پاسخ وزارت بهداشت به گزارش «تعادل»

۱۴۰۲/۰۸/۱۰ - ۰۴:۰۳:۱۰
کد خبر: ۳۰۰۲۱۴

احتراما پيرو درج مطلبي با عنوان «شير خشك در محاصره دلار» در روزنامه تعادل مورخ 25 مهرماه 1402 لطفا نسبت به درج توضيح پيوست وفق ماده 23 قانون مطبوعات در همان صفحه و ستون و با همان حروف كه اصل مطلب منتشر شده است، اقدام لازم معمول فرماييد.

جناب آقاي الياس حضرتي
مديرمسوول محترم روزنامه تعادل
سلام عليكم
احتراما پيرو درج مطلبي با عنوان «شير خشك در محاصره دلار» در روزنامه تعادل مورخ 25 مهرماه 1402 لطفا نسبت به درج توضيح پيوست وفق ماده 23 قانون مطبوعات در همان صفحه و ستون و با همان حروف كه اصل مطلب منتشر شده است، اقدام لازم معمول فرماييد.
   چهار ميليون قوطي شير خشك 
در راه داروخانه‌ها
اواخر سال گذشته شيرخشك در گروه ارز ۴۰ هزار توماني قرار گرفت و فرآيند تخصيص ارز و اقدام براي تامين مواد اوليه را با تغييراتي مواجه كرد. در عين حال پيگيري‌هاي سازمان غذا و دارو براي تغيير گروه‌هاي كالايي، پس از يك ماه به نتيجه رسيد . از طرفي بانك‌هايي كه براي انتقال ارز با شركت‌هاي شيرخشك كار مي‌كنند، بانك‌هاي اروپايي‌اند كه متاسفانه در خردادماه امسال دو بانك باقي مانده نيز تحت تاثير تحريم‌هاي ظالمانه با ايران قطع همكاري كرده و 1۰ ميليون يورو را كه از سوي بانك مركزي براي تامين ماده اوليه شيرخشك تامين شده بود بلوكه نمودند و بعد از يك ماه پيگيري، نهايتا پول واريزي برگشت داده شد. در اين ميان برخي از شركت‌هاي بزرگ كه عمده توليدات را به عهده دارند همكاري مناسبي داشتند و با استفاده از حساب اعتباري خود ماده اوليه را وارد كردند، اما نتوانستند كسري ايجاد شده را جبران كنند، به همين دليل در جلسات برگزار شده توسط سازمان غذا و دارو و توافقات حاصل شده با آنان، مقرر شد واردات به صورت مقطعي در دستور كار قرار گيرد تا پس از رفع نياز بازار و ايجاد وضعيت پايدار، واردات متوقف شود. براساس توافق با توليدكنندگان، مقرر شد كه مجوزهاي وارداتي تا سقف چهار ميليون قوطي براي هر محموله صادر شود و هر زمان كه توليدكنندگان اعلام كردند مشكلي در تامين بازار ندارند، قابليت كاهش و قطع واردات بلافاصله وجود داشته باشد. براين اساس در حال حاضر اولين محموله‌ شيرخشك به تعداد ۲۰۰ هزار قوطي در گمرك و در حال نمونه‌برداري و انجام آزمايش‌هاي كيفي است و پس از تاييد كيفي نهايتا تا دو هفته آينده چهار ميليون قوطي شيرخشك وارداتي براي تامين نياز نوزادان در داروخانه‌ها توزيع مي‌شود. لازم به ذكر است پيش‌بيني‌هاي لازم براي تامين شيرخشك‌هاي معمولي (رگولار) در ماه‌هاي آتي انجام شده، مواد اوليه جهت توليد داخل نيز حداقل تا چهار ماه آينده در انبارها موجود است. بنابراين خوشبختانه در حال حاضر مشكلي از نظر تامين شيرخشك نيست و با توجه به تامين اين فرآورده از دو مسير توليد داخل و واردات، نياز بازار برطرف شده است.

ارسال نظر