زاكاني تفاهم‌هاي انجام شده در سفر خود به پكن را به پارلمان شهري پايتخت گزارش كرد

تكرار وعده‌هاي چين در بهشت

۱۴۰۲/۰۸/۱۰ - ۰۲:۴۸:۴۱
کد خبر: ۳۰۰۱۹۸

شهردار پايتخت: چيني‌ها در تهران شهرك‌سازي نوين انجام خواهند داد عليرضا زاكاني، شهردار تهران ديروز با حضور در شوراي شهر دستاوردهاي سفر خود به چين را براي اعضاي اين شورا گزارش كرد.

شهردار پايتخت: چيني‌ها در تهران شهرك‌سازي نوين انجام خواهند داد
عليرضا زاكاني، شهردار تهران ديروز با حضور در شوراي شهر دستاوردهاي سفر خود به چين را براي اعضاي اين شورا گزارش كرد. انجام اين دستاوردها كه در واقع امضاي چند تفاهمنامه براي خريد واگن مترو، اتوبوس، موتور برقي و ساخت و ساز در تهران است، از سويي منوط به تامين ارز و همكاري‌هاي لازم توسط دولت سيزدهم است و از سوي ديگر، مشروط به انعقاد قرارداد طرفين خواهد بود. به‌طور مثال، در همين چارچوب، زاكاني از شهرك‌سازي نوين توسط چيني‌ها در تهران خبر داد اما وقتي درباره «قيمت» انجام اين كار از او سوال شد، گفت كه چيني‌ها هنوز پيشنهادي در اين رابطه ارايه نكرده‌اند. در اين ميان يكي از اعضاي شوراي شهر گفته، اگر تنها دستاورد سفر به چين ورود اولين گروه از واگن‌ها به تهران تا 12 ماه آينده باشد، براي تمام اين سفر كفايت مي‌كند.
 بنابراين به نظر نمي‌رسد كه دستكم تا يك سال ديگر، اين سفر نتيجه ملموسي براي شهروندان تهراني در پي داشته باشد. در عين حال، نبايد فراموش كرد كه مسوولان دولتي و وزارت راه و شهرسازي طي دو سال گذشته، در مقاطع مختلف زماني درباره انجام بخشي از انبوه‌سازي دولتي تحت نام ساخت 4 ميليون مسكن در 4 سال توسط خارجي‌ها و به ويژه چيني‌ها سخن به ميان آورده‌اند اما اين مساله تاكنون محقق نشده است. ضمن اينكه ساخت و ساز مسكن به شكل انبوه درون حريم پايتخت ممكن به نظر نمي‌رسد و فضايي براي اين کار وجود ندارد.عليرضا زاكاني، شهردار تهران در حاشيه يكصد و هشتاد و هشتمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: دو روز است كه دنبال عملياتي‌سازي دستاوردهاي سفر به چين هستيم و در همين راستا... 

گروه راه و شهرسازي|
عليرضا زاكاني، شهردار تهران ديروز با حضور در شوراي شهر دستاوردهاي سفر خود به چين را براي اعضاي اين شورا گزارش كرد. انجام اين دستاوردها كه در واقع امضاي چند تفاهمنامه براي خريد واگن مترو، اتوبوس، موتور برقي و ساخت و ساز در تهران است، از سويي منوط به تامين ارز و همكاري‌هاي لازم توسط دولت سيزدهم است و از سوي ديگر، مشروط به انعقاد قرارداد طرفين خواهد بود. به‌طور مثال، در همين چارچوب، زاكاني از شهرك‌سازي نوين توسط چيني‌ها در تهران خبر داد اما وقتي درباره «قيمت» انجام اين كار از او سوال شد، گفت كه چيني‌ها هنوز پيشنهادي در اين رابطه ارايه نكرده‌اند. در اين ميان يكي از اعضاي شوراي شهر گفته، اگر تنها دستاورد سفر به چين ورود اولين گروه از واگن‌ها به تهران تا 12 ماه آينده باشد، براي تمام اين سفر كفايت مي‌كند. بنابراين به نظر نمي‌رسد، كه دستكم تا يك سال ديگر، اين سفر نتيجه ملموسي براي شهروندان تهراني در پي داشته باشد. در عين حال، نبايد فراموش كرد كه مسوولان دولتي و وزارت راه و شهرسازي طي دو سال گذشته، در مقاطع مختلف زماني درباره انجام بخشي از انبوه‌سازي دولتي تحت نام ساخت 4 ميليون مسكن در 4 سال توسط خارجي‌ها و به ويژه چيني‌ها سخن به ميان آورده‌اند اما اين مساله تاكنون محقق نشده است. ضمن اينكه ساخت و ساز مسكن به شكل انبوه درون حريم پايتخت ممكن به نظر نمي‌رسد و فضايي براي اين کار وجود ندارد.

