شناسایی 32 هزار هکتار بافت تاریخی در کشور

۱۴۰۲/۰۷/۰۸ - ۰۱:۰۰:۵۲
کد خبر: ۲۱۶۲۸۶

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سطح کشور ۳۲ هزار هکتار اراضی محدوده بافت تاریخی شناسایی شده است.

محمد آیینی عصر در گفت‌وگو با مهر، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی در پنج خط منسجم در داخل شهرها و خارج از شهرها حمایت از خانواده‌ها را برای تأمین مسکن و خانه‌دار شدن انجام می‌دهد. وی تصریح کرد: در دولت سیزدهم برنامه احداث چهار میلیون واحد مسکن شروع شده و تاکنون عملیات احداث یک میلیون و ۷۵۰ هزار واحد در شهرهای مختلف کشور آغاز شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از خطوط پنج‌گانه حمایت دولت را با هدف خانه‌دار شدن اقشار مختلف، احیا و نوسازی بافت فرسوده اعلام کرد و گفت: با همراهی خود مالکان و در قالب زمینی که دارند، پرداخت تسهیلات با هدف نوسازی بافت‌های فرسوده در حال انجام است تا این واحدها در برابر زلزله و سایر حوادث قوام و دوام مناسبی را داشته باشند.آیینی افزود: وزارت راه و شهرسازی بسته‌های تشویقی ۱۹ گانه خود را در نوسازی بافت‌های فرسوده اسفندماه سال گذشته ابلاغ کرده تا ساکنان این مناطق ترغیب به نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی خود شوند.

وی یکی از این بسته‌های تشویقی را صدور پروانه احداث با ۵۰ درصد تخفیف اعلام کرد و ادامه داد: دیگر مشوق‌های در نظر گرفته شده ساخت ۲ طبقه تشویقی، تبدیل طبقه همکف به تجاری و خدماتی، احداث پارکینگ با درب اضافی و... است. آیینی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: همه این مشوق‌ها انگیزه برای بازسازی واحدهای مسکونی محدوده بافت‌های فرسوده را فراهم کرده و حتی امکان معاوضه با ۴۰ درصد تخفیف در سایر مکان‌های شهری با مسکن و زمین برای متقاضیان فراهم شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده از مرز ۱۵۰ هزار واحد گذشته و تلاش بر این است تا با حمایت دولت سیزدهم و تاکید رییس‌جمهور مبنی بر کار جهادی در این حوزه، بتوانیم تا ۳۰۰ هزار واحد را در این محدوده‌ها نوسازی کنیم. وی بیان کرد: بافت تاریخی نیز دیگر اولویت حمایت وزارت راه و شهرسازی است که صاحبان واحدهای مسکونی در محدوده بافت تاریخی معادل ۸۰ درصد تسهیلات مرمت و نوسازی را دریافت می‌کنند که در تهران ۳۸۰ میلیون تومان، کلان‌شهرها ۳۲۰ میلیون تومان، شهرهای متوسط و کوچک ۲۸۰ میلیون تومان و روستاها نیز ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات مرمتی و مقاوم‌سازی در نظر گرفته شده است.

ایینی یادآور شد: در سطح کشور ۱۶۷ هزار هکتار بافت فرسوده، ناکارآمد و بافت تاریخی وجود دارد که از این تعداد ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده میانی، ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی و ۵۹ هزار هکتار بافت سکونتگاه‌های غیررسمی است. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برنامه‌های متنوعی با هدف نوسازی بافت‌های فرسوده پیش‌بینی شده که ما در سوم خرداد و هفته دولت در مجموع ۲۴ هزار واحد مسکن را در بافت فرسوده با همکاری آحاد مردم و شهرداری افتتاح کرده و به بهره‌برداری رساندیم.

 

ارسال نظر