۸۰ درصد اتوبوس‌های پایتخت فرسوده هستند

۱۴۰۲/۰۷/۲۰ - ۰۰:۱۵:۱۱
کد خبر: ۲۱۷۲۱۷

در پی اعلام شهردار تهران مبنی بر ورود ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی در ماه آینده به پایتخت، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اهمیت و ضرورت برقی‌سازی ناوگان اتوبوسرانی تهران گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده‌ هستند این در حالی است که یک دستگاه اتوبوس دیزلی فرسوده ده‌ها برابر یک دستگاه اتوبوس دیزلی نو ذرات معلق منتشر می‌کند.

در پی اعلام شهردار تهران مبنی بر ورود ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی در ماه آینده به پایتخت، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر اهمیت و ضرورت برقی‌سازی ناوگان اتوبوسرانی تهران گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده‌ هستند این در حالی است که یک دستگاه اتوبوس دیزلی فرسوده ده‌ها برابر یک دستگاه اتوبوس دیزلی نو ذرات معلق منتشر می‌کند.

دکتر سیدمحمدمهدی میرزایی قمی در گفت‌وگو با ایسنا با استناد به آمار سیاهه انتشار سال ۹۶ شهر تهران، ۱۳ درصد از انتشار ذرات معلق و یک درصد از انتشار آلاینده‌های گازی این کلان‌شهر را ناشی از تردد اتوبوس‌ها دانست و افزود: با جایگزینی هر دستگاه اتوبوس دیزلی فرسوده با اتوبوس برقی، هر سال ۴۹۵ کیلوگرم از انتشار ذرات معلق و روی هم رفته، ۱۱۲۲ کیلوگرم از انتشار آلاینده‌های گازی در هوای تهران کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به برآوردهای صورت گرفته، منافع اقتصادی این میزان کاهش در انتشار آلاینده‌ها در هوای تهران را بیش از ۱۰ میلیارد تومان در سال و در طول ۱۵ سال عمر مفید یک اتوبوس برقی، در مجموع ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: با جایگزینی هر دستگاه اتوبوس دیزلی فرسوده با اتوبوس برقی، سالانه ۵۰ هزار لیتر صرفه‌جویی در مصرف گازوییل صورت خواهد گرفت. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه بر اساس میانگین نرخ جهانی به ازای نیم دلار برای هر لیتر، صرفه‌جویی ۵۰ هزار لیتری هر دستگاه اتوبوس برقی، سالانه ۲۵ هزار دلار می‌شود، تصریح کرد: این میزان بر اساس نرخ روز دلار آزاد، معادل یک میلیارد و ۳۰۷ میلیون تومان می‌شود. با احتساب کاهش آلاینده‌ها و مصرف سوخت، یک دستگاه اتوبوس برقی در طول عمر ۱۵ ساله خود درمجموع حدود ۱۹۶ میلیارد تومان منافع اقتصادی در بر دارد.