از ناوگان مترو تا شهرك‌سازي
عليرضا زاكاني، شهردار تهران در حاشيه يكصد و هشتاد و هشتمين جلسه شوراي اسلامي شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: دو روز است كه دنبال عملياتي‌سازي دستاوردهاي سفر به چين هستيم و در همين راستا روز يكشنبه در جلسه هيات دولت مساله لزوم پشتيباني دولت را از رييس بانك مركزي، وزير صمت و نفت دنبال كرديم و روز پنجشنبه نيز جلسه‌اي در اين خصوص خواهيم داشت.
وي با بيان اينكه قرارداد ۷۹۱ دستگاه واگن مبتني بر پشتيباني دولت منعقد شد، اظهار كرد: پشتيباني مالي ۲ هزار دستگاه اتوبوس، ۱۰ هزار دستگاه ون، ۱۰ هزار دستگاه تاكسي و ۱۰۰ هزار دستگاه موتورسيكلت با طرف خارجي است و موضوع مورد بحث نوع اين وسايل است و در همين رابطه پنج شركت بزرگ را مورد بازديد قرار داديم و مقرر شد هيات چيني به تهران سفر كند. زاكاني با بيان اينكه يك هزار دستگاه اتوبوس برقي و ۵۰۰ دستگاه ميني بوس از طريق قرارداد با شركت‌هاي داخلي تامين مي‌شود، گفت: منابع مالي توليدكنندگان داخلي از سوي شهرداري تهران تامين شد. با يك شركت ۴ همت قرارداد منعقد كرديم، اما در اين ميان يكي از شركت‌ها اعلام كرد سالانه مي‌تواند دو اتوبوس برقي توليد كند كه بايد اين توان افزايش يابد. شهردار تهران همچنين با اشاره به دستاوردهاي سفر خود به چين در حوزه مسكن، گفت: تفاهم ما اين بود كه طراحي از سوي شهرداري باشد و چيني‌ها به اقتضاي طراحي ما، شهرك‌سازي نوين انجام خواهند داد.  وي با بيان اينكه در بافت‌هاي فرسوده منطقه ۱۹ گودبرداري انجام و ساخت مسكن‌ها آغاز شده است، يادآور شد: براي ۲۰ هزار واحد مسكوني در راستاي صنعتي‌سازي وارد تفاهم شده‌ايم و در صورت نهايي شدن قرارداد، اين مسكن‌ها ساخته خواهد شد، اما در تفاهمات صورت‌گرفته در چين نيز مقرر شده است كه چيني‌ها قيمت‌ها را اعلام كنند كه تاكنون اعلام نكرده‌اند. زاكاني با بيان اينكه تهاترها از طريق شركت‌هاي داخلي انجام مي‌شود و بستر توليد تكنولوژي و تامين منابع نيز از اين طريق انجام خواهد شد، گفت: در ديگر بخش‌ها در ماه آينده تيمي از چين به تهران سفر خواهند كرد تا از اين مسير، گره از مشكل بزرگ پسماند تهران باز شود و ما به ازاي پسماند موجود، بازچرخاني آب صورت بگيرد و همچنين ظرفيت فوق‌العاده بزرگ براي توليد انرژي ايجاد شود. وي خاطرنشان كرد: بازديد تيم شهرداري تهران از كارخانه ساخت دستگاه‌هاي زباله‌سوز در چين نزديك به ۱۰ ساعت زمان برد و ارزشي بزرگ براي تهران و ساير شهرهاي كشور خواهد داشت. شهردار تهران با اشاره به زمينه‌سازي در راستاي هوشمندسازي، تصريح كرد: جهش تكنولوژي در چين در دهه‌هاي اخير باعث مي‌شود بتوانيم خدماتي پيشرفته به مردم تهران ارايه دهيم؛ براي مثال در مركز كنترل پكن، ظرفيت ايستگاه‌ها و اتوبوس‌ها و ميزان جمعيت خطوط مشخص بود.

دستاورد سفر به چين تا 12 ماه
در همين حال، ديروز ناصر اماني، عضو كميسيون برنامه و بودجه شورا در جلسه اين شورا گفت: اگر تنها دستاورد سفر به چين ورود اولين گروه از واگن‌ها به تهران در ۱۲ ماه آينده باشد، به تمام هدف‌ها رسيده‌ايم. همين كه يك قراردادي كه هفت سال معطل مانده و به هر دليلي به نتيجه نرسيده بود، محقق شود، براي تمام اين سفر كفايت مي‌كند.
اماني عضو كميسيون برنامه و بودجه شورا با بيان اينكه در ديگر قراردادها نيز شهرداري به تنهايي نمي‌تواند اقدام كند و دولت براي گشايش ارزي به شهرداري كمك كند، يادآور شد: يكي از نمايندگان مجلس توييتي را منتشر كرد و مصاحبه‌اي در خصوص توليد داخلي انجام داد. در سال‌ها پيش كه شرايط توليد داخلي به اين شكل نبود هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس بي‌آرتي از خارج از كشور خريداري شد. نمي‌دانيم چرا وقتي كاري شيرين به نفع مردم انجام مي‌شود چنين مباحثي را مطرح مي‌كنند؟  وي افزود: يكي از شركت‌هاي داخلي اعلام كرد دو اتوبوس مي‌تواند بسازد و تحويل دهد؛ ۲۰۰ دستگاه اتوبوس هم در تهران گم مي‌شود و چطور ما بايد منتظر باشيم دو اتوبوس به ما تحويل دهند؟ 

امكان انجام مبادلات اقتصادي با اروپا فراهم نيست
رييس كميسيون حمل‌ونقل شوراي شهر نيز درباره نتايج سفر به چين گفت: در حال حاضر نبايد به چين صرفا به عنوان يك كشور طرف قرارداد تجاري نگاه كنيم، بلكه چين يك شريك مناسب براي مديريت شهري تهران است كه همين حالا مراودات گسترده‌اي با دولت ايران در حوزه‌هاي مختلف دارد. سيد جعفر تشكري هاشمي، رييس كميسيون عمران و حمل‌ونقل شوراي اسلامي شهر تهران در گفت‌وگو با ايلنا در پاسخ به اينكه با توجه به توافقات صورت‌گرفته در سفر اخير شهردار پايتخت و هيات همراه به چين براي واردات واگن مترو، اتوبوس برقي، اتوبوس دوكابين گازسوز، خودروي ون برقي و موتورسيكلت برقي از اين كشور، چقدر مي‌توان به عملي شدن اين توافقات خوشبين بود، توضيح داد: در شرايط كنوني امكان انجام مبادلات اقتصادي با شركت‌هاي اروپايي فراهم نيست و بسياري از كشورهايي هم كه علاقه‌مند هستند در حوزه حمل‌ونقل با ايران همكاري كنند، از فناوري‌هاي قابل قبولي در اين زمينه برخوردار نيستند. بنابراين اساسا ما گزينه‌هاي زيادي براي واردات تجهيزات مورد نياز حمل‌ونقل عمومي تهران از كشورهاي خارجي نداريم و انتخاب‌هاي محدودي در اين زمينه پيش روي ما قرار دارد؛ ولي با اين حال، بازهم به دنبال كشورهايي رفته‌ايم كه از سه شرط برخورداري از فناوري‌هاي روز جهان، فراهم بودن امكان انجام مبادلات مالي و توانايي تامين به‌موقع نيازهاي ما در حوزه حمل‌ونقل برخوردار باشند. 
تشكري هاشمي ادامه داد: چين يكي از كشورهايي است كه از هر سه شرط ذكرشده برخوردار است و ظرفيت مناسبي بين ايران و چين براي همكاري‌هاي مختلف در حوزه حمل‌ونقل وجود دارد. البته مديريت شهري تهران تنها روي همكاري با چين تمركز نكرده است و مي‌دانيم ظرفيت‌هاي مناسبي براي همكاري‌هاي حمل‌ونقلي با كشورهايي نظير هندوستان يا روسيه هم وجود دارد و حتما از هر ظرفيتي كه در اين زمينه براي مديريت شهري پايتخت به وجودآيد، استقبال خواهيم كرد؛ اما با توجه به جميع مسائل اقتصادي و سياسي موجود، در شرايط كنوني نبايد از ظرفيت همكاري با چين و تامين نيازهاي حمل‌ونقل عمومي تهران از اين كشور غافل شويم. 
او تاكيد كرد: در سال‌هاي گذشته، علاوه بر چين، مذاكراتي با كشورهاي ديگر نيز براي واردات تجهيزات مورد نياز تهران در حوزه حمل‌ونقل عمومي داشتيم، اما اغلب اين مذاكرات به دليل نرسيدن به تفاهم مشترك با طرف‌هاي مقابل در زمينه قيمت، انتقال فناوري يا تعهدات مربوط به خدمات پس از فروش منجر به نتيجه نشد، ولي مذاكراتي كه از گذشته با طرف‌هاي چيني براي واردات واگن‌هاي مترو انجام شده بود، به نتيجه رسيده بود و تنها لازم بود كه پيش‌پرداخت قرارداد واگن‌ها را به طرف مقابل پرداخت كنيم كه خوشبختانه در ماه‌هاي اخير اين اقدام انجام شد و اكنون اجراي قرارداد واردات واگن مترو از چين قطعي شده است.  وي در پاسخ به اينكه در سفر اخير تيم مديريت شهري تهران به چين، دقيقا بر سر واردات چه تعداد واگن مترو، اتوبوس و ساير وسايل نقليه عمومي توافق شده است، اظهار كرد: قراردادي كه از قبل بين متروي تهران و يك شركت چيني وجود داشت، واردات ۶۳۰ واگن بود، اما با مذاكراتي كه از قبل و در حين اين سفر صورت گرفت، موضوع تبديل ۶۳۰ واگن به ۷۹۱ دستگاه در فرآيند واردات واگن‌ها نهايي شد و قرارداد خريد واگن‌هاي مترو كاملا قطعي شد و درباره روند پرداخت مابقي مبلغ قرارداد و زمان‌بندي ورود واگن‌ها به ايران نيز به توافق نهايي رسيديم. 

ارسال نظر