روزهای شلوغ دیپلماسی ایران در منطقه

۱۴۰۲/۰۷/۲۲ - ۰۰:۳۷:۱۱
کد خبر: ۲۱۷۳۴۱
روزهای شلوغ دیپلماسی ایران در منطقه

با گذشت چند روز از عملیات بزرگ توفان الاقصی که با محوریت گروه حماس انجام گرفته و در جریان آن، ضربات بزرگی به اسراییل در سرزمین‌های اشغالی وارد شد، ارتش این رژیم در روزهای گذشته حمله به غزه را ادامه داده و با تداوم بمباران مناطق مسکونی، هر لحظه بر تعداد شهدای این حملات اضافه می‌شود.

با گذشت چند روز از عملیات بزرگ توفان الاقصی که با محوریت گروه حماس انجام گرفته و در جریان آن، ضربات بزرگی به اسراییل در سرزمین‌های اشغالی وارد شد، ارتش این رژیم در روزهای گذشته حمله به غزه را ادامه داده و با تداوم بمباران مناطق مسکونی، هر لحظه بر تعداد شهدای این حملات اضافه می‌شود.

در حالی که عملیات «توفان الاقصی» - که توسط مقاومت فلسطین آغاز شد - وارد هفتمین روز خود شد ارتش رژیم صهیونیستی از ساعات اولیه بامدادروز جمعه بمباران گسترده مناطق مسکونی به ویژه در شمال نوار غزه را در دستور کار قرار داده است. از شب گذشته تا این لحظه ده‌ها واحد مسکونی در نوار غزه بمباران شده و نزدیک بیش از ۱۰۰ تن از جمله شمار زیادی کودک به خاک و خون کشیده شده‌اند.

‌سخنگوی وزارت بهداشت غزه اظهار داشت: از جهانیان می‌خواهیم هرچه سریع‌تر دارو، سوخت و تجهیزات پزشکی برای ما ارسال کنند. وی ادامه داد: خواستار ایجاد یک گذرگاه انسانی فوری برای انتقال مجروحان به خارج از نوار غزه هستیم.این مسوول فلسطینی گفت: بستن گذرگاه‌های غزه و محاصره این منطقه مانع از رسیدن کمک‌های پزشکی نهادهای بین‌المللی شده است. وی بیان داشت: تنها راه‌حل ممکن ایجاد یک گذرگاه انسانی فوری برای ورود کمک‌ها و تجهیزات پزشکی است. سخنگوی وزارت بهداشت غزه افزود: با توجه به کمبود شدید امکانات، قادر به انجام عمل‌های جراحی خطرناک و فوری نیستیم.

