تسهیلاتی که پردرآمدها از پس بازپرداخت آن برمی‌آیند

۱۳۹۳/۰۶/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۴۵

از زمان مطرح شدن موضوع افزایش تسهیلات خرید مسکن به 80 میلیون تومان تا به حال هنوز جزییات این طرح مشخص نیست. درعین حال حدس‌و گمان‌هایی دررابطه با چگونگی پرداخت این وام‌ها از محل صندوق‌های پس‌انداز مسکن که قراراست با کمک وزارت راه وشهرسازی و بانک مرکزی و حمایت دولت دراکثر بانک‌ها و موسسات مالی ایجاد شود، وجود دارد. به گزارش ایسنا با به میان آمدن بحث راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن و پرداخت وام 80 میلیون تومانی خرید مسکن درکنار تمامی مسایل مهم و قابل‌توجه پیرامون این موضوع چگونگی بازپرداخت تسهیلات ارایه شده از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است چراکه در سویی قدرت پرداخت‌ گیرنده تسهیلات که قراراست با دریافت این وام گامی به سوی خانه‌دار شدن بردارد، مطرح است و در سویی دیگر تامین منابع این صندوق و به‌عبارتی دیگر بانک پرداخت‌کننده تسهیلات که به‌طور یقین گزینه اصلی بانک مسکن خواهد بود، قرار دارد. بررسی ارقام وام‌های پرداختی مسکن و میزان دریافتی سود و اصل آن در پایان مدت تعیین شده در یکی،دو دوره اخیر نشان می‌دهد که به‌طور طبیعی با طولانی‌تر شدن مدت زمان بازپرداخت، مجموع اصل و سود برگشتی به دو برابر مبلغ دریافتی یا حتی بیشتر نیز رسیده است.


بازپرداخت وام در سال‌های گذشته

بنابراین گزارش درسال 1386 که میزان وام مسکن از 12میلیون به 18میلیون تومان افزایش یافت، شرایط به‌گونه‌یی بود که متقاضیان دریافت وام 18میلیونی مسکن برای پازپرداخت این وام درمدت 12سال با سود 13درصد و به روش ساده ماهانه 223هزارو 177 تومان پرداخت می‌کردند و سود دریافتی برای این وام نیز بیش از 14میلیون تومان بود. یعنی برای یک وام 18میلیونی، مجموع تسهیلات و سود دریافتی از مشتری 32میلیون و 137هزار و 500 تومان تعیین شده بود. همچنین برای بازپرداخت وام 18میلیونی در مدت 15سال و به روش ساده باید ماهانه 198 هزارتومان قسط پرداخت می‌شد و سود دریافتی با این حساب بالغ بر 17میلیون تومان بود. به عبارتی مجموع تسهیلات و سود دریافتی از مشتری به بیش از 35میلیون تومان یعنی نزدیک به دو برابر مبلغ دریافتی می‌رسید. درعین حال متقاضی دریافت وام 18میلیونی برای بازگرداندن 18ساله تسهیلات دریافتی باید ماهانه بیش از 181هزار تومان پرداخت می‌کرد و سود دریافتی حاصل از این وام درمدت یاد شده بالغ بر 21میلیون تومان بود که درمجموع مشتری حدود 39 میلیون تومان به بانک مسکن برمی‌گرداند.


شرایط وام مسکن درحال حاضر

سال گذشته پیشنهاد بانک مسکن برای افزایش رقم وام از 18میلیون تومان درشورای پول‌واعتبار به تصویب رسید و میزان وام مسکن حدود دو برابر شد و به 35میلیون تومان افزایش یافت. اما این افزایش هم ازسودهای سنگین جا نماند و جدول اقساط بازپرداخت نشان می‌داد که مشتری باید برای گرفتن وام 35 میلیون تومانی بیش از 70میلیون تومان بازگرداند. بنابراین‌گیرنده تسهیلات 35میلیونی با سود 15درصد، در12سال و به روش ساده باید ماهانه حدود 520 هزارتومان، سودی بیش از 40میلیون تومان و درمجموع بیش از 75میلیون تومان بازگرداند.

همچنین زوجین که وام 50 میلیون تومانی به آنها تعلق می‌گیرد باید طی 12سال با سود 15درصد ماهیانه 750 هزار تومان قسط پرداخته و در پایان با پرداخت 58 میلیون تومان سود حدود 108میلیون تومان را به عنوان اصل و سود وام دریافتی به بانک بپردازند.


پیش‌بینی نحوه بازپرداخت وام

صندوق‌های پس‌اندازمسکن که قراراست به درخواست وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی از رییس‌جمهور ایجاد شود، وامی بین 40 تا 80 میلیون تومان به متقاضیانی که بتوانند حداقل 70میلیون تومان را به مدت 6 ماه تا یک‌سال در این صندوق‌ها پس‌انداز کنند، پرداخت می‌شود. این درحالی است که بنابر آخرین اطلاعات ارایه شده از سوی مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی برای بازپرداخت اقساط وام‌هایی که بین 40 تا 80 میلیون تومان پرداخت شود، مبلغی بین 600 تا 800 و 900 هزار تومان پیش‌بینی شده است.

حالا اگر فرض را بر روال پرداخت وام‌های مسکن قبلی باشد در صورت ارایه وام 80 میلیون تومانی به مشتری با توجه به اعلام اخیر رییس‌کل بانک مرکزی مبنی براینکه آخرین پیشنهاد ارایه شده برای سود 14درصد بوده است، محاسبات نشان می‌دهد که مشتری برای بازگرداندن مجموع اصل و سود این وام طی 12سال باید رقمی نزدیک به 166میلیون تومان به بانک بازگرداند. درعین حال برای بازپرداخت 12 ساله وام 80 میلیون تومانی با سود 14درصد اقساط ماهانه حدود یک میلیون و 150هزارتومان خواهد بود. اگر قرار باشد که وام 80 میلیون تومانی برای بازپرداخت 15ساله با سود 14درصد اخذ شود، ‌گیرنده این وام ماهانه قسط کمتری حدود یک‌میلیون و 70هزار تومان را می‌پردازد. اما درپایان رقمی حدود 200 میلیون تومان به عنوان اصل و سود وام دریافتی به بانک خواهد پرداخت.

این درحالی است که قراراست تسهیلات اعطایی به گونه‌یی باشد که مشتری بتواند درمدت زمان بیشتری نسبت به سایر وام‌ها اقساط را پرداخت کند و رقم قسط نیز کمتر از یک میلیون تومان باشد که در این شرایط مجموع اصل و سود پرداختی برای یک وام 80 میلیون تومانی از 200میلیون تومان هم فراتر خواهد رفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر