خودرویی‌ها از دریچه فاندامنتال

۱۴۰۲/۰۷/۰۸ - ۰۰:۵۵:۱۴
کد خبر: ۲۱۶۲۸۳

بورسان| احسان خاتونی داریان کارشناس بازار سرمایه معتقد است، در دروه نخست تحریم‌ها افت شدید تولید از یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو به ۷۰۰ هزار خودرو بودیم. (از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲)  وی عنوان کرد: با حصول برجام صنعت خودرو دوران مطلوبی را تجربه کرد.

(از سال ۱۳۹۵ تا سال ۱۳۹۶) همران با خروج امریکا از برجام به‌طور مجدد وضعیت گروه خودرویی با مشکل مواجه شد به نحوی که تولید به ارقامی کمتر از یک میلیون دستگاه سقوط پیدا کرد. این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: صنعت خودرو به لحاظ درآمدهای عملیاتی در سال ۱۴۰۱ وضعیت نسبتا مطلوبی را تجربه کرد به نحوی که خودروهای نیمه سنگین و سنگین و خودروی سواری به ترتیب ۱۷۸ و ۹۲ درصد رشد داشتند.در سال ۱۴۰۱ درآمد عملیاتی تجمیعی هفت شرکت خودروساز بالغ بر ۳۹۱ همت بوده است که نشان از رشد ۱۰۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ دارد. خاتونی داریان گفت: در بین خودروهای سواری، بیشترین متوسط نرخ محصولات متعلق به پارس خودرو است.

این شرکت در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ بالغ بر ۷۲ درصد افزایش را تجربه کرد. ایران خودرو نیز در بازه زمانی مذکور ۳۵ درصد افزایش نرخ را به ثبت رساند. وی افزود: یکی از مشکلات جدی صنعت خودرو هزینه مالی بسیار سنگین است. نسبت هزینه‌های مالی به درآمد عملیاتی از سال ۱۳۹۷ توانست روند نزولی را طی کند و در سال ۱۴۰۱ به ۵ درصد برسد. این مهم رشد درآمد صنعت را نشان می‌دهد.

 

ارسال نظر