وی به الجزیره گفت: هنوز تعداد زیادی از بازماندگان و شهدا زیر آوار هستند. وی اظهار کرد: ما از کمبود قابل توجه امکانات پزشکی و امدادی رنج می‌بریم. این احتمال وجود دارد که در صورت تمام شدن سوخت نوار غزه، خدمات ما متوقف شود. به گفته این مقام، ۹۰ درصد از عملیات بمباران رژیم صهیونیستی منازل مسکونی را هدف قرار می‌دهد. بیشتر قربانیان کودکان و زنان هستند. وی اظهار کرد: خواستار مداخله اعراب برای حمایت از خدمه خود هستیم. توانایی بیرون آوردن زنده‌ها و شهدا را از زیر آوار نداریم. خبرنگار الجزیره همچنین گزارش داد: تعداد شهدای بمباران اسراییل که خانه‌ای را در شمال نوار غزه هدف قرار داد به ۹ نفر افزایش یافت. این خبرنگار گفت که مقاومت فلسطین به سمت اماکن و شهرهای صهیونیستی موشک شلیک کرد و آژیرهای هشدار در صفد و چندین نقطه در جلیل علیا به صدا درآمد. گردان‌های قسام اعلام کردند که مقر فرماندهی شمال در صفد را با موشک عیاش ۲۵۰ هدف قرار دادند. ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های قسام امروز جمعه تاکید کرد: دشمن ضعیف‌تر و بزدل‌تر از آن است که مردم ما را دوباره از خانه‌هایشان بیرون کند. ابوعبیده گفت: از صبح امروز ۱۵۰ موشک به سمت عسقلان و ۵۰ موشک به سمت سدیروت و ده‌ها موشک به سمت فرودگاه بن گوریون شلیک کرده‌ایم. گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس امروز اعلام کردند: در پاسخ به دستور صهیونیست‌ها مبنی بر جابه‌جایی ساکنان غزه و هدف قرار دادن غیرنظامیان، یک حمله بزرگ با ۱۵۰ موشک علیه عسقلان اشغالی انجام دادیم. گردان‌های قسام اعلام کرد که ۳ فروند موشک «متبر» را به سمت یک پهپاد رژیم صهیونیستی در آسمان خان یونس شلیک کردند. فرماندهی جبهه داخلی در اراضی اشغالی گزارش داد که آژیرهای خطر در عسقلان به صدا درآمدند. در حالی که خبرنگار الجزیره تأکید کرد که موشک‌های مقاومت مستقیماً به یکی از ساختمان‌های عسقلان اصابت کرد. خبرنگار الجزیره همچنین افزود، حملات موشکی مقاومت به مناطق جنوب عسقلان اصابت کرد. به گزارش «الجزیره» گردان‌های قسام همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به ادامه بمباران غیرنظامیان در نوار غزه، فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون در نزدیکی شهر تل‌آویو را هدف حمله موشکی قرار داده است. گردان‌های قسام همچنین اعلام کردند که تجمع نظامیان اسراییلی را در کفار سعد با دو فروند پهپاد الزواری هدف قرار دادند. همچنین یدیعوت آحارونوت نوشت: هفت موشک به سدیروت شلیک شده که پنج مورد آنها مستقیما به اهداف مورد نظر اصابت کردند. شبکه ۱۴ عبری نیز گزارش داد، موشک‌هایی از غزه به سمت الجلیل و جولان در نزدیکی سوریه و لبنان شلیک شد. طبق این گزارش، ارتش اسراییل اعلام کرد که موشکی را که از غزه به سمت شمال شلیک شده بود، شناسایی کرده است.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه ارتش رسماً به خانواده‌های این زندانیان اطلاع داده است که آنها زندانی هستند، خاطرنشان کرد: اکثر آنها در دست حماس اسیر هستند. گردان‌های قسام پیشتر از کشته شدن ۱۳ اسیر از جمله خارجی‌ها در بمباران استان‌های شمالی و غزه توسط رژیم صهیونیستی در ۲۴ ساعت گذشته خبر داده بود. سخنگوی گردان‌های قسام افزود: شش تن از اسرا «در استان شمالی در دو نقطه جداگانه و هفت نفر در استان غزه در سه نقطه مختلف که تحت تأثیر بمباران وحشیانه دشمن قرار گرفتند، کشته شدند.» وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه در تازه‌ترین بیانیه خود اعلام کرد که شمار شهدای غزه از آغاز نبرد توفان الاقصی به ۱۵۷۲ نفر رسیده است. این وزارتخانه شمار مجروحان را هم ۷۶۲۶ نفر اعلام کرد.

در کنار تحولات میدانی و همزمان با سفر وزرای خارجه امریکا و بریتانیا به اسراییل، حسین امیدعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران نیز در سفری منطقه‌ای دیپلماسی ایران در مسیر محور مقاومت را دنبال کرده است. حسین امیرعبداللهیان در دیدار با نبیه بری رییس مجلس لبنان از نقش حمایتی همیشگی وی از مقاومت تشکر کرد. وزیر خارجه کشورمان در این دیدار با تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌های جاری در روند سیاسی داخلی لبنان، گفت با توجه به جایگاه مهم لبنان در منطقه، ثبات و امنیت لبنان از اولویت‌های بسیار مهم جمهوری اسلامی ایران است و ایران از استقرار، امنیت و ثبات لبنان حمایت می‌کند.

