از هنر هفتم چه خبر؟

۱۳۹۳/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۲۰

سینما آزادی میزبان کودکان بدسرپرست

بالاخره ترس‌ها ریخت و این روزها به کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرستی که اغلب مورد استثمار افراد سودجو قرار گرفته و در خیابان با آسیب‌های بسیار به کار گرفته می‌شوند، توجه بیشتری می‌شود. از جشن شاپرک‌ها گرفته تا جشن‌های کوچک و خودمانی که اغلب هم در مورد آن حرفی به میان نمی‌آید. روز 17شهریور (دیروز) لیلا بلوکات بازیگر جوان و خوش‌آتیه سینمای ایران در سینما آزادی یکی از این جشن‌های خودمانی را برپا کرد. البته سینما آزادی با این بچه‌ها غریبه نیست. بعد از تغییر سینما آزادی، استقبال از این سینما بسیار زیاد شد و انتخاب اول بسیاری از سینمادوستان شد و چهارراه وزرا را به یکی از شلوغ‌ترین چهارراه‌های تهران تبدیل کرد. رفتن به این سینما برای کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست آرزو بود اما لیلا بلوکات و مدیران سینما آزادی این آرزو را برایشان به حقیقت تبدیل کردند و در این جشن میزبان تعداد زیادی از کودکان از دو موسسه یاوری سبز نصیرآباد و موسسه توانبخشی دکتر شریعتی بودند. آنها فیلم «مدرسه موشها» را به‌همراه نام آشنایانی مانند رضا بنفشه‌خواه، ایرج نوذری، حمید استیلی، شراره رخام، کامران تفتی، شقایق دهقان، مهتاب رباتی و امیر باقری تماشا کردند.


بالاخره جهانی بشویم یا نه

هیات داوران هفتادویکمین جشنواره فیلم ونیز به ریاست الکساندر دسپلات برگزیدگانش را اعلام کرد. فیلم «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد جایزه بهترین فیلمنامه قدیمی‌ترین جشنواره فیلم جهان را به‌دست آورد. جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم ونیز به‌خاطر فیلم «قصه‌ها» به رخشان بنی‌اعتماد و فرید مصطفوی رسید. فیلمی که مهر توقیف را با خود یدک می‌کشید و به‌تازگی رفع توقیف شده است. رخشان بنی‌اعتماد توانست جایزه قدیمی‌ترین جشنواره دنیا را به‌دست آورد تا نام ایران در هنرهفتم هم بالاتر از دیگر کشورها قرار گیرد. اما افتخارآفرینی هم این روزها با انتقاد روبه‌رو می‌شود. این روزها برای متهم کردن یا کوچک شمردن کار کسی به‌سرعت به او از کلمه «سیاه‌نمایی» استفاده می‌شود. رخشان بنی‌اعتماد هم با اتهام سیاه‌نمایی در فیلمش مورد انتقاد شدید برخی سایت‌ها قرار گرفت. البته در این جشنواره چهار فیلم از سینماگران ایرانی و ایرانی‌تبار هم شرکت داشتند. «امیر نادری» فیلمساز ایرانی مقیم امریکا با مستند «آرتور پن»، «رامین بحرانی» دیگر ایرانی تبعه امریکا با فیلم‌های «۹۹خانه» و «lift you up»، «محسن مخملباف» با فیلم «رییس‌جمهور»، که محصول مشترک آلمان، گرجستان، انگلستان و فرانسه است و «بهمن قبادی» با فیلم «کلماتی با خدایان» در جشنواره فیلم ونیز حضور داشتند.


مجسمه‌هایی که کوچک می‌شوند

بهروز دارش هنرمند پیشکسوت مجسمه‌سازی معتقد است که پرداختن به مجسمه‌های کوچک همچون تیغی دولبه‌یی است که اگرچه برای بالندگی هنر مجسمه‌سازی ایران ضروری است اما نباید جای مجسمه‌سازی جامع را در ایران بگیرد.

هنرمند پیشکسوت مجسمه‌سازی ایران درباره ضرورت ساخت مجسمه‌هایی در ابعاد کوچک نمایشگاهی گفت: مجسمه‌های کوچک برای هنر مجسمه‌سازی ضروری هستند چرا که هزینه ساخت مجسمه در ابعاد بزرگ بسیار زیاد است اما می‌توان با مجسمه‌های کوچک با صرف هزینه و زمان کمتری به خلق آثار پرداخت اما نکته حایز‌اهمیت در این میان این است که نباید مجسمه‌سازی کوچک جای مجسمه‌سازی جامع را بگیرد. ما در این زمینه دچار سردرگمی هستیم. ما باید مجسمه‌سازی جامعی داشته باشیم که مجسمه‌سازی کوچک و مجسمه‌سازی شهری بخشی از آن باشد اما اکنون که مجسمه‌سازی جامعی نداریم، این نمایشگاه‌های مجسمه‌سازی کوچک اهمیت بسیاری پیدا می‌کند که اگرچه کمک‌کننده به این هنر است اما ممکن است تاکید و توجه بیش از اندازه به آن درنهایت لطمه‌هایی را هم وارد کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر