گرفتاری در باتلاق عمیق بورس

۱۴۰۲/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۱۷۸۷۱
گرفتاری در باتلاق عمیق بورس

چند ماهی می‌شود که همچنان شرایط بد و رکود نسبی در بازار بورس حاکم شده است و دلیل این موضوع بی‌اعتمادی ادامه‌دار نسبت به ارکان بازار و سیاست‌گذاران است.

چند ماهی می‌شود که همچنان شرایط بد و رکود نسبی در بازار بورس حاکم شده است و دلیل این موضوع بی‌اعتمادی ادامه‌دار نسبت به ارکان بازار و سیاست‌گذاران است. از سال 99 تا به امروز بارها شاهد فراموش کردن و خلف وعده‌ها و ایجاد شوک‌های جدید بودیم که ناشی از تصمیمات مربوطه به سیاست‌گذاران است که در نهایت موجب فرار نقدینگی از بازار سرمایه شد. درحال حاضر سیاست‌های تحمیل شده به تالار شیشه‌ای باعث شده که دیگر سهامداران خرد و حتی برخی از سهامداران عمده اعتماد به تصمیمات نداشته باشند. 

بی‌اعتمادی معضل همیشگی بورس است؛ اما اغلب سیاست‌گذاران عقیده دارند که بی‌اعتمادی در بورس وجود ندارد و حتی برخی می‌گویند که بورس معضل ندارد!

کمبود اعتماد باعث خروج پول شده و همین خروج پول عواقبی چون رکود را در پی دارد. از سال ۹۹ تا به امروز بورس تهران روز خوش به خود ندیده است و اغلب شاهد روزهای وخیم بوده‌ایم. در حال حاضر ارزش معاملات به روز به ۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد و ارزش دلاری بورس نیز کماکان کم است. اما وضعیت بازار خوب است و اگر دخالتی نباشد سرمایه‌گذاری می‌تواند در بلندمدت سودده باشد. از سوی دیگر انتشار گزارش صورت مالی‌های فصلی نیز می‌تواند به بازار کمک کند و اکنون نیز شاهد گزارش‌های خوبی در کدال هستیم. بورس در باتلاق بی‌اعتمادی فرورفته است و زمانی که از این باتلاق خارج شود آن زمان می‌توان شاهد رشد واقعی و عمیق بازار بود.

برای نمونه برای افزایش اعتماد و تغییر وضعیت بازار مسوولان امر تصمیم گرفتند که هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه کنند؛ اما این هزار میلیارد تومان به نوعی هم دخالت در بازار به حساب می‌آید و از سوی دیگر مُسکن موقتی است، در میان‌مدت تاثیر خاصی روی بازار ندارد. هزار میلیارد تومان با توجه به شرایط بازار سرمایه رقمی نیست که با منت تزریق شود و دردی از بازار دوا نمی‌کند. به‌طور کلی تزریق نقدینگی یا دخالت در بورس تاثیر چندانی ندارد و اغلب می‌تواند به صورت روانی بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

در اصل اگر دخالتی در بازار سرمایه نباشد می‌توان آینده خوبی برای این بازار متصور بود؛ چراکه هر روز تورم افزایشی است.  درحال حاضر تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی در اقتصاد کشور وجود دارد و تنها بازاری که می‌تواند در برابر تورم مقاوم باشد بورس است. در نتیجه مجددا تاکید می‌شود که عدم دخالت و دستکاری در بورس می‌تواند اقتصاد کشور را دگرگون کند.

 

ارسال نظر