امیرعبداللهیان در خصوص تحولات فلسطین نیز گفت: توفان‌ الاقصی یک تصمیم و اقدام کاملا فلسطینی و واکنشی طبیعی به افراطی‌گری مستمر رژیم صهیونیستی بود. امیرعبداللهیان حمایت امریکا و اروپا از جنایات جاری رژیم صهیونیستی در عین اعتراف آنان به افراطی‌گری نتانیاهو و رفتارهای تحریک آمیز او را، اقدامی غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت، دعوت دیگران در منطقه به خویشتنداری از یک سو و حمایت همه‌جانبه از رژیم غاصب اسراییل برای ادامه جنایات جنگی از سوی دیگر، رفتاری متعارض و ناقض ادعایی است که می‌گویند ما خواهان توسعه دامنه جنگ و درگیری نیستیم. وزیر امور خارجه کشورمان توقف جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه غزه را اولویت اول و فوری دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران در این راستا پیشنهاد برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه کشورهای اسلامی را ارایه کرد و ضمن پیگیری این ایده، از ابتکارات کشورهای اسلامی حمایت می‌کند.

نبیه بری نیز در این دیدار آخرین وضعیت روند و تحولات سیاسی لبنان را مورد اشاره قرار داد. وی با تشکر و اعلام حمایت از تلاشها و ابتکار عمل سیاسی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و مردم غزه، گفت آنچه در غزه در حال رخ دادن است، غیرقابل باور است و رژیم صهیونیستی کشتارهای بیرحمانه‌ای را در حق کودکان و زنان و سالخوردگان و همه شهروندان و نیز زیرساخت‌ها و اماکن عمومی و درمانی و نیز مساجد غزه انجام می‌دهد که باید این روند متوقع شود. وی حمایت از فلسطین را مسولیتی همگانی و مسوولیت همه کشورهای اسلامی دانست. حسین امیرعبداللهیان در سفر به بیروت با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همیشه گفت‌وگو با برادران لبنانی و تبادل نظر با آنها برای ما مفید است.

وی ادامه داد: برای ما امنیت و آرامش لبنان مهم است و از اهداف سفر ما تاکید بر امنیت لبنان و توسعه آن و روند سیاسی این کشور است. امیرعبداللهیان در خصوص فلسطین با اشاره به اینکه عملیات اخیر فلسطینی‌ها یک عملیات صددرصد فلسطینی بوده و حتی غربی‌ها این را تایید می‌کنند، گفت: این اقدام فلسطینی‌ها واکنشی طبیعی به جنایات نتانیاهو به ویژه در ماه‌های اخیر بوده‌ است. وی تاکید کرد: فلسطین بعد از توفان الاقصی از فلسطین قبل متفاوت است. 

امیرعبداللهیان افزود آنچه که این وضع را به وجود آورد، افراطی‌گری نتانیاهو و دولت افراطی اسراییل بود که تاثیرات زیادی بر میدان و تصمیم فلسطینی‌ها گذاشت. وی با اشاره به اینکه حمایت نامحدود امریکا از جنایات جاری اسراییل شرایط را بیش از پیش بدتر خواهد کرد، گفت برخی نگران گسترش جنگ در منطقه و باز شدن جبهه‌های جدید هستند. وزیر امور خارجه کشورمان گفت، امریکا همه را به خویشتنداری دعوت می‌کند الا إسراییل را، و این غیرقابل قبول است. آنها همه را به خویشتنداری فرا می‌خوانند، اما به اسراییل سلاح و کمک می‌دهند و دست نتانیاهو را برای ادامه جنایت باز گذاشته‌اند. امریکا می‌خواهد به اسراییل فرصت دهد که غزه را ویران کند و این خطای کامل امریکاست و اگر امریکایی‌ها به دنبال این هستند که جنگ در منطقه توسعه نیابد، باید اسراییل را کنترل کنند. وی ادامه داد جنایات اسراییل اگر مهار نشود، معلوم‌ نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مقاومت فلسطین توانمند است و از توانایی بالایی برخوردار است و اگر جنایات اسراییل ادامه یابد، مقاومت فلسطین از امکانات دیگر خود استفاده خواهد کرد.  امیرعبداللهیان گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به‌ شرایط جاری فلسطین پیشنهاد برگزاری نشست فوق‌العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی را مطرح کرد و تاکنون برخی کشورها از آن حمایت کرده و ایران به پیگیری‌های خود ادامه می‌دهد. وی برگزاری یک جلسه سطح بالا میان کشورهای اسلامی در خصوص فلسطین را ضروری دانست. میقاتی، نخست وزیر لبنان نیز شرایط غزه را حزن‌انگیز توصیف کرد و گفت: لبنان از فلسطین به عنوان قضیه حق حمایت می‌کند. وی تماس‌های دیپلماتیک را برای مهار این شرایط مهم دانست و نقش ایران را در این تلاش دیپلماتیک حائز اهمیت توصیف کرد. میقاتی با تاکید بر اینکه این حمام خون باید سریعا متوقف شود، افزود: من نیز در تماس‌هایم با همه طرف‌ها تاکید کردم که باید اسراییل را سریعا از ادامه این روش بازدارند. وی به‌کارگیری همه تلاش‌ها برای پیشگیری از یک جنگ منطقه‌ای را ضرورتی مهم و فوری دانست.

