تصادفات در مناطق دارای تمرکز بیشتر و شناسایی مشکلات فرهنگی و ارتقای وضعیت راه‌ها و اولویت‌بندی آنها در بین استان‌های مختلف، اعتباراتی به این منظور در نظر گرفته شد تا با اقداماتی که تا پایان سال انجام می‌شود بتوانی نتیجه مطلوبی را در تحلیل وضعیت تصادفات در سال آینده کسب کرد. مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: طبق بررسی‌ سازمان بهداشت جهانی در۶۰ تا ۹۰ درصد از تصادفات، عامل انسانی نقش داشته که در تحلیل‌ دقیق‌تر بر روی کشورها در ۱۰ سال اخیر این نتیجه به دست آمده که در۶۰ درصد از تصادفات عامل انسانی بصورت مستقیم عامل اصلی محسوب شده ولی در ۹۵ درصد عامل انسانی به عنوان یک گزینه بوده که بصورت مشترک با عوامل دیگر در بروز این حوادث تاثیر داشته است.

مهریاری گفت: یکی از اقدامات و اولویت‌های مهم این دفتر در سال جاری، شناسایی و اولویت‌بندی و ارتقای ایمنی کاربران جاده‌ای و خطوط دارای مشکل در کشور است، به این منظور فعالیت‌هایی برای بهتر شدن وضعیت راه‌ها، ارتقای ایمنی محورها و رفع نقاط پُرتصادف انجام شده است. وی اظهار کرد: درباره کاربران جاده‌ای که آسیب‌پذیرترین آنها، موتورسیکلت‌سواران و عابران پیاده هستند و ۴۵ درصد از کل تلفات را شامل می‌شوند نیز بررسی و راهکارهایی برای مداخله در این امر و پیشگیری از بروز اینگونه حوادث در دستور کار ما قرار گرفته است. مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، علت اصلی ووقوع تصادف در استان اصفهان را ناشی از خواب‌آلودگی راننده و واژگونی خودرو عنوان کرد و گفت: به دلیل قرارگرفتن این استان در مرکز کشور و در کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب و بالعکس، عمده تصادفات ناشی از خستگی و خواب آلودگی رانندگان است.

این مسوول افزود: همچنین تصادفات عابر و موتورسیکلت بیشتر در مناطق روستایی استان صورت گرفته است که باید بیشتر و بصورت ویژه‌تر به آن پرداخته شود. وی همچنین با بیان اینکه هدفگذاری موضوعی بر روی کاربران آسیب‌پذیر بصورت شاخص انجام شده است، گفت: بنا بر این تحقیقات، بیشتر تصادفات پرتلفات در جاده‌های برون شهری، بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها به شکل واژگونی خودرو و خروج از محور و در راه‌های اصلی و فرعی به شکل رُخ به رُخ بوده که این مهم در هر استان به لحاظ وضعیت راه‌ها، کاربران و کاربری‌های اطراف جاده‌های آنها، متفاوت و نیازمند ارایه راهکارهای جداگانه است. نشست هم‌اندیشی ارایه راهکارهای اجرایی کاهش حوادث رانندگی و ضوابط معاینه فنی خودروهای سنگین با حضور کارشناسان حوزه اداره‌ کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شهرداری، پلیس راه و استادان دانشگاه به مدت ۲ روز در تالار شهروند اصفهان در حال برگزاری است.