در کنار صحبت‌های مقامات دیپلماتیک، در آخر هفته یک رسانه امریکایی خبر از این داد که به دنبال تحولات فلسطین، احتمال آن وجود دارد که ایران 6 میلیارد دلار پول آزاد شده خود در قطر را از دست بدهد و این منابع بار دیگر توقیف شوند، موضوعی که البته از سوی مقامات رسمی رد شد. وزیر خارجه امریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که نمی‌تواند گزارش‌های منتشر شده در خصوص مسدودسازی ۶ میلیارد دلار از اموال ایران در قطر را تایید کند. آنتونی بلینکن تاکید کرد که ایران تاکنون به هیچ طریقی به اموال خود در قطر دسترسی پیدا نکرده و این پول خرج نشده است. همچنین جان کربی، هماهنگ‌کننده شورای ارتباطات راهبردی کاخ سفید با اشاره به اینکه درخصوص گفت‌وگوهای دیپلماتیک اظهارنظر نمی‌کند، تاکید کرد که ایران هیچ بخشی از اموال خود در بانک‌های قطری را خرج نکرده است.

وی همچنین تاکید کرد که درخصوص تراکنشات مالی در آینده گمانه‌زنی نمی‌کند. پیش از این مطابق با توافق حاصل‌شده میان تهران و واشنگتن، پنج امریکایی در ازای آزادی پنج زندانی ایرانی و دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده‌اش در کره جنوبی برای مصارف بشردوستانه، اجازه ترک ایران را پیدا کردند. مطابق با این توافق، اموال مسدود شده ایران در کره جنوبی، از این کشور به حساب‌هایی در قطر منتقل شده است. واشنگتن پست ساعاتی پیش به نقل از سه منبع گزارش داده بود که والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری امریکا در رابطه با این اموال ایران گفته است: این پول‌ها به زودی جایی نمی‌روند! در همین رابطه نمایندگی دایم ایران در سازمان ملل ادعای روزنامه امریکایی واشنگتن پست را مبنی بر توافق امریکا با قطر برای بلوکه کردن ۶ میلیارد دلار ایران رد کرد.

نمایندگی دایم جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این یادداشت واشنگتن پست اعلام کرد: این خبر صحت ندارد و انتشار آن اعتبار واشنگتن پست را خدشه‌دار می‌کند. سناتورهای مورد بحث و دولت ایالات متحده همگی کاملا آگاه هستند که نمی‌توانند از توافق عقب‌نشینی کنند. این پول متعلق به مردم ایران است که دولت جمهوری اسلامی ایران از آن برای تسهیل همه نیازهای ضروری و غیر تحریمی ایرانیان استفاده خواهد کرد. همچنین رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی نیز اعلام کرد که منابع ارزی ایران در قطر کاملا در دسترس است و ادعای واشنگتن پست کذب است. این رسانه اعلام کرد: هیچ تغییری در موضوع دسترسی ایران به منابع ارزی خود در بانک‌های قطر ایجاد نشده و توافق انجام شده به قوت خود باقی است. هرچند با تاکید چند باره مقامات ایرانی، این ادعا که ایران پشت حملات هفته گذشته به اسراییل بوده عملا رد شده است اما به نظر می‌رسد که جدای از تحولات در میدان، در دیپلماسی نیز روزهای پرکار و تاثیرگذاری پیش روی هر دو طرف خواهد بود. 

 

ارسال نظر